לקראת עסקת ענק בתעשיית הרכב? ניסאן והונדה במגעים ראשוניים למיזוג
לפי דיווח ביפן, חתימה על מזכר הבנות ראשוני בין החברות צפויה בקרוב. מיצובישי מוטורס, שניסאן מחזיקה בנתח ממנה, עשויה להצטרף בהמשך. שיתוף הפעולה הפוטנציאלי נועד בעיקר לחזק את מעמדן בתחרות מול יצרניות הרכב החשמלי מסין
עסקת ענק על הפרק בתעשיית הרכב היפנית: יצרניות המכוניות המובילות ניסאן והונדה פתחו במגעים על עסקת מיזוג ענקית בין השתיים. כך לפי דיווח באתר החדשות היפני ניקיי.
המהלך נועד להשתמש בשיתוף הפעולה, ובקווי הייצור המשותפים, על מנת לשדרג את כוחן של שתי החברות בהתמודדות מול יצרניות הרכב החשמלי המובילות מסין. חתימה על מזכר הבנות ראשוני צפויה בקרוב. מיצובישי מוטורס עשויה להצטרף לחברה הממוזגת בהמשך – ניסאן מחזיקה כבר היום 24% במיצובישי מוטורס, והמעורבות שלה תסייע להצטרפות כזו.
לפי הדיווח, החברות חיזקו לאחרונה את שיתוף הפעולה ביניהן בתחום הרכב החשמלי ומתכוונות להקים חברת החזקות משותפת, שתהיה בעלת השליטה בפעילות הכוללת של היצרניות. היקף האחזקה של כל אחת מהן בחברה הממוזגת לא נקבע עדיין. ככל הידוע, הונדה מעסיקה כ-204 אלף עובדים, וניסאן - כ-131 אלף. מדובר ביצרניות הרכב השנייה והשלישית בגודלה בהתאמה ביפן, כשטויוטה מובילה בראש.
הונדה וניסאן לא הגיבו לדיווחים הראשוניים בנושא.
ברקע להבנות המתגבשות בין הצדדים, נמצא כאמור הלחץ הגובר מצד יצרניות המכוניות החשמליות מסין, שמשתלטות על נתחי שוק מהותיים על החברות הוותיקות – שלא מצליחות להציג רווחים בחטיבות המכוניות החשמליות שלהן. כך לדוגמה, BYD הסינית צפויה למכור השנה יותר מכוניות מפורד ומהונדה, ובחודש נובמבר 70% מכלי הרכב החשמליים שנמכרו בעולם היום סיניים.
גם המצב בניסאן מורכב. היצרנית היפנית שנחשבה בימיה הגדולים להרפתקנית ביותר מבין חברות הרכב הגדולות, עלולה לחדול להתקיים בתוך שנה (בריאיון שפורסם לאחרונה ב"פייננשל טיימס" אף ציינו בכירים בניסאן כי נותרו ליצרנית 12 עד 14 חודשים לחיות). הסיבות המובילות לכך פרט לתחרות מכיוון סין הן מיעוט דגמים חשמליים מתוצרתה ויציאתה ההדרגתית של רנו מהברית בין החברות.
אם אכן תתממש העסקה, היא צפויה להיות הגדולה בתחום הרכב מאז המיזוג בסך 52 מיליארד דולר בין פיאט קרייזלר ו-PSA בשנת 2021 - מיזוג שיצר את חברת סטלנטיס, המייצרת מותגים כמו ג'יפ, דודג', מזראטי, פז'ו וסיטרואן.






























