סגור
סוזוקי איגניס
סוזוקי איגניס (צילום: יצרן)

נדחתה עתירת יבואנית סוזוקי: מיילד הייבריד לא תקבל הטבת שווי שימוש

היבואנית עתרה לבג"ץ נגד החלטת רשות המסים שקבעה כי מי שמחזיק מכונית סוזוקי מיילד הייבריד כרכב צמוד לא יוכל לקבל עליה הטבת שווי שימוש. השופט חאלד כבוב דחה את העתירה בטענה כי מדובר במערכת שמשמשת רק לאגירה של אנרגיה: "לא די בכך שהמנוע החשמלי יהיה 'סרח עודף' למנוע הבוכנה"

מכוניות סוזוקי המצוידות במערכת הנעה מסוג "מיילד הייבריד" אינן נחשבות כמכוניות היברידיות, ולכן מי שמחזיק מכונית מסוג זה כרכב צמוד (כלומר קיבל ממקום העבודה) לא יוכל לקבל עליה הטבת שווי שימוש החל מהחודש הבא - כך קבע השבוע בית המשפט העליון, שדחה את עתירתה של יבואנית סוזוקי בנושא.
נושא ההכרה במכוניות סוזוקי כהיברידיות מעסיק את היבואנית ורשות המסים מעל שנתיים: כיום מספר דגמים של סוזוקי המיובאים לישראל מצוידים במערכת הנעה מסוג "מיילד הייבריד". מכונית המצוידת במערכת היברידית מלאה, כמו למשל טויוטה קורולה ויונדאי אלנטרה, היא מכונית שמצוידת במנוע בנזין וגם במנוע חשמלי. המנוע החשמלי מסייע למנוע הבנזין בהנעת הרכב ולעתים גם מסוגל לאפשר לרכב לנסוע למרחקים קצרים בלי שמנוע הבנזין יפעל. לעומת זאת, מערכת "מיילד הייבריד" היא מערכת שמשמשת רק לאגירה של אנרגיה שנוצרת לרוב במהלך בלימה, והאנרגיה משמשת להפעלת מערכות חשמליות משניות של הרכב באמצעות סיוע לפעולת האלטרנטור.
ההבדל בין המערכות מתבטא בהיקף החיסכון בדלק: מערכת היברידית מלאה מפחיתה את צריכת הדלק של המכונית בעשרות אחוזים, בעוד שתרומתה של מערכת מסוג "מיילד הייבריד" צנועה משמעותית.
העובדה שמכוניות סוזוקי מדגמים מסוימים כגון האיגניס מצוידות במערכות מיילד הייבריד לא מנעה מיבואנית סוזוקי להצהיר בפני הרשויות בישראל כי מדובר במכונית היברידית. לראיה, היבואנית טענה כי העובדה שסוזוקי קוראת למכונית "הייבריד" מעידה כי מדובר במכונית היברידית - ומבחינת הרגולציה הישראלית כל מכונית המוגדרת כהיברידית היא מכונית שמי שמחזיק אותה כרכב צמוד זכאי להטבת שווי שימוש חודשית בגובה מאות שקלים. אולם, ברשות המסים קבעו כי המכוניות של סוזוקי שמצוידות במערכת "מיילד הייבריד" אינן זכאיות להטבה.
בתחילת השנה עתרה יבואנית סוזוקי לבג"ץ נגד ההחטלה. כעת דחה השופט חאלד כבוב את עתירת יבואנית סוזוקי בטענה כי "דרישת מחוקק המשנה היא שהמנוע החשמלי של רכב היברידי יוכל לפעול לצורך הנעת הרכב באופן ממשי וכי לא די בכך שהמנוע החשמלי יהיה 'סרח עודף' למנוע הבוכנה".