סגור
רובה סער ערד תוצרת IWI סמי קצב 2
חיילים עם רובי סער (צילום: IWI)

משרד הביטחון ירכוש עשרות אלפי רובים תוצרת ישראל לשימוש חטיבות החי"ר

משרד הביטחון יפרסם בקרוב מכרז לרכש עשרות אלפי רובי סער שישמשו את חטיבות החי"ר וכיתות הכוננות. המכרז, שמוערך בעשרות מיליוני שקלים, מגיע בעקבות מחסור ברובים בצה"ל ומתוך כוונה להגדיל את המערך הלוחם בשנים הקרובות. המהלך יקדם גם את צמצום התלות הישראלית בייבוא נשק

מנהל הרכש במשרד הביטחון הודיע היום (ב') כי בקרוב יפרסם מכרז לרכש עשרות אלפי רובי סער תוצרת ישראל שישמשו את חטיבות החי"ר השונות וכיתות הכוננות. המכרז, שמוערך בעשרות מיליוני שקלים, הוא הגדול ביותר שערך משרד הביטחון לרכש נשקים מתוצרת ישראל. המהלך נעשה בשיתוף ובתיאום עם אגף התכנון וזרוע היבשה בצה"ל.
כלי הנשק שיירכשו במסגרת המכרז הם רובי סער ממשפחת AR15, כאשר מדובר על נשקים מאותו טיפוס של M4 (פלאט-טופ). כיום יש שני יצרנים ישראליים מרכזיים שצפויים להשתתף במכרז – חברת IWI וחברת אמתן כרמיאל. לשתי החברות דגמי נשק שתואמים למכרז, ל-IWI יש את הערד ולאמתן כרמיאל יש את סדרת MZ. יצרן נשק ישראלי נוסף שייתכן וייגש למכרז היא חברת Silver Shadow. במשרד הביטחון אין כוונה שיצרן אחד יזכה "בכל הקופה", ומתכוונים שכמה זוכים ייצרו את הדור הבא של רובי הסער של צה"ל.
על אף שכמה יצרנים שונים ייצרו את הנשקים, הנשק שייווצר יהיה כמעט וזהה והשאיפה היא שהלוחם בקצה לא ישים לב להבדלים בין הנשקים השונים. רובי ה-M4 שנמצאים היום בצה"ל לא יוצרו על ידי יצרן אחד, וחלקם אף הוסבו ל-M4 מנשקי M16 ארוך ישנים.
בצה"ל מתכוונים להשאיר בשימוש גם את רובי התבור, אך אלו ייצאו בהדרגה משימוש של חטיבות החי"ר ויעברו לחילות אחרים. משרד הביטחון הזמין לפני פרוץ המלחמה כ-2,800 כלי נשק מסוג תבור. כמו כן, במשרד הביטחון מתכוונים להמשיך להצטייד בחודשים הקרובים בכלי נשק תוצרת ארה"ב, וזאת על רקע מחסור מידי בנשקים שצריכים להיכנס לשימוש עוד בגיוס מרץ שמתרחש בחודש הבא. במשרד הביטחון לא מעוניינים לנקוב במספר, אך נטען כי מפרוץ המלחמה נרכשו "אלפים רבים" של רובי סער.
המכרז החדש מגיע בעקבות המחסור הנוכחי בכלי נשק ומתוך כוונת צה"ל ומערכת הביטחון להגדיל משמעותית את המערך הלוחם בשנים הקרובות. לא רק זה, אלא שהמהלך מתכתב עם מדיניות רחבה יותר שמבקשת לצמצם את התלות הישראלית בייבוא נשק וחימושים ולהבטיח "עצמאות ייצור" חלקית לישראל. למכרז צפויה להיות השפעה משמעותית על ייצוא הנשק הישראלי, מפני שרכש צה"לי של עשרות אלפי נשקים מיצרן מסוים מהווה חותמת איכות שתתורגם לאחר מכן כמקדם מכירות.