סגור
ראש עיריית תל אביב יפו רון חולדאי ושרת התחבורה מירי רגב
חולדאי ורגב (צילומים: ריאן פרויס, יואב דודקביץ)

פרסום ראשון
חולדאי בתביעה נגד רגב: "אין שום איסור על הנחת תפילין בת"א, אני דואג לחרדים"

ראש עיריית תל אביב העיד היום בבית המשפט בתביעת לשון הרע שהגיש נגד השרה מירי רגב, שטענה כי אסר על הנחת תפילין ברחובות העיר; לדבריו, "בתי ספר צריכים להיות מקום מוגן מכל דבר", ולכן נקבע שיהיה מרחק של 100 מטר בינם לבין דוכנים; לשכת רגב: "השרה גאה על כך שהיא מייצגת גם את הציבור שמניח תפילין, מנשק מזוזות ומשתטח על קברי צדיקים"

"אני חוזר ואומר, אין שום איסור על הנחת תפילין בעיר תל אביב יפו בכלל. אין ולא היה" - כך אמר היום רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב, בעדותו בבית המשפט השלום בעיר בתביעת לשון הרע שהגיש נגד השרה מירי רגב.
כאשר נשאל על ידי באי כוחה של רגב האם הגיש תלונה במשטרה על הסתה לאחר שטען בתצהירו שבוצעה נגדו הסתה פרועה השיב חולדאי באולם השופטת דורית קוברסקי: "לא. אני לא עושה שימוש במילה הסתה במישור הפלילי לכן לא הגשתי תלונה.
"אני לא מתנער מהעובדה שאני איש פוליטי וכל חיי דאגתי לחרדים וטיפלתי בהם כמו שצריך ואפילו מניח תפילין, והולך לבית הכנסת בכיפור. לאחר מכן מתנהל נגדי מסע הכפשה. כשאני מסתובב בארץ שלא בתל אביב אומרים לי אנשים, 'אתה זה שאוסר על תפילין?' וזה שקר, ולכן הוגשה התביעה".
במאי 2020 הגיש חולדאי תביעת דיבה בסך חצי מיליון שקל נגד רגב, בעקבות אמירות פומביות שלה בקמפיין הבחירות אז, לפיהן הוא אסר כביכול על הנחת תפילין ברחובות העיר. חולדאי טען כי רגב התיימרה להציג ביודעין מצג עובדתי לפיו חולדאי אסר באופן גורף על הנחת תפילין ברחבי העיר תל אביב, וזאת כביכול מתוך אינטרס פוליטי צר ומתוך זלזול במורשת היהודית; זאת, בעוד שהאמת לאמיתה היא כי תקנת העזר העירונית שהותקנה לפני שנים רבות על ידי עיריית תל אביב מונעת הצבת דוכנים באשר הם בטווח של 100 מטר ממוסדות חינוך.
מנגד, טענה רגב בכתב הגנתה באמצעות עוה"ד אבי הלוי וניבה הלוי כי "מצוות הנחת תפילין נושאת, לגישתו של חולדאי, השפעה שלילית על ילדים יהודים ולכן צריך לדעתו להגן עליהם מפניה, באמצעות יצירת מרחב בטוח ונקי בינם לבינה. נימוק זה מגלה עד כמה מעוותת גישתו של חולדאי למורשת ישראל, למסורת היהודית ולמצוות הנחת התפילין". עוד טענה רגב בכתב ההגנה כי "התביעה לא נועדה להגן על שמו הטוב של חולדאי. התביעה היא פוליטית".
במהלך הדיון היום (יום ראשון) בבית משפט השלום בתל אביב אמר חולדאי לבאי כוח רגב: "כששמים לחמנייה שיש בה גלוטן בשער בית ספר וילדים יוצאים זה גורם נזק. בתי ספר צריכים להיות מקום מוגן מכל סוג והשפעה של כל דבר, לכן נקבע העניין שיהיה מרחק של 100 מטר משער בית הספר. בשום החלטה של עיריית תל אביב לא כתובה המילה תפילין".
באי כוח רגב שאלו את חולדאי במהלך הדיון : "אתה חושב שזה תפקידו של ראש עיר להביע דעה בנושא כל כך ערכי כן דת או לא, 100 מטר או לא?"
חולדאי: "ראש העירייה הוא איש פוליטי שפועל לפי החוק. יש דברים שמסורים רק למדינה להחליט, ויש דברים שמסורים לנו על פי חוקי עזר". בהמשך הדיון אמר: "אני שומר על חופש דיבור וחופש ביטוי עצמי בעיר שלי. על זה אני שומר. אפשר לשאול את כל הרבנים מה דעתו של חולדאי כלפי הדתיים".
בחקירה חוזרת שנערכה היום לחולדאי על ידי באי כוחו, עוה"ד טל שפירא ומירב בר זיק הוא נשאל: "עובר אורח שמעוניין להניח תפילין בפתח בית ספר, מותר לו לעשות את זה?".
חולדאי: "בוודאי, גם בתוך בית הספר".
עוד נשאל: "אני מגיש בקשה להקמת דוכן להנחת תפילין במרחק של 200-300 מטר ממוסד חינוכי. יאשרו?"
חולדאי: "בוודאי".
בסוף הדיון ציינו באי כוח הצדדים כי "אנו מבקשים שהות של 3 שבועות למסור את עמדתנו להצעת בית משפט". במסגרת פרוטוקול בית המשפט לא נכתבה מה היתה ההצעה של בית המשפט לצדדים לסיום ההליך.
מלשכת רגב נמסר: "השרה תמשיך להגן על הזכות של כל יהודי להניח תפלין בכל רחבי מדינת ישראל כולל בתל אביב ולביטולה של ההגבלה על הנחת תפילין במרחב הציבורי. התביעה של חולדאי היא תביעה פוליטית שבמסגרתה חולדאי עשה שימוש שלא כדין בהליכי משפט לצרכיו הפוליטיים".
"בתל אביב מאות מוסדות חינוך פזורים ברחבי העיר. אם נסמן אותם על גבי מפה נראה ששטח ההגבלה של הנחת תפילין (100 מ"ר) משתרע על מרחבים ציבוריים גדולים מאוד בעיר.
התביעה הזו היא אות קלון על הדמוקרטיה הישראלית, מנסים להשתיק את רגב ואת האמת באמצעות תביעת השתקה. השרה גאה על כך שהיא גם מייצגת את הציבור שמניח תפילין, מנשק מזוזות ומשתטח על קברי צדיקים. השרה רגב תעיד במשפט מיד לאחר יום העצמאות וזה לפי החלטת בית המשפט".