סגור

לא רק בבריטניה: מחריף המחסור בנהגי משאיות בישראל

יו"ר מועצת המובילים, גבי בן הרוש, מזהיר: חסרים בארץ 3,000 נהגי משאיות; המחסור החריף בחודשים האחרונים והוא מהגורמים לפקק הגדול בנמלים, שמייקר את עלות ההובלה ומעלה את יוקר המחיה

בשבועות האחרונים הגיע לשיא משבר נהגי המשאיות בבריטניה: עזיבה של נהגים זרים, שעבדו בממלכה בעקבות הברקזיט, הביאה לקשיים דרמטיים באספקה. תורים נראים בתחנות דלק שמיכליות לא פוקדות אותם בתדירות הנדרשת מכיוון שאין מי שינהג בהן, ויש חשש מפגיעה באספקה לבתי המרקחת. ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בוחן אפשרות לגייס נהגי משאיות צבאיים כדי למלא את השורות.
גם בישראל שורר מחסור קבוע בנהגי משאיות, אבל בחודשים האחרונים הוא מחריף, וניצנים של המשבר הבריטי כבר ניכרים בארץ. עדיין אין בעיה של אספקה לתחנות הדלק או לחנויות, אבל מחסור בנהגי סמי טריילרים הוא אחד הגורמים לפקקים בנמלים, שמאטים את פריקת סחורות היבוא ומייקרים את עלויות ההובלה.
2 צפייה בגלריה
משאית במעבר כרם שלום
משאית במעבר כרם שלום
משאית במעבר כרם שלום
(צילום ארכיון: חיים הורנשטיין)
בעיה בלילה
"באוניות מטען כללי, תפזורת, גרעינים ועוד, זה משמעותי מאוד כי המטען צריך להיפרק ישירות מהאונייה למשאית. קורה לא פעם שבלילות אין בכלל משאיות ואי־אפשר לעבוד כי אין לאן לפרוק, ואכן חלק ניכר מאותו 'פקק' זה של סוג האוניות האלה, אז אנחנו מעבירים את העובדים לפרוק אוניות מכולות, שם אין לזה השפעה כי הן יורדות לאחסנה", אומר בכיר באחד הנמלים. "לא פעם יש עיכובים ברציפות הפריקה בעקבות אי־זימון מספיק משאיות", מאשר בכיר נוסף.
גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים ומנכ"ל חברת "הנמל החדש" העוסקת בהובלות לנמלים, אמר: "כדי שחברות התובלה יוכלו להעמיד נהגים לפריקת אוניות בשעות הערב אני צריך עוד נהגים, ואין. כל נהג שעובד בלילה לא יכול לעבוד ביום, ואי־אפשר לגייס. לי בחברה יש כעת עשר משרות פתוחות שאי־אפשר לאייש".
במועצת המובילים מעריכים את המחסור בארץ בכ־3,000 נהגים, ואומרים כי הוא יילך ויחריף ככל שהמדינה תגדיל את פעילות התחבורה הציבורית, שמתחרה על אותו מאגר של נהגי רכב כבד. "בבריטניה מדברים על גיוס נהגים צבאיים. בארץ מספר הנהגים שיש לצה"ל בשירות, קטן".
על פי מסמך שהפיצה מועצת המובילים בקרב משרדי הממשלה, הכשרה של נהג משאית עולה בין 8,000 ל־10,000 שקל ואמורה להימשך חודשיים. כמו כן משתחררים בכל שנה כ־100 חיילים שהוכשרו לנהיגת משאיות, ואפשר לקלוט אותם ישירות בחברות ההובלה. אבל בפועל העניינים מתעכבים.
2 צפייה בגלריה
תור תחנת דלק בריטניה
תור תחנת דלק בריטניה
תור בתחנת דלק בבריטניה
(צילום: AFP)
"כדי להיות נהג משאית חייבים לעבור בדיקה במרכז לבדיקות במשרד הבריאות, וההמתנה שם מגיעה לעתים ל־8 חודשים לבדיקה ועוד 3 חודשים לתוצאות", אומר בן הרוש. "גם נהגים שמשתחררים מצה"ל עם ניסיון נשלחים לבדיקה הזאת, מתייאשים מההמתנה והולכים לעבודה אחרת".
ממשרד התחבורה נמסר כי המשרד ביצע בשנים האחרונות מספר פעולות שנועדו לתת מענה למחסור. "מדובר בין השאר בייעול הליך ההכשרה, קיצור משמעותי של זמן ההמתנה לבדיקות הרפואיות באמצעות הכנסת זכיין פרטי נוסף למכון הרפואי לבטיחות בדרכים של משרד הבריאות. כמו כן, הותאמה ההכשרה העיונית תוך ומתן אפשרות להגשת בקשה להוצאת רישיון לרכב כבד באופן מקוון".