סגור
אי וי מוטורס יבואן רכב חשמלי ev motors נתניה
אולם המכירות של EV MOTORS בנתניה (צילום. תומר הדר)

מכשירי תנועה רוצה גם מכוניות סיניות: רוכשת את השליטה ב-EV MOTORS ב-40 מיליון שקל

יבואנית סוזוקי רכשה 60% ממניות היבואנית העצמאית שמחזיקה במספר מותגים סינים. אנשי העסקים רפי כהן ואבי פרנסיס, הבעלים של חולון מוטורס שהחזיקו עד כה ב-74% ממניות EV MOTORS, יחזיקו כעת ב-15% מהמניות

יבואנית סוזוקי, חברת מכשירי תנועה, הודיעה כי חתמה על הסכם לרכישת השליטה ב-EV MOTORS מנתניה שמייבאת לארץ מספר מותגי רכב סיניים. שווי העסקה, לפי הודעת היבואנית, הוא 40 מיליון שקל. גורמים בענף הרכב אומרים כי מדובר במחיר "נמוך להפליא".
ל"כלכליסט" נודע כי מכשירי תנועה רכשה 60% ממניות החברה. אוהד זליגמן ואדוארד דורון, שנמנים על מייסדי EV MOTORS, יחזיקו כעת ב-25% מהמניות, ואנשי העסקים רפי כהן ואבי פרנסיס, בעליה של חולון מוטורס שמחזיקה במוסכי שירות של כלמוביל, יחזיקו 15% מהמניות.
עד ביצוע העסקה החזיקו בעליה של חולון מוטורס ב-74% ממניות החברה, שנרכשו בשעתו בסכום שמוערך על ידי גורמים בענף הרכב ביותר מ-80 מיליון שקל. פרנסיס וכהן ניהלו בחודשים האחרונים מגעים עם מספר גורמים בענף הרכב למכירה של חלק מאחזקותיהם בחברה.
EV MOTORS היא אחת היבואניות העצמאיות שמחזיקות במספר המותגים הסיניים הגדול בישראל. היבואנית נחשפה לראשונה ב"כלכליסט" לאחר שהחלה לפעול בארץ בשנת 2019. אחד ממקימי החברה הוא איש העסקים החרדי אליהו גרידיש, חתנו של איש העסקים האמריקאי דניאל אברמס. בשנה שעברה מכר גרידיש את אחזקותיו בחברה לבעלי חולון מוטורס.
כיום החברה מחזיקה ברשימה נאה של מותגים: YAXING הסינית שמייצרת רכבים מסחריים, ארקפוקס הסינית שמייצרת רכבים חשמליים, לוטוס שמייצרת רכבים ספורטיביים, JAC ו-WM MOTORS.
על פי רישומי איגוד יבואני הרכב, למרות מספר המותגים הנאה, בפועל ל-EV MOTORS אין כיום נתח שוק משמעותי בישראל - מתחילת השנה מסרה החברה רק 166 מכוניות. מדובר בהיקף המסירות הנמוך ביותר מבין כל יבואני הרכב פרט ליבואנית אסטון מרטין. לשם המחשה: באותה תקופה נמסרו בישראל 222,487 מכוניות חדשות. ייתכן כי נתון זה הוא שאפשר למכשירי תנועה לרכוש את השליטה ביבואנית במחיר נמוך.
עם זאת, עבור מכשירי תנועה מדובר בעסקה בעלת פוטנציאל ניכר מאחר שהיא מייבאת כיום רק מותג משמעותי אחד - סוזוקי - ואינה מחזיקה כלל בזיכיונות סיניים. בניגוד ללא מעט יצרני רכב יפנים ומערביים, סוזוקי מתמהמהת בפיתוח רכב חשמלי, בין היתר לנוכח העובדה ששווקי היעד העיקריים שלה נמצאים באינדונזיה, הודו ומדינות נוספות שאינן ממהרות לאמץ את המהפכה החשמלית. משמע, היצע דגמי סוזוקי החשמליים, לפחות בחמש השנים הקרובות, לא יהיה משמעותי גם בישראל.
עוד נודע ל"כלכליסט" כי במכשירי תנועה נערכים להטמעת מערך המכירות והמסירות של EV MOTORS ברשת מכשירי תנועה ולסגירת אולם המכירות הקיים של EV MOTORS בנתניה.