סגור

הדולר צולל מתחת ל-3.59 שקלים לשפל מיולי 2023

המטבע האמריקאי נחלש מ-3.62 שקלים עד ל-3.585 שקלים; היורו נופל ל-3.88 שקלים; כלכלני ג'יי.פי מורגן טוענים כי בנק ישראל נמנע מלהוריד את הריבית בשל מדיניות התקציב הלא מרוסנת של הממשלה; רונן מנחם ממזרחי טפחות: "השקל מקבל חיזוק גם מנתונים המעידים על שיפור כלכלי ברבעון הראשון"

השקל מתחזק עם חזרת שוק המט"ח לפעילות מלאה, לאחר המסחר המוגבל של יום הבחירות לרשויות המקומיות - וכשברקע הסקירה שפרסם ג'יי.פי מורגן על החלטת בנק ישראל.
הדולר נחלש עד ל-3.585 שקלים מ-3.62 שקלים, לשפל מה-26.7.23. היורו נופל ל-3.88 שקלים. בשוווקים הבינ"ל, היורו נחלש ב-0.3%, נסחר מעל 1.08 דולר.
בסקירה שפרסם אתמול ג'יי. פי מורגן, טוענים כלכלני בנק ההשקעות כי החלטת בנק ישראל להותיר את הריבית ללא שינוי, נבעה בעיקר מהמדיניות התקציבית הלא מרוסנת של הממשלה.
הסקירה שהעביר הבנק ללקוחותיו המשקיעים בישראל, פורסמה יום לאחר החלטת הריבית של בנק ישראל.
בג'יי. פי מורגן ניתחו את דברי הנגיד אמיר ירון והגיעו למסקנה: "אנו ממשיכים לראות במדיניות הפיסקלית המרחיבה את המגבלה העיקרית להקלה משמעותית יותר במדיניות המוניטרית בטווח הבינוני".
אף שהודעת בנק ישראל לא התמקדה במדיניות הפיסקאלית, הנגיד ירון הקדיש לנושא חלק ניכר מדבריו במסיבת העיתונאים.
"כדי לחזק את אמון השווקים וחברות הדירוג בכלכלה הישראלית חשוב שהממשלה והכנסת יפעלו לטיפול בסוגיות כלכליות שמועלות בדו"ח (מודי'ס), אלו יחייבו שינויים מבניים נדרשים במשרדי הממשלה ובתעדופים לטובת מנועי צמיחה", אמר ירון תוך רמיזה לסגירת משרדים - פעולה שלא התבצעה על ידי הממשלה מסיבות פוליטיות.
רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי בבנק מזרחי טפחות: "אנו עדים להתחזקות מתמשכת בשער השקל וביממה האחרונה היא הואצה והשער ירד מתחת ל-3.6.
"מדובר בשילוב של מספר גורמים. אחד מהם, דוח שהוציאו בבית ההשקעות JPMorgan לפיו המדיניות הפיסקאלית המרחיבה של הממשלה תקשה על בנק ישראל להוריד את הריבית בתקופה הקרובה וגם הייתה ברקע הותרתה ללא שינוי השבוע. יש לציין כי גם בהיעדר הדוח, בנק ישראל שב והדגיש את הצורך להכיל את הגירעון הממשלתי והחוב הציבורי ולחתור למסגרת תקציבית ולתעדוף הוצאות. היות ותקציב 2024 טרם אושר בכנסת, ולנוכח החשש כי בסופו של דבר הגירעון הפיסקאלי יהיה גבוה יותר מ-6.6% במונחי תוצר (יעד גבוה כשלעצמו), בנק ישראל יצטרך להיות זהיר מאוד גם בחודשים הבאים.
"גורם נוסף – הרוח הגבית מכיוון ארצות הברית. אין חולק כי הערכת הנשיא ביידן בדבר השגת הפסקת אש בתוך מספר ימים (שקבלה היום חיזוק מנשיא מצרים א-סיסי) פועלת לטובת השקל, שכן מלכתחילה ההידרדרות הגאו-פוליטית גרמה להורדת הדירוג ע"י Moody's וכל התפתחות בכיוון ההפוך תועיל לכלכלה ולשוק ותשפר את הסנטימנט.
"השקל מקבל חיזוק גם מנתונים המעידים על השתפרות כלכלית ברבע הראשון של השנה. המדד המשולב של בנק ישראל לחודש ינואר מצביע על כך ובנק ישראל אמר זאת בהודעה שהתלוותה למדד. ככל שנתוני התוצר יוסיפו להתאושש והתעסוקה תישאר איתנה כפי שהיא (בניכוי חל"ת), הרציונל להורדות תכופות של הריבית יפחת.
בארה"ב ממתינים בעיקר לנתוני מדד המחירים של הצריכה הפרטית שיתפרסם מחר (PCE) - נתון האינפלציה מהחשובים ביותר מבחינת הפד. התחזיות הן לעלייה חודשית של 0.4% ולעלייה שנתית של 2.4% במדד.