סגור

פרשנות
מה שלא אומרים בשיחות משקיעים

מנהלי החברות הציבוריות לא חייבים לבשר למשקיעים שיש התפתחויות משמעותיות בחברות־הבנות, מספיק לומר להם שהיועצים המשפטיים אסרו להרחיב ביחס אליהן. כמו בוול סטריט, שיחות המשקיעים בזמן המסחר חייבות להיפסק

אתמול בצהרי היום רשמה מניית מבטח שמיר עלייה חריגה של 6%. מחזור המסחר במניה הסתכם ב־6 מיליון שקל, גבוה פי חמישה מהממוצע. באותה שעה בדיוק המניה של שמיים, שעשתה אתמול את יומה הראשון בבורסה, נסחרה במחיר של 18 שקל, שגילם רווח על הנייר של 80% למשתתפים בהנפקה.


גם ההנהלה של מבטח שמיר הוותיקה וגם זאת של שמיים הצעירה פתחו את הבוקר אתמול בשיחות ועידה למשקיעים באמצעות תוכנת זום. משבר הקורונה הפך את מפגשי המשקיעים הווירטואליים לתופעה נפוצה ומקובלת, וצמצם במידה רבה את הכנסים באולמות הבורסה ובתי המלון ברחוב הירקון בתל אביב. המשקיעים חוסכים זמן בפקקים, והחברות הציבוריות חוסכות הוצאות אירוח.

1 צפייה בגלריה
מאיר שמיר איש עסקים
מאיר שמיר איש עסקים
מאיר שמיר
(צילום: יובל חן)

כנס המשקיעים של מבטח שמיר התקיים אחרי עשור שבו החברה נמנעה מלקיים כנסים כאלה. בעל השליטה מאיר שמיר התייחס בתחילת דבריו לעוצר הכנסים, ואמר שבכל שנה היתה סיבה אחרת שמנעה את המפגש. יכול להיות. אין לדעת מה היו הסיבות לאי־קיומו של כנס משקיעים בשנים עברו. כן ניתן להעריך בזהירות שיש קשר בין קיומו של הכנס דווקא השנה לבין הימצאותה של מניית מבטח שמיר בשיא של כל הזמנים. אם צריך לבחור בין להסביר למשקיעים למה המניה עלתה לבין מדוע היא צנחה, הייתי מעדיף את האפשרות הראשונה, וכנראה שאני לא לבד.
בעל השליטה במבטח שמיר הקרין במהלך השיחה אופטימיות וביטחון ששמורים למי ששווי החברה שבניהולו זינק ב־127% בשנה האחרונה. שמיר סיפר למשתתפים כי לפני ימים ספורים הוא סירב להצעה לבצע הנפקה פרטית של מניות. לדבריו, "גם אם יציעו לנו להנפיק לפי שווי של 2 מיליארד שקל, לא נסכים". אמירה כזאת מפי בעל שליטה ומנכ"ל של חברה שנסחרת לפי שווי הנושק ל־1.2 מיליארד שקל מלמטה, מספיקה לעורר את דמיונם המשקיעים ולהקפיץ את המניה.
ניכר ששמיר עשה מאמץ ניכר שלא ליפול בלשונו ולגלות, חלילה וחס, מידע פנים. המשתתפים בשיחה שמעו לא פעם ולא פעמיים מבעל השליטה שעל הנושא הזה הוא לא יכול לדבר, ובעניין ההוא הוא מנוע מלהרחיב. שמיר, בוגר ישיבת בני עקיבא נחלים, בוודאי מכיר היטב את הלוגיקה התלמודית שלפיה "מכלל לאו אתה שומע הן". לא חייבים לבשר למשקיעים שיש התפתחויות משמעותיות בחברות־הבנות. מספיק לומר להם שהיועצים המשפטיים אסרו עליך בנקודת הזמן הנוכחית להרחיב ביחס אליהן.
כנסי משקיעים מטבעם מתובלים במידע שלא מופיע בדיווחים הרשמיים של החברות. זה לא בהכרח הופך את המידע למידע פנים, אבל זה מחייב התנהלות מושכלת של הנהלות החברות הציבוריות. אם ידע שווה כסף, מן הראוי ליצור אחידות בנגישות של המשקיעים אליו. טוב יעשו החברות הציבוריות הישראליות אם יאמצו את הנוהג המקובל בוול סטריט כבר שנים ארוכות, ויקיימו את כנסי המשקיעים בשעות שלפני תחילת המסחר או שאחרי סגירתו. רק כך ניתן להבטיח שכלל המשקיעים ייחשפו למידע בתזמון אחיד, ויעמוד לרשותם הזמן הנדרש לעכל אותו. לכל זמן ועת לכל חפץ מתחת לשמיים, אמר קהלת, וזה נכון גם לשיחות ועידה עם משקיעים.