סגור
ב.מ.וו i4 חשמלית
ב.מ.וו i4 חשמלית. יותר ויותר יצרנים מציעים ללקוחות שדרוג באמצעות אפליקציות (ב.מ.וו)

האם בקרוב נשלם מע"מ על עדכונים באפליקציות לרכב חשמלי?

לפי הצעת האוצר לתקציב 2024, תבוטל ההנחה על רכישת שירותי סטרימינג ואפליקציות. אולם ההתייקרות עלולה להגיע לשוק הרכב, משום שכיום יותר ויותר יצרני רכב מציעים ללקוחות שדרוג באמצעות אפליקציות

האם בקרוב נצטרך לשלם מע"מ על עדכונים שנבצע ברכב? משרד האוצר מקדם בימים אלה מהלך שעשוי לקבוע את אופן התנהלותם של יצרני הרכב הגדולים מול שוק הרכב הישראלי, במיוחד ברכב חשמלי, וכנראה לייקר שירותים עתידיים.
כפי שפורסם בכלכליסט בשבוע שעבר, במשרד האוצר נערכים לתקציב 2024, שאמור לשקף את הצורך של מדינת ישראל בהגדלת הכנסות בין היתר, בשל השלכות המלחמה. במפתיע, ככל הנראה נושא מס הנסועה על הרכב החשמלי, כלומר הדרישה שבעלי מכוניות חשמליות ישלמו מס לפי כל קילומטר של נסיעה לא יכנס לתקציב, אבל סעיפים אחרים שמבחינת בעלי המכוניות הם תמימים למראה כן עשויים להיכנס.
כך, לפי עיקרי הדברים, תבוטל ההנחה על שירותי סטרימינג ואפליקציות – כלומר יוטל מע"מ על רכישות של שירותים דיגיטליים מחברות שאינן ממוקמות בישראל. מטבע הדברים, הכוונה כאן היא למה שמכונה "מס נטפליקס" כלומר למשל מס כזה יוטל על ענקיות הסטרימינג שמשרדיהן אינם ממוקמים בישראל, אבל מה יקרה למי שמחזיק כיום במכונית חשמלית וירצה למשל לפתוח לה את מערכת השמע לאפשרות של יותר השמעות? להעלות את כוח המנוע לכמה שבועות או לרכוש חימום למושבים?
על פניו, למי שאינו מחזיק במכונית חשמלית, אפשרויות כאלה נראות אולי דימיוניות, אבל בפועל כיום יותר ויותר יצרנים של מכוניות חשמליות מציעים ללקוחות אפשרויות שדרוג פשוט באמצעות עדכוני OTA, כלומר עדכונים מהאוויר: הלקוח מפעיל את האפליקציה, משלם כמה דולרים ומקבל פיצ'רים מדליקים.
טסלה עושה את זה בחו"ל אבל עדיין לא מאפשרת ללקוחות בישראל לשדרג את הרכב תמורת תשלום בגלל מחלוקות על הנושא מול רשות המסים. ב.מ.וו עושה את זה מול לקוחות במדינות קרות שמשלמים כמה דולרים ויכולים לקבל חימום למושב רק לחודשי החורף.
הסינים הם אמנים בתחום ומאפשרים כיום ללקוחות לרכוש חבילות אווירה שמשנות את צבע הרכב בפנים, שדרוגי כוח מנוע ועוד - ולהיפטר מהשדרוג כשבא להם, או להחליפו באחר. וולוו כבר הודיעה כי היא חוברת לאמזון פריים בנושא, ומטבע הדברים, עם התקדמות הטכנולוגיה הלקוחות לא יוכלו עוד להישאר אדישים לעובדה שאפשר לשדרג את המכונית בלי לקום ממושב הנהג.
כעת נשוב להגדרה של מהו התשלום על שירותים דיגיטליים של חברות בחו"ל: בעבר מבחינת הצרכנים והרשויות, מכונית היתה "ערך ברזל" – כלומר המס שמשולם הוא על המוצר מסתכם במסי הקנייה על המכונית עצמה. כיום יש באופק אפליקציות, שדרוגים ועדכונים, כמו בכל סמארטפון. לרשות המסים ברור שיונדאי, טסלה, שברולט וג'ילי אינן חברות ישראליות - אבל מי ימכור לישראלים את השירותים הדיגיטליים? אם מדובר בחברה שאינה ישראלית, אזי מבחינת הרשויות בישראל קניית שדרוג לביצועים של טסלה עשויה להיות בלתי שונה מרכישת מוזיקה בספוטיפיי, כלומר חייבת במע"מ, מה שייקר את השירות.
מרשות המסים נמסר: "כחלק מדיוני התקציב נבחנת באוצר וברשות המסים שורת צעדים. כאשר תתקבל החלטה לגבי הצעדים אותם הממשלה מעוניינת לקדם בחקיקה נתייחס לפרטים בעניינם".