סגור

נופלים בין הכיסאות: אלפי טרקטורונים חשמליים בישראל אינם מוגדרים כרכבים

ההגדרה של הטרקטורונים החשמליים - שחלקם מגיעים למהירויות הגבוהות מ-70 קמ"ש - אינה מעוגנת בחוק, וגופי הממשלה השונים מעבירים את האחריות עליהם מאחד לשני. מנכ"ל עמותת אור ירוק: "עוד ועוד כלים חשמליים מתווספים לרחובות ולכבישים, ללא פיקוח וללא רישוי"; האבסורד: הטרקטורון לא מוגדר כטרקטורון מפני שהוא לא מוגדר כטרקטורון

בשבוע האחרון נפצע ילד בן 5 בתאונה, לאחר שרכב על טרקטורון חשמלי. תאונה זו מצטרפת לרצף של תאונות שמעורבים בהן קטינים ובגירים הנוהגים על טרקטורונים חשמליים, שהתרחשו בשנה האחרונה. ההגדרה של הטרקטורונים החשמליים, שחלקם מגיעים למהירויות הגבוהות מ-70 קמ"ש, אינה מעוגנת בחוק, וגופי הממשלה השונים מעבירים את האחריות עליהם מאחד לשני.
לפני כחצי שנה התנהל דיון בבית המשפט לתעבורה מחוז מרכז, שעסק בטרקטורון שהוחרם על ידי משטרת ישראל לאחר ששוטרים ראו שני ילדים כבני 12 נוהגים בו. התובע במשפט, אביו של אחד הילדים, ביקש מהמדינה להחזיר לו את הטרקטורון שהוחרם, והמשטרה סירבה לעשות זאת מפני שמדובר בראיה.
אחד הטיעונים שהשתמשה בהם התביעה היה שהטרקטורון החשמלי הוא צעצוע, המותר ביבוא ובמכירה, ולפיכך אין עבירה בנהיגתו על ידי קטין. טיעון זה נפסל על ידי השופטת אטליא וישקין, שהכריעה כי מדובר ב"רכב מנועי" שלא הוענק לנוהג בו פטור מרישיון נהיגה. למרות זאת, השופטת, כמו גם המדינה, מעולם לא הכריעה מה היא ההגדרה הפוזיטיבית של הטרקטורון החשמלי, וסוגיה זו מהווה לקונה חוקית שמתחתיה מסתתרת תעשייה שמגלגלת מיליונים ומסכנת אלפי קטינים ובגירים שנוסעים ברכב לכל דבר שאינו מוסדר תחת אף רגולציה.
בישראל קיימת תעשייה שלמה של סחר בטרקטורונים חשמליים. הטרקטורונים נמכרים בחנויות של צעצועי "אקסטרים" ובקבוצות פייסבוק דוגמת "הקבוצה ‏לטרקטורונים וכלים חשמליים" ו"טרקטורונים חשמליים למבוגרים", שמכילות אלפי חברים ומתבצעות בהן עסקאות רבות של קנייה ומכירה. המחיר של הטרקטורונים החשמליים נע בין 3,000 שקל לדגמים הבסיסיים ל-25 אלף שקל לטרקטורונים חזקים ו"משופרים". הטרקטורונים, שנמכרים כצעצועים על ידי החנויות, ולפי המוכרים אינם מצריכים רישיון, יכולים להסיע משקלים העולים על 150 ק"ג, וטווח הנסיעה שלהם יכול להגיע לעשרות קילומטרים.
2 צפייה בגלריה
הקבוצה ל טרקטורונים ו כלים חשמליים פייסבוק
הקבוצה ל טרקטורונים ו כלים חשמליים פייסבוק
קבוצת הפייסבוק "לטרקטורונים וכלים חשמליים"
(צילום מסך: פייסבוק)
מהירות הנסיעה של הטרקטורונים החשמליים בכוונה לא מצוינת בחנויות מטעמים חוקיים, אף שחלק מהכלים מגיעים גם למהירות הגבוהה מ-70 קמ"ש. הסיבה לכך שהמהירות לא מצוינת היא שהטרקטורונים החשמליים שואפים להיכנס תחת הקטגוריה של "צעצועים" בסיווג המכס, וקטגוריה זו מגבילה את מהירות טרקטורוני הצעצוע ל-12.8 קמ"ש בלבד. בקטגוריית הסיווג של הצעצועים ממוקמים לצד הטרקטורונים החשמליים האימתניים גם מוצרים כמו "מחזיק מוצץ לתינוק" ו"תכשיטים המיועדים לילדים".
כאשר פנינו למשרד התחבורה בשביל להבין כיצד טרקטורונים בעלי מנוע חשמלי אינם מוגדרים ככלי רכב שנמצאים תחת אחריות המשרד, קיבלנו תשובות מתחמקות. תשובות אלו נובעות בין היתר מההגדרה המעגלית של המדינה למהו טרקטורון. לפי החוק, "טרקטורון" הוא רכב המיועד לשימוש בדרך שאינה סלולה שנתקיימו בו כל שש ההגדרות הללו: הוא נע על ארבעה גלגלים לפחות; אופן הישיבה עליו הוא כשרגלי הנהג משני צדי המושב; ההיגוי שבו נעשה באמצעות כידון; הוא מיועד להסעה של עד שני נוסעים כולל הנהג; נפח מנועו אינו עולה על 1,500 סמ"ק; והוא צוין ברישיון הרכב כטרקטורון. על פניו, הטרקטורון החשמלי עומד בכל התנאים, מלבד האחרון – הוא אינו מוגדר כטרקטורון. כך נוצר מצב אבסורדי - הטרקטורון החשמלי לא מוגדר כטרקטורון מפני שהוא לא מוגדר כטרקטורון.
במשרד התחבורה הפנו אצבע מאשימה כלפי משרד הכלכלה, שמאפשר את היבוא של הכלים, וטענו כי ביקשו מהם בעבר למנוע זאת. כשפנינו עם טענה זו למשרד הכלכלה הם הפנו אותנו למכס, שבתורו טען כי הוא פועל לפי ההגדרות שקבעו המשרדים האחרים. לעומת משרדי הממשלה, שעוד לא החליטו מה ההגדרה של הטרקטורון, במשטרה כבר החליטו, ובתגובתם הם מתארים כי "טרקטורון חשמלי מוגדר בחוק כרכב מנועי. מאחר שכך, ככל שהרוכב עושה שימוש בדרך, הוא מחויב ברישוי רכב ונהג ותעודת ביטוח בתוקף".
בעקבות פניית "כלכליסט" טוענים כעת במשרד התחבורה כי הם פועלים יחד עם משרד הכלכלה מול המכס כדי למנוע את יבוא הטרקטורונים החשמליים. אך גם אם יבוא הטרקטורונים ייפסק, לא ברור מה יעלה בגורלם של אלפי הטרקטורונים שכבר נמצאים בארץ. בשלב זה אין בכוונת משרד התחבורה להסדיר אותם בדיעבד – והמצב שמסתובבים בארץ אלפי כלי רכב מנועיים לא מאושרים שלא מצריכים רישיון ימשיך.
2 צפייה בגלריה
צעיר נוהג ב טרקטורון בתוך שדה כלניות פנאי
צעיר נוהג ב טרקטורון בתוך שדה כלניות פנאי
צעיר נוהג בטרקטורון
(צילום: רועי עידן)

"יום אחד כולנו נתעורר למציאות של ג'ונגל תחבורתי"

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "יבואנים שונים מוכרים כלי רכב חשמליים ומשווקים אותם כצעצועים המותרים לשימוש ללא צורך ברישיון נהיגה ורכב ובעמידה בתקנות התעבורה. מדובר בכלי רכב המוגדרים כצעצועים, אבל בעלי פוטנציאל גבוה להפוך לרכב מנועי, המחויב ברישום ורישוי. כלי רכב אלה יכולים באמצעות התערבות פשוטה של ביטול הגבלת המהירות להגיע למהירויות נסיעה גבוהות ובכך לסכן את הנוסעים עליהם ואת סביבתם. היות וכלים אלו אינם מוגדרים בתור כלי רכב אשר מחויבים רישיון ונמכרים בתור 'צעצוע', הם אינם מצויים תחת הרגולציה של משרד התחבורה. בשל הסכנה החמורה שיכולה להיווצר משימוש בכלים אלו, משרד התחבורה פנה למשרד הכלכלה במטרה להגביר את שיתוף הפעולה בנושא לשם הסדרת קריטריונים ברורים ליבוא כלים אלו, הגדרת תהליכי פיקוח ואכיפה ותיקון החקיקה הנדרש בהתאם".
ממשרד הכלכלה נמסר: "טרקטורונים חשמליים, למרות שהם קטני ממדים, משמשים להסעת אדם ואינם צעצועים. הנושא אכן מצריך הסדרה. היות שמדובר בכלי רכב, עליו להיות מטופל ראשית על ידי הרגולטור, משרד התחבורה, אשר צריך להגדיר את הטיפול הרצוי. ככל שתיעשה פנייה אלינו ואופן הטיפול הנדרש יהיה בכלים של משרד הכלכלה, נשמח כמובן לסייע".
ממשטרת ישראל נמסר: "משטרת ישראל אוכפת את דיני התעבורה ככתבם וכלשונם. טרקטורון חשמלי מוגדר בחוק כרכב מנועי. מאחר שכך, ככל שהרוכב עושה שימוש בדרך, הוא מחויב ברישוי רכב ונהג ותעודת ביטוח בתוקף".
ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "לא למדנו כלום ממחדל האופניים והקורקינטים החשמליים אשר חוזר על עצמו. עוד ועוד כלים חשמליים מתווספים לרחובות וכבישים, ללא פיקוח, ללא רישוי, ללא יכולת לאכוף וללא מידע מצד המדינה. יום אחד כולנו נתעורר למציאות של ג'ונגל תחבורתי, כאשר מדינת ישראל מתנהגת כמו מדינת עולם שלישי, ומשרדי הממשלה זורקים את האחריות אחד על השני. חייבים לעשות סדר ולהסדיר את תחום הטרקטורונים החשמליים עוד היום כדי לצמצם את הסכנות שבנהיגה בכלים עוצמתיים שמגיעים למהירויות גבוהות, ולמנוע אובדן חיי אדם".