סגור

"20% מהעובדים שמבקשים לנייד את קרן הפנסיה - מתייאשים בשל סחבת"

כך עולה מבדיקה שבוצעה בתחילת 2020 ופורסמה היום על ידי רשות שוק ההון. מדובר בנתונים קשים שמעידים על שירותיות נמוכה של ענף החיסכון לטווח ארוך והפסד של עשרות מיליוני שקלים מדי שנה. הרשות פועלת לקדם רפורמה בענף הפנסיה, שתקדם מבנה אחיד להעברת מידע ופישוט תהליכים מול כל הגופים הפועלים בשוק

20% מהעובדים שמבקשים לנייד את קרן הפנסיה שלהם ומהפורשים מעבודה שמנסים למצות את הזכויות שלהם מתייאשים בשוק הפנסיוני. כך עולה מבדיקה של רשות שוק ההון שבוצעה בתחילת 2020 ופורסמה היום על ידי רשות שוק ההון.
מדובר בנתונים קשים שמעידים על שירותיות נמוכה מאוד של ענף החיסכון לטווח הארוך ועל הפסד של עשרות מיליוני שקלים מדי שנה של לקוחות בתחום.
על כן רשות שוק ההון פועלת לקדם רפורמה בענף הפנסיה, פנסיה 2025. במסגרת הרפורמה יקודם מבנה אחיד להעברת מידע ונתונים בשוק החיסכון הפנסיוני ויפושטו התהליכים מול כל הגופים הפועלים בשוק, המוסדיים, רשות המסים, סוכני הביטוח וגופי הממשלה.
על פי חגי בנימין, פרויקטור ברשות, "המצב כיום הוא של ריבוי שחקנים במערכת. התהליכים לא שקופים מול החוסכים. יש לכך השלכות מהותיות ברמת המשק. זה מביא לאובדן רווחה של מאות מיליוני שקלים בשנה. האשמה העיקרית היא בסחבת והסתמכות על נייר במקום על תהליכים דיגיטליים. מי הם האנשים שמשלמים 50% מס מהפנסיה? אנשים עם רמות שכר נמוכות. המורכבות של ענף הפנסיה הישראלי פוגעת בחלשים ביותר". בנימין אחראי על הפרויקט פנסיה 2025 מטעם הרשות.
1 צפייה בגלריה
מוסף שבועי 3.1.19 בודד בראש המגדל משה ברקת
מוסף שבועי 3.1.19 בודד בראש המגדל משה ברקת
משה ברקת
(צילום: דוברות משרד האוצר)
הרשות תפעל בשנים הבאות לחבר בין שלל השחקנים בענף כדי לייעל תהליכי עבודה ולהגביר את השקיפות. מתוך כך הנתונים של החוסכים יוצגו נכון למצבם לפני שלושה ימים, לעומת 45 ימים כפי שהם מוצגים היום.
"בחודש מרץ אשתקד פנו אלינו חוסכים שטענו כי הפער במידע על נתונים גרם להם לא לבצע פעולות בפנסיה ולכן איבדו כספים. במסגרת השינויים יקוצר תהליך קליטת הכספים לתוך הקופה ליומיים בלבד לעומת 15 ימים שנהוגים היום", מסביר בנימין.
ברשות מאמינים כי כבר ב-2023 תסופק אפליקציה לחוסכים שתכלול את כל המידע העדכני על החסכונות הפנסיוניים של הלקוח ותאפשר לבצע פעולות כמו שינוי מסלולי השקעה וניהול מוטבים. האפליקציה תתאפשר באמצעות תשתית טכנולוגית שתחבר בין שלל שחקני הענף.
גישת הגילוי המוחלט של נתונים על המצב הפנסיוני ושאר החיסכון לטווח ארוך שנוקט הממונה על הביטוח הנוכחי, ד"ר משה ברקת, היא גישה שונה מזו שאפיינה את קודמתו בתפקיד דורית סלינגר. סלינגר חששה מפני פרסום של תשואות חודשיות בענף הפנסיוני, שיגרום למעבר תכוף מדי של עמיתים מקרן פנסיה אחת לאחרת, להחלפת מסלולי השקעה ולפדיונות קרנות נאמנות וקופות גמל בחודשים של ירידות בשוק ההון. על פי ברקת, השוק התבגר בשנים האחרונות. "משבר הקורונה הוכיח כי החוסכים לא ממהרים לפדות את ההון שלהם בחיסכון לטווח ארוך", הוא מסביר.
מתנגדים פוטנציאליים לרפורמה שתדרוש עבודה בממשק אחיד נמצאים בענף הביטוח. חברות הביטוח הגדולות משקיעות מאות מיליוני שקלים מדי שנה בפיתוחים טכנולוגיים. הרצון לאחד את הטכנולוגיה עלול לייקר את ההוצאות על פיתוח, שהן גבוהות גם כך.
"אנחנו פועלים באירוע השינוי הזה במשך 20 שנה. כשהתחלנו ב-2010 כולם אמרו שזה לא יעבוד, אבל עם התעקשות הגיע השינוי. הרפורמה הקודמת (רפורמת ממשק מעסיקים, בה על כל בעל עסק המעסיק יותר מתשעה עובדים לדווח על ההפרשות הפנסיוניות עבור העובדים באמצעים דיגיטליים בלבד) הקפיצה את השוק שנות דור. ישנה עקומת למידה. יש פה אירוע קלאסי שמחייב התערבות רגולטורית כי הוא מצריך שיתוף פעולה של כלל השחקנים בענף".
בחודשים אלו פועלת רשות שוק ההון להגדיל את השחקנים בענף הפנסיה, בעיקר דרך האפשרות של בתי השקעות חדשים להשיק קרן ברירת מחדל בניהולם. שימוש בפלטפורמה אחידה עשוי להקטין עלויות ניהול וכך למשוך יצרנים נוספים לענף. ברקת הסביר כי אם חברות ירצו להצטרף הן יצטרכו להציג תוכנית ניהול ושירות נאותה. לדבריו, "אנחנו לא רוצים עוד פעם בעיות כמו שהיו בקרן הפנסיה של הלמן אלדובי (קושי במתן שירות), לכן קבענו מחיר כניסה גבוה". לדברי בנימין, "הרפורמה עושה את התפעול ליותר פשוט דרך תשתית אחידה, עם העדפות של שחקן אחד על אחר. אני משוכנע זה יביא לעוד שחקנים בשוק".
עוד מסר הממונה על הביטוח כי הרשות מבקשת לקדם מס שלילי לחיסכון פנסיוני עבור עובדים בעלי שכר נמוך שאינם נהנים מהטבות המס של שאר האוכלוסייה. זאת כדי לאפשר להם פנסיה ראויה בעת פרישה. מאמצים אלו מתקדמים מול רשות המסים ומשרד האוצר. על פי ברקת, "יש לנו עולם פנסיה לא רע בישראל, אבל הוא יכול להיות טוב יותר. האם הגענו למטרה שבה שכבות נמוכות בפרישה אינן נתלות על החברה? אני מאמין שלא. מס חיסכון שלילי בפנסיה יקדם אותנו אל עבר היעד".