בלעדי
זינוק בהכנסות המדינה מרישוי חשמליות בינואר
הכנסות מדינת ישראל מאגרות רכב חשמלי זינקו באופן משמעותי בינואר 2025, כשהגיעו ל-50.4 מיליון שקל, עלייה חדה לעומת 7.9 מיליון שקל בלבד בינואר אשתקד. הדבר נובע מביטול הטבות לאגרות הרישוי עבור רכבים חשמליים - שנתח השוק שלהם עומד על כמעט 25%
הכנסות מדינת ישראל מאגרות רכב חשמלי זינקו בינואר לבדו במאות אחוזים, כך עולה מנתונים של משרד התחבורה שהגיעו לידי כלכליסט.
כך, בינואר 2025 הכניסה המדינה 50,369,827 שקל מאגרות רישוי של 21,718 בעלי מכוניות חשמליות. זאת, לעומת 7,927,977 שקל "בלבד" בינואר אשתקד, מ־15,011 מכוניות. היקף האגרה השנתית הממוצע לבעל מכונית חשמלית זינק מ־528 שקל בשנה שעברה ל־2,320 שקל השנה.
בינואר השנה נכנס לתוקף לראשונה המתווה המשווה בין אגרות הרישוי של רכב חשמלי לרכב שאינו חשמלי. כלומר: עד כה נהנו בעלי מכוניות חשמליות מאגרת רישוי מופחתת. גובה האגרה המופחתת, שנכנסה לתוקף לפני מעל חמש שנים (אז בקושי היו בישראל מכוניות חשמליות), היה 426 שקלים (לא כולל אגרת רדיו). הסכום תקף לכל רכב חשמלי, יוקרתי או עממי. אולם, ב־1 בינואר השנה בוטל מתווה זה מכיוון שנתח השוק של הרכב החשמלי בישראל הגיע לכמעט 25%, מה שבתורו ייתר את ההטבה לעידוד החשמליות.
המשמעות: מ־1 בינואר השנה בעלי מכוניות חשמליות, בין אם הן ישנות ובין אם הן חדשות, משלמים אגרת רישוי זהה לזו של רכב עם מנוע לא חשמלי.
גובה אגרת רישוי של רכב "רגיל", כלומר מזהם, נקבע בישראל לפי מחיר הרכב כאשר הוא חדש, וגובה האגרה יורד עם השנים. כך לדוגמה: ברכב שמחירו הוא 111 אלף שקל עד 135 אלף שקל, יש לשלם מדי שנה אגרת רישוי בגובה 1,519 שקל. אם רכב זה הוא בן שלוש שנים עד שש שנים, אז אגרת הרישוי שיש לשלם עליו מדי שנה היא 1,325 שקלים. אם מדובר ברכב שמחירו כאשר הוא חדש הוא 179 עד 232 אלף שקלים, אז גובה אגרת הרישוי שלו בשלוש השנים הראשונות הוא 2,502 שקלים. אם מחירו כחדש הוא 179 עד 232 אלף שקלים והוא בן שלוש עד שש, גובה אגרת הרישוי שלו הוא 2,061 שקלים.