סגור

בלעדי
משרד התחבורה יעניק הקלות ליבוא הזעיר

כדי לעודד את ההיצע במסגרת סוג זה של יבוא רכב נערכים במשרד התחבורה לאפשר ליבואנים לבדוק את המכוניות במכוני רישוי, ולא בבדיקת תקינה מיוחדת של איש מקצוע; כן יחולו הקלות בהוראות רישום הרכב

משרד התחבורה נערך להעניק שורה של הטבות ליבואני מכוניות ביבוא זעיר, כך נודע ל"כלכליסט".


כיום ניתן לייבא ארצה מכוניות בשלושה אופנים: יבוא ישיר, כלומר יבואן הרכב רוכש מכוניות ישירות מהיצרן; יבוא עקיף, כלומר היבואן רוכש את המכוניות מסוכן בחו"ל; ויבוא זעיר, כלומר מיסוד של השיטה שבעבר היתה ידועה כיבוא אישי, ובמסגרתה יכול כל מי שהוסמך לכך על ידי משרד התחבורה לייבא עד 20 מכוניות בשנה לצורך מכירה.
בעבר נבחנה אפשרות להגדיל את מספר המכוניות, אבל היבואנים הזעירים עצמם מייבאים כיום כמויות גדולות יותר באמצעות שימוש במספר חברות יבוא, כלומר שותפיהם לעסק יכולים גם הם לייבא 20 מכוניות בשנה. לפיכך הגדלת המכסה לא תתרום באופן משמעותי לתחרות בענף הרכב - מה גם שכיום רובן המכריע של המכוניות אשר מגיעות ארצה ביבוא זעיר הן מכוניות יוקרה. לפי נתוני מדינת ישראל, רק השנה הגיעו ארצה ביבוא זעיר מכוניות מתוצרת לוטוס, מקלארן ולמבורגיני, לצד מכוניות מרצדס, ג'יפ ודגמי יוקרה נוספים.

1 צפייה בגלריה
לוטוס
לוטוס
לוטוס
(צילום: יצרן)

בפועל, השינויים על הפרק פותרים ליבואנים הזעירים לא מעט קשיים לוגיסטיים. השינוי הראשון, אשר ייכנס לתוקף בעוד כשבועיים, נוגע לאופן אישור המכוניות ביבוא זעיר. עד כה ביבוא מסוג זה נדרשו המכוניות לבדיקה מיוחדת של נציג משרד התחבורה – איש תקינה, שתפקידו היה לוודא שהמכוניות לא עברו תאונות, עומדות בדרישות התקינה הישראלית, דרישות הבטיחות וכיוצא בזאת. כעת יוכלו היבואנים הזעירים לבצע את הבדיקות האמורות במכוני רישוי ברחבי הארץ, מה שאמור לחסוך לא מעט הליכים לוגיסטיים.
מעבר לאמור, משרד התחבורה גם ישנה את הרשומות (כלומר החוקים) כך שיבואנים זעירים יוכלו להשתמש בהוראות רישום קיימות. כלומר אם יבואן זעיר יביא ארצה מכונית מדגם שכבר יובא בעבר על ידי גורם אחר (לדוגמה יבואן רכב ותיק) – הוא יהיה פטור מעמידה מחודשת בדרישות התקינה.