סגור
יו"ר ש"ס אריה דרעי וראש הממשלה בנימין נתניהו
יו"ר ש"ס אריה דרעי וראש הממשלה בנימין נתניהו. ריקון מתוכן של לשכת עורכי הדין (צילום: יואב דודקביץ)

פרשנות
נתניהו ימנף את דברי השופטים בתיק 4000 להאצת ההפיכה

היום תחל ועדת החוקה לחוקק בקצב מואץ את ביטול עילת הסבירות • מעבר לפינה מחכים שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, חוק היועמ"שים ופירוק לשכת עוה"ד • בליכוד טוענים: דברי השופטים במשפט נתניהו רק מחזקים אותו להמשיך בחקיקה

שלושה חודשים לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע על הקפאת מהלכי החקיקה של ההפיכה המשטרית תחל היום ועדת החוקה של הכנסת במהלכים מהירים לקידומה ב"שיטת הסלאמי". בכל פעם תקדם הקואליציה הצעת חוק שמהווה חלק מהמכלול.
בינתיים השופטים במשפט נתניהו הודיעו באחרונה בפגישה חריגה עם נציגי התביעה וההגנה בתיק 4000 כי "טובת המדינה מחייבת הסדר טיעון" ונרמז שהתביעה תתקשה להוכיח עבירת שוחד בתיק. הדברים הללו מחזקים את נתניהו לא רק בהתנהלותו במשפט אלא גם מבחינה פוליטית ויש להם כמובן השלכה על קידום מהלכי ההפיכה המשטרית.
גורמים בליכוד אומרים כי נתניהו לא ימהר לחתום על הסדר טיעון, ובוודאי שלא יסכים להצעות שהועלו בעבר להטלת קלון ולפרישה מהפוליטיקה. נתניהו ימנף את דברי השופטים באותה הפגישה להמשיך ב"צעדים מעשיים לתיקון מערכת המשפט, באופן אחראי ומדוד בהתאם למנדט שקיבלנו".
החוק הראשון שיקודם כבר היום הוא החוק לביטול עילת הסבירות. נתניהו זקוק לחוק הזה להמשך שרידותו הפוליטית: החוק יתן זריקת הרגעה חלקית לח"כים בליכוד ובראשם שר המשפטים יריב לוין. בחודשים האחרונים הצטננו יחסי נתניהו עם לוין ובליכוד מאשימים את לוין בירידת המפלגה בסקרים.
זריקת ההרגעה תכוון גם לשרים והח"כים מהציונות הדתית ועוצמה יהודית שתובעים לחוקק את ההפיכה המשטרית. חקיקת החוק תגרום גם לחזרתו לשולחן הממשלה של יו"ר ש"ס אריה דרעי אף שבג"ץ פסל אותו.
נתניהו מעריך שהפעם הוא יצליח לחוקק לפחות את החוק לביטול עילת הסבירות, ברוב של 64 ח"כי הקואליציה ובהם אלה שתבעו לקיים מו"מ עם האופוזיציה (יולי אדלשטיין, ודוד ביטן). שר הביטחון יואב גלנט הזהיר לפני שלושה חודשים מפני השלכות ההפיכה המשטרית על הצבא, וכמעט פוטר. כעת מעריכים שהוא יתמוך בביטול עילת הסבירות.
בליכוד ימשיכו לטעון שיש עתיד והמחנה הממלכתי הסכימו לביטול עילת הסבירות בדיונים בבית הנשיא, אף שהדבר אינו נכון, והנשיא יצחק הרצוג נאלץ להודיע שהיו דיונים בין הצדדים אבל לא היו הסכמות סופיות.
בינתיים ראשי המחאה הציבורית כבר הודיעו על המשך ההפגנות והסלמת הצעדים כדי לעצור את החקיקה. למרות המחאה הציבורית הגואה, הקואליציה בשלב זה לא מתכוונת לעצור.
ביטול עילת הסבירות
ועדת החוקה תחל היום בדיון בנוסח החוק לביטול עילת הסבירות לפי מתווה שהציע בעבר שופט העליון נועם סולברג. מתווה זה קובע כי בית המשפט לא יוכל להתערב בהחלטות של מדיניות ממשלה, למשל בנושא מינויים, אלא רק בענייני זכויות אזרח ופרט. לעומת זאת בית המשפט יוכל להתערב בסבירות החלטות הפקידים אם אלה פוגעות בזכויות אדם.
לפי הנוסח של חוק יסוד השפיטה – עילת הסבירות – שהונח על שולחן הוועדה "מי שבידו סמכות שפיטה על פי דין, לרבות בית המשפט העליון, לא ידון ולא יתן צו נגד הממשלה, ראש הממשלה, שר, שריה או נבחר ציבור אחר כפי שייקבע בחוק, בעניין סבירות החלטתם".
יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) כבר זימן שלושה דיונים להיום, מחר ומחרתיים כדי להאיץ את הקצב.
הכוונה היא לחוקק את החוק כהצעת חוק של ועדת החוקה, שתכין את החוק כבר להצבעה בקריאה הראשונה במליאה. ועדה בכנסת מוסמכת להכין חוק להצבעה בקריאה הראשונה, ואילו כאשר מדובר בהצעת חוק פרטית של חברי כנסת יש להעלותה תחילה להצבעה בקריאה הטרומית. המשמעות היא קיצור הליכי החקיקה כך שהחוק יאושר בקריאה השנייה והשלישית בתוך חודש – עד לצאתה של הכנסת לפגרת הקיץ בסוף יולי 2023.
פירוק לשכת עורכי הדין
לאחר בחירתו בשבוע שעבר של עמית בכר כנשיא לשכת עורכי הדין, מקדמים בליכוד את החוק לפירוק לשכת עורכי הדין. ועדת השרים לענייני חקיקה תתמוך היום בהצעת חוק של ח"כ חנוך מילביצקי (ליכוד) לחקיקת חוק מועצת לשכת עורכי הדין. הצעת החוק תועלה ביום רביעי הקרוב להצבעה בקריאה הטרומית במליאת הכנסת ותעבור הליך חקיקה מהיר בתקווה להשלימו עד לסיום כנס הקיץ של הכנסת בסוף החודש הבא. הצעת החוק מסדירה את מקצוע עריכת הדין "מתוך מטרה לקדם את עניינם של כלל האזרחים, ולא את עניינה של קהילה מקצועית מסויימת. מועצת עורכי הדין תורכב משופטים, עורכי דין מהמגזר הפרטי והציבורי, נציגי משרד האוצר, ונציג הסגל במוסד להשכלה גבוהה".
עוד נכתב בהצעת החוק כי "מתוך מכלול הסמכויות המוחזקות בידי לשכת עורכי הדין, תיוותר המועצה עם שתי סמכויות בלבד: הסמכת עורכי הדין, ובכלל זה הסדרת ההתמחות ובחינות כניסה למקצוע, ותחום המשמעת והאתיקה".
מילביצקי שלח מכתב לשר המשפטים לוין (שיהיה מופקד על ישום החוק) שבו ציין כי הוא מסיר סעיף אחד בהצעתו, שבו נאמר כי נציגי לשכת עורכי הדין לא יהיו חברים בוועדה לבחירת שופטים. דברי מילביצקי נאמרו מכיוון שנושא נציגי לשכת עוה"ד ידון בנפרד. עוד הודיע מילביצקי כי יקבל על עצמו את ההתניות שיעלו נציגי משרד המשפטים לרבות בעניין תחולת החוק המוצע, לפני הקריאה הטרומית.
שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים
בסמוך ל־12 ביולי תכונס מליאת הכנסת לבחירת נציג הקואליציה לוועדה לבחירת שופטים. לפני 11 ימים לא נבחר נציג לקואליציה, אלא רק נציגה לאופוזיציה, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד). אלא שבקואליציה לא מסתפקים בכך ומתכוונים לקדם גם את שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים. שר המשפטים לוין, המשמש כיו"ר הוועדה לבחירת שופטים, לא יכנסה ככל הנראה בתקופה הקרובה, וגם בכירים בקואליציה כבר התבטאו בעבר שהרכב הוועדה הנוכחי "לא דמוקרטי", ו"לא רלבנטי" ולכן ישונה. בקואליציה הוחלט לא לקדם את ההצעה המקורית של לוין שלפיה יהיה רוב לקואליציה בוועדה לבחירת שופטים. חקיקת החוק לשינוי של הרכב הוועדה לא תיעשה בכנס הקיץ שיסתיים בסוף החודש הבא, אלא רק בכנס החורף שיחל לאחר החגים.
לפי גורמים בליכוד, לא מן הנמנע שעד לכנס החורף נתניהו עשוי לשנות את עמדתו ולא לקדם את החוק הזה, מחשש לתגובות של ארה"ב, החברות הבינלאומיות לדירוג אשראי, ובשל חשש להסלמת המחאה.
חוק היועמ"שים על השולחן
בקואליציה מבקשים לחוקק במקביל גם את חוק היועמ"שים שיאפשר לשרי הממשלה להיעזר בייעוץ משפטי עצמאי חיצוני שאינו היועצת המשפטית לממשלה, בעתירות לבג"ץ נגד החלטות ממשלה שיזמו. הקידום של הצעת החוק הזו יידחה לכנס החורף.