סגור
מבחן רכב טויוטה קורולה
טויוטה קורולה. היפנים יעברו למנועי בנזין משודרגים (צילום: ירון שרון)

תעשיית הרכב היפנית לא רוצה חשמל: טויוטה, מאזדה וסובארו יפתחו מנועים "גמישים"

לפי הצהרה משותפת ונדירה של הענקיות, החברות יפתחו מנועי בנזין בגרסאות נקיות ומשודרגות. המנכ"לים הצהירו כי בתוך כשנתיים יעברו למנועים שיפעלו באמצעות דלק סינטטי - המיוצר באופן כימי ולא נשאב מהאדמה

יצרני הרכב היפנים המתמודדים זה שנים עם ביקורת על חוסר נכונות לפתח מכוניות חשמליות, מציגים כעת אסטרטגיה משלהם להילחם בזיהום האוויר. כך עולה מהצהרה משותפת (עניין נדיר בפני עצמו) של שלושה יצרני רכב יפנים: טויוטה, מאזדה וסובארו.
הצהרתם המשותפת של שלושת יצרני הרכב אינה על פיתוח משותף של מנועים, מה שיצמצם את עלויות הייצור, אלא פשוט על כוונה ברורה להמשיך ולייצר מנועי בנזין, אם כי בגרסאות הרבה יותר נקיות ומשודרגות. הסיבה להצהרה היא שהיצרנים היפנים מבינים שמבחינה רגולטורית באירופה ובארה"ב נערמים קשיים בפני הכנסת רכב חשמלי.
במקרה של שלושת יצרני הרכב האמורים, שכל אחד מהם מפתח גם מכוניות חשמליות, לא ניתן להתעלם מהעובדה שהם קנו את שמן בעמל רב בפיתוח של מערכות הנעה ייחודיות להם: טויוטה נחשבת להוגת ההנעה ההיברידית בשימוש מסחרי. מאזדה היא היצרנית הראשונה שהצליחה לייצר באופן מסחרי מוצלח מנועים רוטוריים (מנוע וואנקל הוא מנוע שאין בו בוכנות עולות ויורדות, אלא משולשות מסתובבות) ואילו סובארו היא היצרנית היחידה פרט לפורשה שמייצרת מנועי בוקסר, כלומר מנועים שבהם הבוכנות ניצבות זו מול זו.
במהלך האירוע המשותף הציגו שלוש יצרניות הרכב ביחד על אותה במה את הדורות הבאים של המנועים שלהן: טויוטה הציגה מנועי בנזין שאמורים לפי היצרנית להיות "קטנים ויעילים", סובארו הציגה מערכת היברידית שמסוגלת לפעול ביחד עם מנוע הבוקסר שלה - ואילו מאזדה הציגה מערכת פלאג אין הייבריד שמסוגלת לפעול ביחד עם מנועי הוואנקל של היצרנית.
שלוש היצרניות הצהירו חד וחלק שלא מדובר בפיתוחים משותפים, שהן עדיין רואות זו בזו מתחרות, אבל שמבחינתן בנזין הוא עדיין אפשרות מעשית. במהלך האירוע הסבירו המנכ"לים כיצד בכוונתם לייעל את מנועי הבנזין שלהם ולהציג תוך שנתיים דורות מתקדמים יותר שלהם, שיוכלו לפעול באמצעות דלק סינטטי (דלק שמיוצר באופן כימי ולא נשאב מהאדמה), ויוכלו לפעול במקביל למערכות היברידיות.