סגור
מבחן רכב ג'ילי ג'יאומטרי C 350
ג'ילי ג'יאומטרי. ההתייקרויות לא פסחו על הדגמים הסיניים (צילום: טל אזולאי)

כרוניקה של הסתערות: הצרכנים עומדים לחטוף טיפול בחשמל

רוכשי הרכב צפויים לספוג בחודשים הקרובים התייקרות משמעותית של המכוניות החשמליות: המחירים של דגמי 2023 עלו, מס הקנייה בארץ הוכפל ל־20%, וההוזלה של טסלה לא תישאר לנצח. אבל כל עוד הרוכשים הישראלים מתנפלים על חשמליות בכל מחיר, ליבואנים אין סיבה להזיע בשבילם

שוק הרכב הישראלי סוגר חודש ינואר לא כל כך סוער: לפי נתוני משרד התחבורה, בחודש שעבר נמסרו בארץ כ־47 אלף מכוניות חדשות. כמה אלפים מהן היו חשמליות, כאשר לפי נתוני משרד התחבורה, BYD מסרה מעל 3,000 מכוניות, וג'ילי מסרה מעל 1,000 מכוניות. אבל ינואר לא היה חודש רגיל אלא דווקא חודש שבו התרחשו שני תהליכים חריגים אשר צפויים להשפיע על כל ענף הרכב החשמלי בישראל – ולאו דווקא לטובה.
קודם כל, ינואר הוא החודש הראשון שבו נמסרו בישראל מכוניות חשמליות ששוחררו ממכס בדצמבר. בשנה שעברה עמד מס הקנייה על מכוניות חשמליות על 10%. ב־1 בינואר מס הקנייה על המכוניות החשמליות זינק ל־20%, ויבואני הרכב העלו ברובם את מחירי המכוניות החשמליות. אלה שהודיעו שלא יעלו מחירים עקרונית הם כמובן אלה ששחררו את המכוניות מן המכס בדצמבר. בכל מקרה, מתוך כלל המכוניות שהגיעו לישראל בדצמבר כ־16 אלף היו חשמליות. כדי לייבא את המכוניות האלה לפני סוף השנה ולשחרר אותן ממכס, יבואני הרכב משכו בלא מעט חוטים, ניצלו קשרים ובהחלט "שרפו" את המכסות שיכלו לייבא ארצה. בשפה יותר פשוטה, המכסה של המכוניות החשמליות שיבואני הרכב יכולים לייבא ארצה פחות או יותר עד מרץ כבר מוצתה, והמשמעות היא שב־2023 יבואני הרכב ירכשו את המכוניות שיגיעו ארצה באוניות הבאות יותר ביוקר. המחיר שלהן יהיה יותר גבוה "באמת" מכיוון שיבואני הרכב יעבירו למדינה את מס הקנייה החדש והגבוה במקום לשלשל את ההפרש לכיסם – ופשוט ירוויחו פחות על כל מכונית. מסיבה זו כשמלאי החשמליות שבידי יבואני הרכב שנכנסו לישראל בדצמבר יתחיל להידלדל, גם זמני האספקה יתחילו להתארך אי שם לתוך המחצית השנייה של 2023. מבדיקת זמני האספקה של מכוניות חשמליות עממיות, למשל BYD וג'ילי, עולה כי מועדי האספקה קרובים מאוד, אבל לא לעולם חוסן.
2 צפייה בגלריה
טסלה 3
טסלה 3
טסלה 3
(צילום: יצרן)
שאלת הזיכרון הקולקטיבי
עוד בעיה שמעיבה על השוק ולעת עתה לא ברור כיצד תיפתר: עד כמה הציבור באמת הפנים את היקפי ההתייקרויות של המכוניות החשמליות וכמה הכלבים ינבחו בעוד השיירה תעבור. פרט לטסלה וליבואני רכב שממשיכים למכור סחורה שהגיעה ארצה בשנה שעברה "במחירי 2022" – אין כיום בישראל מכונית חשמלית שלא התייקרה, ובחלק מן המקרים מדובר בהתייקרויות אשר דחפו את מחיר המכוניות החשמליות לטריטוריות שנמצאות מחוץ להישג ידה של משפחה ישראלית.
כדי לרכוש ג'ילי ג'יאומטרי C יש לשלם 165 אלף שקל לרכב מאובזר. כדי לרכוש ATTO 3 יש לשלם כמעט עוד עשרת אלפים שקלים. אבל מה שיקבע כאן אינו בהכרח היכולת של הישראלים לגרד את הכסף מחשבון הבנק, אלא דווקא הזיכרון הקולקטיבי, כלומר כמה זמן ייקח לעם ישראל לשכוח את המחיר הישן. למרבה האירוניה, מה שמשפיע על שיקוליהם של הישראלים בכל הנוגע להיקף ההוצאה על הרכב החשמלי אינו בהכרח המחיר עצמו, אלא תחושת ה"יצאתי פראייר". לכן סביר להניח שיבואני הרכב יעשו כמיטב יכולתם בחודשים הקרובים לטשטש את העובדה שמדובר במכוניות שנמכרו עד לפני כמה חודשים במחירים נמוכים משמעותית. האם זה יעבוד? בהתחשב בעובדה שמדינת ישראל נמצאת בפתחו של משבר כלכלי, מדובר בקרב בין רצוי למצוי, כלומר בין תשוקתם של הישראלים למכונית חשמלית ובין תודעתם הצרכנית.
ולמי שחושב שהתייקרות ינואר היא האחרונה צפויה הפתעה לא נעימה. קודם כל, יבואני רכב שמצהירים כי הם מוכרים מכוניות "במחירי 2022" יצטרכו בקרוב להתמודד עם העובדה שמלאי 2022 נגמרו. אבל מעבר לזאת, בעולם מתרחשים תהליכים בעייתיים. מחירי חומרי הגלם ממשיכים לעלות, יצרני הרכב הגדולים ממשיכים במדיניות שמשתקפת היטב גם בדו"חות שלהם, "לייצר פחות אבל להרוויח יותר", והתמורות האלה יגיעו לישראל בקרוב ויתבטאו בהתייקרויות נוספות שכעת אף אחד לא מדבר עליהן.
ההזמנות הוסטו לטסלה
אבל הגורם המשמעותי ביותר בשוק הרכב החשמלי בישראל אינו תלוי בתהליכים שהתרחשו בתחילת ינואר, אלא דווקא באמצע ינואר: הורדת מחירי טסלה. להוזלה של טסלה יש השפעה גורפת על שוק הרכב החשמלי, שמורגשת לא רק ברמה הישראלית אלא ברמה העולמית. בל נטעה: הוזלת טסלה היא למרבה הצער עניין זמני. היצרנית לא יכולה להחזיק את המחירים נמוכים עוד זמן רב, אבל לכל מי שרוכש בישראל מכונית חשמלית במחצית השנה הנוכחית – זה לא ממש משנה.
טסלה יצרה מהפכה בישראל בשנת 2023 כשהיא שינתה לחלוטין את הרטוריקה של תמחור רכב: מחיר רכב יכול לרדת. זה יכול להתרחש בן לילה ובלי שום התראה מוקדמת, ולכן טוב יעשו הלקוחות אם ימהרו לרכוש לפני שהמחיר עוד ישתנה. אבל במישור היותר מעשי, טסלה "ייבשה" בן לילה את שוק הרכב החשמלי בישראל – ולא משנה כמה יבואני הרכב ינסו לטעון אחרת. הסיבה היא תמחירית אבל מגוונת. קודם כל, מבחינה טכנית אין כיום סיבה לרכוש מכונית חשמלית שעולה מעל 200 אלף שקל שאינה טסלה 3. זוהי עובדה. מחירי יונדאי איוניק 5, סקודה אניאק, טויוטה X 4BZ וכל דומותיהן הפכו בן לילה ללא רלבנטיים, לא רק בגלל העובדה שמדובר במכוניות יותר יקרות, אלא בגלל עצם ההוזלה. אגב, מי שרוכש כיום טסלה 3 יודע היטב שהוא רוכש מוצר שערכו רק יעלה ועוד בשיעור ניכר, מוצר שניתן למכור מהר וברווח כי כנראה שמחירי טסלה הגיעו לשפל.
עוד נקודה מעניינת: טסלה פגעה קשות גם בחברות הליסינג שרכשו ממנה אלפי מכוניות בסוף השנה שעברה במחיר גבוה, מה שמאלץ את חברות הליסינג למכור את הטסלות כעת בזול, יותר בזול ממחירי טסלה, מה שמייצר שוק שיורגש בקרוב של מכוניות טסלה חדשות לחלוטין – במחירים יותר נמוכים ממחירי טסלה או לסירוגין בתנאי מימון אטרקטיביים.
2 צפייה בגלריה
רכב סקודה אניאק קופה
רכב סקודה אניאק קופה
סקודה אניאק קופה
האם יבואני הרכב הוותיקים יוזילו את המתחרות של טסלה? התשובה היא לא. הם לא יכולים לעשות זאת בגלל הוראות מהיצרנים ובגלל רשת היחסים עם חברות הליסינג. כמובן לא לעולם חוסן, מחירי טסלה יעלו, אבל במחצית הראשונה של השנה השוק הוא של טסלה. לפי הערכות, היצרנית "יושבת" על צפי הזמנות של אלפי מכוניות עבור השוק הישראלי, וחלק מן ההזמנות האלה מגיע גם על חשבון לקוחות של מכוניות זולות יותר מטסלה שהרוכשים שלהן "התאמצו מעט יותר", למשל ATTO 3 של BYD.
כאן נראה לראשונה במחציתה הראשונה של 2023 מאמצים ראשונים של יבואני רכב לייצר ערך אמיתי למכוניות שלהם, ולא רק להתמקד ב"זה חשמלי אז קנו לפני שייגמר". המאמצים האלה יתבטאו אולי בקמפיינים פרסומיים ואולי אפילו בהטבות, אבל כל אלה תלויים בשאלה אם מלאי השחרורים של דצמבר יישאר תקוע אצל היבואנים. כלומר נטל ההוכחה בידי הרוכשים. אם הם ימשיכו להתנפל על מכוניות חשמליות בכל מחיר, כנראה שיבואני הרכב יפנימו היטב שאין מה להתאמץ למען הלקוחות בשנת 2023. ואם לא, אולי המחצית הראשונה של 2023 תתאפיין בתחרות אמיתית בשוק הרכב, לפחות עד שהקיץ יגיע.