סגור
טסלה 3
טסלה 3. יצרנים זקוקים לטסלה שתוריד את ממוצע הזיהום שלהם (צילום: Tesla)

כסף קל: הזיהום של המתחרים שווה לטסלה מיליארדים

לפי פרסומים בארה"ב, טסלה הרוויחה אשתקד 1.79 מיליארד דולר רק משיטת "מכירת זיהום אוויר", המאפשרת ליצרנים להוריד את ממוצע הפליטות המזהמות שרכביהם מפיקים. מ-2009 הרוויחה החברה 9 מיליארד דולר בדרך זו

טסלה הרוויחה 1.79 מיליארד דולר בשנה שעברה, אך לא ממכירת מכוניות, כך עולה מפרסומי היצרנית בארה"ב, שהוגשו לממשל האמריקאי במסגרת דיונים על "מכירת זיהום". כיום במדינות רבות, החל בסין וכלה במדינות האיחוד האירופי קיימת מדיניות שמטילה על יצרני רכב קנסות במסגרת הסכמי מכירת זיהום.
מדובר בהסכמים שמגבילים את ממוצע פליטות הפחמן דו חמצני שרכבים של יצרני רכב פולטים. אם לדוגמה יצרן רכב מסוים רוצה למכור מכוניות ספורט או רכבי שטח שפולטים הרבה זיהום, הוא חייב למכור כמות של רכבים נקיים שתוריד את הממוצע לרמה הנדרשת. השיטה הזאת הייתה אמורה להיכנס לתוקף גם בישראל אך לעת עתה יישומה הוקפא.
ואולם, לשיטה זו שדורשת מהיצרנים לשמור על ממוצע מזהמים יש גם סייג: היצרנים יכולים "למכור" את הזיהום ליצרני רכב אחרים. במסגרת השיטה יצרני הרכב יכולים "לאחד כוחות" בדיווחים לרגולטורים השונים על כמות המכוניות שנמכרו – ואז להתחשבן כלכלית. שיטה זו תקפה במיוחד לגבי יצרני רכב שאינם מהווים חלק מתאגידים ענקיים כמו סטלאנטיס או טויוטה, שזקוקים ליצרנים אחרים שירכשו מהם את יתרות הזיהום. לדוגמה, יגואר ולנד רובר "איחדו כוחות" בעבר עם טסלה ושילמו לה כדי שתרכוש מהם את יתרות הזיהום שלהן כדי שלא יקנסו.
לפי המסמכים שנחשפו בארה"ב, רווחי טסלה מאשראי רגולטורי עמדו כאמור אשתקד על 1.79 מיליארד דולר. בסך הכול עמד היקף הכנסות טסלה מ"מכירת זיהום" על תשעה מיליארד דולר מאז 2009. יצוין כי בניגוד למכירת מכוניות, רכישת זיהום של יצרנים אחרים אינה דורשת תקורות.