סגור
דן אוטובוס חשמלי תוצרת הייגר
אוטובוס חשמלי (צילום: יח"צ)

בלעדי
למרות הלחץ האמריקאי: CREC הסינית זכתה בשני מכרזי טעינה של נתיבי איילון

חברת תשתיות הרכבת הממשלתית בסין תחשמל שני חניוני אוטובוסים בתל אביב ומתמודדת על שני מכרזים נוספים. היא זכתה במכרזים אף שלא עמדה בדרישות אבטחת הסייבר. נתיבי איילון: "ניתנו לחברה שלושה חודשים לתקן זאת"

המדינה מונעת מחברות סיניות להתמודד במכרזי תשתיות גדולים בישראל, אך לא מונעת את זכייתן במכרזים קטנים.
CREC ישראל, הנציגות המקומית של חברת תשתיות הרכבת הממשלתית בסין, זכתה בימים האחרונים בשניים מתוך ארבעה מכרזים שפרסמה חברת נתיבי איילון, שבשליטת משרד התחבורה, להתקנת תשתיות לטעינת אוטובוסים חשמליים בחניוני וולפסון והאוניברסיטה. בנוסף זכתה ג'ינרג'י הישראלית במכרזים להתקנת תשתית ועגינה בחניוני כרמלית וגורדון. בשני מכרזים נוספים לחישמול חניונים באור יהודה ובכפר סבא טרם נבחר זוכה.
גורמים בענף הטעינה מעריכים כי הצעת CREC היתה זולה ביותר מ-30% מההצעה הכי קרובה לה באותם מכרזים. שווי הזכייה בשני המכרזים נאמד ב-5 מיליון שקל.
ועדת המכרזים ציינה כי הצעתה של החברה הסינית לא עומדת בדרישות אבטחת הסייבר הנדרשת, אך בכל זאת בחרה בהצעתה, תוך שהיא מעניקה לה שלושה חודשים להציג גרסה של המערכת שעומדת בדרישות האבטחה.
CREC התמודדה ביחד עם בומברדייה הקנדית ושותפות ישראליות במכרזי הקו הירוק והסגול, אך הפסידה ל-CAF ושפיר. החברה היתה אמורה להתמודד ביחד עם חברת דן במכרז הרכבת הקלה בצפון, אבל לפני כחודשיים פרשה ללא הסברים. שני המכרזים התנהלו על רקע לחץ כבד מהממשל האמריקאי על ממשלת ישראל שלא להעניק לחברות סיניות פרויקטי תשתית גדולים.
מחברת נתיבי איילון נמסר: "ההתקשרות נעשתה במכרז פומבי, על פי חוק חובת המכרזים, תוך מקסום התחרות בין המציעים ובדיקה מקצועית לכל ההצעות שהוגשו. החברה שזכתה במכרז היא חברת חוץ אשר נרשמה בישראל. היא תייבא את עמדות הטעינה, תתקין ותתחזק אותן בלבד, כאשר תחזוקת החניונים מתבצעת על ידי ספק אחר שזכה במכרז אחר. לגבי סוגיית האבטחה, נערכה בדיקה למול הצהרות החברה הזוכה בכל הקשור למפרט הטכני. בבדיקה נמצא כי רמת החיבור המאובטח היא בגרסה אחת נמוכה מהנדרש. על פי גורמי המקצוע בחברה, מדובר בעניין בר תיקון, ולכן, ובהתאם להחלטת ועדת המכרזים, ניתנה לחברה אפשרות לתקן זאת בתוך שלושה חודשים ממועד הזכייה".