סגור
  היועמ"שית גלי בהרב מיארה וראש הממשלה בנימין נתניהו
היועמ"שית גלי בהרב מיארה וראש הממשלה בנימין נתניהו (צילומים: יואב דודקביץ , ענבל מרמרי )

היועמ"שית תבחן הסדר טיעון; "אמירת השופטים חסרת תקדים ושוברת שוויון"

בעקבות אמירת השופטים במשפט נתניהו כי התביעה תתקשה להוכיח שוחד בתיק 4000, וכי נדרש הסדר "לטובת המדינה", תכנס בהרב-מיארה התייעצות לקראת סוף החודש. גורם משפטי בכיר הזכיר שקריאה להסדר אופיינית לכל תיק סבוך, אולם הדברים החריגים יחייבו מחשבה מחוץ לקופסה

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה תכנס לקראת סוף החודש דיון עם צוות התביעה במשפטו של ראש ממשלה בנימין נתניהו, במטרה לבדוק היתכנות לעריכת הסדר טיעון עימו. הצעד מגיע בעקבות ההתייעצות המיוחדת שקיימו השבוע השופטים עם הסנגורים ונציגי התביעה בתיק 4000 (בזק-וואלה), שבו נאשם רה"מ בקבלת שוחד מאנשי העסקים שאול ואיריס אלוביץ' ובמרמה והפרת אמונים. היועמ"שית תמתין לשובו של צוות התביעה בתיק המתנות (תיק 1000), השוהה בלונדון לצורך עדותו של איש העסקים ארנון מילצ'ן.
אמש (חמישי) פורסם בחדשות 13 כי השופטים במשפט נתניהו אמרו לנציגי התביעה שיתקשו להוכיח עבירת שוחד בתיק 4000. בפגישות קודמות, לחצו השופטים על נציגי הפרקליטות להסכים לגישור פלילי. בשתי הפגישות נכחו עורכי הדין של נתניהו ואלוביץ'. בסרטון שצולם השבוע נראו התובעת עו"ד יהודית תירוש, עו"ד ז'ק חן המייצג את אלוביץ' ועו"ד בעז בן צור המייצג את נתניהו בדרכם לפגישה.
כאמור, נתניהו נאשם גם במרמה והפרת אמונים בתיק 4000, כך שגם אם יבוטל השוחד - הוא עדיין צריך להתמודד עם האישום השני.
במשרד המשפטים ציינו כי כמעט בכל תיק סבוך, רב ראיות ועדים, השופטים דוחקים בצדדים להגיע להסדר. לפי גישה זו, המשפט צריך להמשיך להתנהל, ואם אכן יהיה על מה לדון במסגרת משא ומתן להסדר, המתווה יהיה כפי שהיה ערב פרישת היועמ"ש לשעבר אביחי מנדלבליט: נתניהו יודה בעבירות מרמה והפרת אמונים בתיקי 1000 ו-4000, כולל הטלת קלון שתחייב אותו לפרוש מהחיים הפוליטיים, ויסכים לעבודות שירות של כמה חודשים - בתמורה למחיקת סעיף השוחד ותיק 2000. המשא ומתן שהתקיים אז לא צלח משתי סיבות: מנדלבליט היה על סף פרישה, וייתכן כי נתניהו הביע התנגדות להסכם שיכלול קלון - והעדיף שההחלטה תהיה בידי השופטים.
לפני תגובה נוספת במשרד המשפטים, בהרב-מיארה ועורכת הדין ליאת בן ארי, התובעת הראשית בתיקי נתניהו והמשנה לפרקליט המדינה, צריכות להפנים את פנייתה השנייה במספר של צוות התביעה, להתכנס - ולהגיע לסיום המשפט.
מקור משפטי בכיר ציין: "תוך כמה חודשים נקראו הצדדים פעמיים על ידי השופטים להגיע להסדר. בפעם הראשונה דובר על גישור פלילי, ועתה כבר נגעו בבשר החי. הטיעון כי ישנם קשיים ניכרים להוכיח את עבירת השוחד בתיק 4000 - אישום הדגל בתיקים - הוא דבר שלא ניתן לזלזל בו". הוא הוסיף: "לשיטת השופטים, מדובר בתיק העוסק בראש ממשלה. הם ציינו בהתייעצות שטובת המדינה מחייבת הסדר בתיק זה - אמירה חסרת תקדים ושוברת שוויון. השופטים רואים שהסעיף העיקרי בתיק 'מקרטע', וגם רומזים מהו המחיר הציבורי של הימשכות התיק. נראה שבהרב-מיארה, פרקליט המדינה עמית איסמן והתובעת בן ארי יצטרכו לחשוב מחוץ לקופסה".
שר המשפטים לשעבר גדעון סער חיזק את הטענה, וצייץ בחשבון הטוויטר שלו: "במשך תקופת כהונתי כשר המשפטים נמנעתי מהתייחסות לאפשרות הסדר טיעון במשפט נתניהו, מתוך כבוד לעצמאות התביעה הכללית בנושאים המסורים לשיקול דעתה המקצועי. עמדתי הייתה זה מכבר כי נכון, בהתחשב במכלול השיקולים, לסיים את משפט נתניהו בהסדר טיעון. עתה, מן הראוי שהתביעה תטה אוזן למסרים של בית המשפט ותגלה נכונות למו"מ כזה. האינטרס הציבורי במובנו הרחב הוא סיום הסאגה ארוכת השנים הזאת בהסדר טיעון".
נתניהו עצמו טרם הגיב, אבל כמה שרים מהליכוד התייחסו לפרסום. שר המשפטים יריב לוין מסר: "הרדיפה הפוליטית והמשפטית החמורה בתולדות המדינה קורסת. אי אפשר שלא להזדעזע נוכח כל מה שהתרחש עד עכשיו, ונוכח מה שמתגלה שלב אחר שלב. גם אם זה לוקח שנים - האמת חייבת לצאת לאור".
שר התרבות, מיקי זוהר, כתב: "היום כולם מבינים מה שאמרנו לכל אורך הדרך: לא יהיה כלום כי אין כלום". שר התקשורת, שלמה קרעי, התייחס לגימטריה: "אין כלום כי לא היה כלום כי לא יהיה כלום = 521 = נתניהו".
בהרב-מיארה הודיעה לאחרונה כי היא מתנגדת להצעה לקיים גישור פלילי בתיק. היא האמינה שסנגורי נתניהו יכולים להגיע להידברות ישירה על מגעים להסדר טיעון, אבל במתכונת שבה המשפט יימשך כסדרו במהלך משא ומתן.
בעדותו, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר שלמה פילבר התעקש כי הייתה פגישה שבה נתניהו הנחה אותו להיטיב עם שאול אלוביץ' ובזק. עם זאת, עדותו במשפט הייתה שונה בחלקים מסוימים ממה שאמר במשטרה. מאז העדות, בהגנת נתניהו סברו כי אפשר לערער על קביעת השוחד בתיק, ומנגד, בפרקליטות סברו כי התיק עדיין חזק.
דברי השופטים נאמרים אחרי שנשמעו עדים רבים בתיק 4000 מטעם התביעה, ולכן יש לכך משמעות בהגעה להסכמות. אם המשפט ימשיך, לכל צד יש מה להפסיד: במצב שבו נתניהו יזוכה משוחד אך יורשע בהפרת אמונים בחלק מהתיקים, עשויות להיות לכך השלכות קשות עבורו - כולל מאסר בפועל. מצד שני, במצב של זיכוי משוחד, ההשלכות עשויות להיות לא פשוטות גם עבור הפרקליטות.