ניתוחהרכב החשמלי הסיני מאפשר ליבואנים להפוך לחברות ליסינג, ולהיפך
ניתוח
הרכב החשמלי הסיני מאפשר ליבואנים להפוך לחברות ליסינג, ולהיפך
השוק הופך לצפוף מאוד בכל הקשור בייבוא של מכוניות חשמליות מסין; וכך אלבר קיבלה זיכיון לייבוא מכוניות אבטר, ודלק רכב מתכוונת לרכוש את חברת הליסינג יורודרייב; להיפוך התפקידים עשויות להיות השלכות שונות על השוק, והשאלה הגדולה היא איך תפעל רשות התחרות
השבוע הודיעה חברת הליסינג אלבר על קבלת זיכיון היבוא למכוניות של אבטר (Avatr) הסינית. זאת לאחר שבמרץ השנה היא הודיעה כי היא קיבלה את זיכיון היבוא של BAIC הסינית.
מכוניות של BAIC לא מיובאות כיום לארץ (לפי דו"חות הרבעון של אלבר מהלך זה נתקל ב"קשיים רגולטוריים"). במקרה של Avatr מדובר במותג שלפי פרסומים בסין מיועד להגיע לאירופה בעתיד הרחוק יחסית. יש לציין כי באירופה ובסין מתנהל כעת מאבק על מכסי יבוא והסיכויים שמכוניות אלו אכן ייוצאו ליבשת עשויים להיות נמוכים. ועוד נקודה חשובה: Avatr היא מותג שבחלקו שייך לצ'אנגאן, יצרנית רכב סינית שכבר יש לה זיכיון בישראל: של דיפאל, אשר נמצא בידי מכשירי תנועה. ומעבר לכך: בדיקת נתוני המכירות של היצרנית מגלה שלא מדובר בלהיט: בשנת 2022, שנת ההקמה, עלו על הכביש פחות מאלף יחידות בסין. בשנת 2023 נרשם זינוק נאה לכמעט 28 אלף מכוניות, והשנה - פחות מ-15 אלף.
דלק למדורת הליסינג
אבל המהלך של אלבר כנראה לא יכה גלים בשוק הרכב הישראלי. השוק הופך בכל מקרה לצפוף מאוד בכל הקשור ביבוא של מכוניות חשמליות מסין ואפשר לומר שרוב המותגים שיגיעו מהשנה הבאה הם השאריות של מה שיבואני הרכב הגדולים לא לקחו.
אבל מה שיותר מעניין הוא דווקא הודעתה של דלק רכב לבורסה מלפני כשבועיים, לפיה החברה במגעים מתקדמים לרכישת השליטה בחברת הליסינג וההשכרה יורודרייב. האחרונה אינה נחשבת לשחקנית גדולה בשוק הליסינג – אבל זה לא משנה (גם חברת הליסינג פרי שהשליטה בה נרכשה על ידי אלייד, החברה האם של יבואנית פולקסווגן, אינה חברה גדולה ופעילותה צמחה משמעותית השנה).
ועוד עובדה מעניינת: באפריל השנה הודיעה מטרו - אותה מטרו שדלק רכב מנהלת מגעים לרכישת הזיכיון של דונגפנג שבידיה - על מינויו של תומר קומרוב, המשנה למנכ"ל מאז 2015 לתפקיד מנכ"ל חטיבת יבוא הרכב. אך כעת למטרו כנראה לא תהיה חטיבת יבוא רכב. לפי הערכות, קומרוב סגר כבר לפני מספר חודשים משרה בכירה ביורודרייב ולמעשה מבדיקת נתוני החברה עולה כי הוא רשום בה כדירקטור. כלומר דלק רכב לא רק רוכשת חברת ליסינג, היא מקבלת את מי שהיה אמון על הקמת זיכיון דונגפנג בישראל.
מדוע שני המהלכים האלה חשובים? בגלל שהמכוניות הסיניות יצרו בשוק הרכב הישראלי את "היפוך התפקידים" שממנו חששו בענף במשך שנים: חברות ליסינג הופכות ליבואניות רכב, ויבואני הרכב הופכים לחברות ליסינג. הלחץ עושה את שלו וכיום היבואנים מוכנים לעשות הכל כדי להשיג זיכיונות וכדי לוודא שיהיו להם ערוצי שיווק מתאימים. וזה טוב ורע לתחרות בענף הרכב. זה טוב בגלל שריבוי שחקנים עשוי לסייע להוזלות ומבצעים. זה רע בגלל שהזיכיונות וערוצי השיווק עדיין יישארו בידיים של השחקנים הגדולים. והם ישמרו את המחירים גבוהים.
דרושה התייחסות מיוחדת מרשות התחרות
אבל מעבר לאלה נשאלת שאלה חשובה נוספת: כיצד יתייחסו ברשות התחרות למהלכים האלה? רשות התחרות מבטיחה זה חודשים פרסום של כללי משחק חדשים לענף הרכב הישראלי, כלומר הגבלות על יבואני הרכב. אבל מצב בו יבואן רכב רוכש חברת ליסינג או חברת ליסינג רוכשת זיכיון יבוא רכב הם מצבים חדשים, בגלל כללי המשחק.
לאחרונה למשל הודיעה רשות התחרות כי היא ממליצה לא לאשר יבוא של מסחריות קלות של חברה סינית ששמה פאריזון, בגלל שהיבואן גיאו מוביליטי חולש לכאורה על נתח שוק משמעותי בשוק המסחריות. אבל מה קורה כשחברת ליסינג רוצה זיכיון יבוא של רכב? האם ברשות התחרות יבדקו מה החלק של חברת הליסינג בשיווק מכוניות "יד ראשונה אפס קילומטר"? אחרי הכול, חברות הליסינג הן כיום משווקות ענק של מכוניות חדשות, הן פשוט עושות את זה תחת שמן ולא תחת שם היבואן. בכל מקרה, אם אכן ייפרץ הסכר הזה והיפוך התפקידים יתרחש, כנראה שהמהלך ייצר כאוס בשוק, אבל הוא לא בהכרח ייצר מכוניות יותר זולות.