סגור
מיכה מייקסנר מנכ"ל הרכבת
מיכה מייקסנר, מנכ"ל הרכבת (צילום: ליאור גוטמן)

הניסיון להדיח את מנכ"ל הרכבת: היו"ר מנע מאנשי האוצר מלהשתתף בדיון

שרת התחבורה מירי רגב ויו"ר הרכבת משה שמעוני מנסים להדיח את המנכ"ל, והיום הדירקטוריון דן בשכירת ייעוץ משפטי לשם שימוע לפני פיטורים. בכירים מהאוצר רצו להשמיע עמדתם, אך היו"ר אסר עליהם להגיע וביקש דעה כתובה. גם נציגי רשות החברות לא הספיקו להציג את עמדתם, והדיון הסתיים ללא תוצאות

דירקטוריון רכבת ישראל התכנס הבוקר (ב') וידון בשכירת ייעוץ משפטי חיצוני לטובת קיום הליך שימוע לפני פיטורים למנכ"ל מיכה מייקסנר. באופן חריג, מנהלת רשות החברות מיכל רוזנבוים וצוותה השתתפו בדיון במטרה למנוע את ההדחה. כמו כן, בכירים מאגף התקציבים והחשב הכללי באוצר רצו גם הם להגיע לדיון, שהסתיים ללא תוצאות, כדי לנסות למנוע את הליך ההדחה אך ל"כלכליסט" נודע כי יו"ר הרכבת משה שמעוני לא איפשר להם להיכנס לדיון ולהשמיע את עמדתם המקצועית, והודיע להם שעה לפני תחילתו כי הם יכולים לשלוח עמדה כתובה בלבד. שמעוני, שמנמק את עמדתו בכך שהוא לא מעוניין שהאוצר ישפיע על שיקול הדעת של הדירקטורים, אפשר בעבר לאנשי ועד הרכבת בראשות גילה אדרעי להיכנס לדיון דירקטוריון למרות שלא הוזמנו אליו.
ל"כלכליסט" נודע כי הדיון התנהל בחלקו בצעקות וכי לא כל הדירקטורים הספיקו לדבר ולהציג את עמדתם. נציגי רשות החברות גם לא הספיקו להציג את עמדתם, והתעקשו כי בכירי האוצר ידברו בפני הדירקטוריון, אך כאמור שמעוני לא אפשר זאת.
מי שמוביל את הליך ההדחה הוא שמעוני, מינוי של שרת התחבורה מירי רגב מהקדנציה הקודמת שלה. רגב ושמעוני מנסים להדיח את מנכ"ל הרכבת מייקסנר כבר תקופה ארוכה, זאת למרות שהוא נחשב למנכ"ל מקצועי ומוערך, שקידם את הרכבת באופן משמעותי. העילה הרשמית להדחה מצד שמעוני הוא "קידום רכש קרונות" שלא בוצע. יש לציין שבעבר קודמו פיטורי מייקסנר על ידי שמעוני בעילות שונות. בין השאר דובר על "תרבות הדיון בישיבות הדירקטוריון" וטענות שנוגעות ל"יחסי עבודה".
בשבוע שעבר רוזנבוים והרשות יצאו באופן נחרץ נגד הליך ההדחה וכתבו כי "הדחת המנכ"ל עלולה להוביל להשלכות שליליות ובכלל זה החשש מערעור יציבות החברה ופגיעה בקידום התוכניות והאתגרים המונחים בפניה, עד כדי פגיעה ביכולת החברה לספק את רמת השירותים הנדרשת". לרשות החברות הצטרפו בכירי האוצר סגן הממונה על התקציבים איליה כץ וסגן בכיר לחשכ"ל יובל רז, שבשבוע שעבר שלחו מכתב שמעקר מתוכן את הטענות של יו"ר הרכבת שמעוני, שכביכול מבקש להדיח את המנכ"ל על עניינים הקשורים לרכש קרונות. במכתב, אישרו השניים לרכבת לבצע רכש קרונות, והביעו תמיכה נחרצת במנכ"ל כשכתבו כי הם "מודים על העבודה המקצועית שהובלת בבחינת כל האפשרויות להגדלת מספר הקרונות, ומברכים על היוזמה שנקטת לטובת שיפור השירות לנוסע והניצול היעיל של משאבי הרכבת".
נכון לעכשיו, עוד לא ברור אם צפוי רוב בדירקטוריון לשכירת ייעוץ משפטי והתחלת הליך ההדחה של מייקסנר. כרגע, ישנם ארבעה דירקטורים שצפויים לתמוך במהלך ההדחה: היו"ר שמעוני, שלומית גלר שנחשבת למקורבת אליו, ונציגי משרד התחבורה אבי לוי וג'מיל אבו חלא. מי שצפויות להתנגד, או לכל הפחות להימנע הן הדח"צית חנה הולנדר, נציגת האוצר יעל לינדנברג והדירקטורית מטעם משרד האנרגיה יאנה אינדי גרינמן. מי שנחשב לגורם שעלול להכריע את ההצבעה לכאן או לכאן הוא הדירקטור פרופ' זיו רייך, דיקן בית הספר לביטוח במכללה האקדמית נתניה. רייך, איש ליכוד שגם הוא מונה ע"י השרה רגב, צפוי להחליט בו במקום אם הוא נותן יד להתחלת הליך שימוע למנכ"ל.
מייקנסר נחשב כאמור למנכ"ל מוערך שקידם את חברת הרכבת מאוד בשנים האחרונות, כאשר ההישג איתו הוא מזוהה יותר מכל הוא קידום פרויקט החשמול שהרכבת סיימה כבר 60% ממנו. מייקסנר חתם גם לאחרונה על הסכם קיבוצי עם ועד עובדי הרכבת שסיים סאגה בת 5 שנים של התנגשויות בין הצדדים. כמו כן, בנובמבר האחרון נחתם הסכם הפעלה חדש בין הרכבת למדינה בסכום של 16 מיליארד שקל. ההסכם קבע תמריצים לחברה על הגדלת מספר המשתמשים ברכבת, על דיוק, על שיפור ציון שביעות רצון הציבור ועל עמידה בלוחות זמנים של פרויקטים המבוצעים ע"י החברה.
החיכוכים בין שמעוני למייקסנר נמשכים תקופה ארוכה. הם החלו מעט אחרי ששמעוני מונה לתפקידו על ידי רגב לפני כשנתיים. במאי 2021 שמעוני ביקש להעביר את כל החלטות הדירקטוריון לייעוץ משפטי חיצוני, ובכך לעקוף את שומרי הסף של רכבת ישראל: מבקר הפנים והיועמ"שית של החברה - ולפטר את מייקסנר. המהלך נבלם על ידי בכירים באוצר וברשות החברות שהוציאו מכתב חריף לשמעוני בו טענו כי "הדירקטוריון בראשותו פועל בניגוד לטובת החברה". ניסיון נוסף נעשה ביולי בשנה שעברה וגם הוא נבלם, ע"י שרת התחבורה הקודמת מרב מיכאלי ואנשי האוצר.