סגור

ועדת הכספים אישרה: תחליפי דלקים ימוסו מאמצע ינואר

המס בגובה 3,978 שקל לטונה תחליפי דלק ו-2,983 שקל לאלף ליטר שמני סיכה נועד למנוע את תופעת מהילת הדלקים בתחנות תדלוק. יו"ר הוועדה אלכס קושניר: "הצו לא מושלם"

מ-17 בינואר יוטל מס לשל 3,978 שקל לטונה על תחליפי דלק וחומרים ממיסים, ו-2,983 ל-1,000 ליטר של שמני סיכה, ובכך מחירם של מוצרים אלו ישתווה למחיר הדלקים. מטרת המס היא למנוע את התופעה של 'מהילת דלקים', שהחלה לפרוח בשנים האחרונות, וגרמה נזקים לכלי רכב, סיכנה חיי אדם, והובילה לאובדן הכנסות המדינה בהיקף של מיליארד שקלים.

המס המאושר לאחר תיקונים משמעותיים שהוכנסו בצו, בעקבות הדיונים בוועדת הכספים. הבעיה העיקרית עם הצו היתה שהשמנים הללו משמשים גם לשימושים לגיטימיים בתעשיות שונות, והטלת המס ללא אבחנה עשויה להביא לעליות מחירים ולירידה ברווחיות התעשיות הללו.
גם הצו המקורי כלל פטור כללי, ולפיו מפעלים מסוימים יוכרו כ'מפעל פטור לעניין תחליף דלק'. הפטור קבע כי המפעלים המוחרגים יוכלו להשתמש בשמנים הללו לצרכים שאינם 'הפקת אנרגיה'. אך ועדת הכספים הוסיפה פטורים נוספים. כך, לדוגמה, הוחלט להכניס את תעשיית ייצור מעכבי הבעירה ואת תעשיית הפלסטיק לקבוצת התעשיות שיכולות לרכוש תחליפי דלקים ללא מס. בנוסף, ניתן פטור למפעלים לייצור חומרי בניין, מאפיות תעשייתיות ומפעלי עיבוד שבבי, שצורכים למעלה מ-4,000 ליטר בשנה של שמני סיכה. בנוסף, החריגו שורה של שמנים שאינם מתאימים למהילת דלקים.

1 צפייה בגלריה
ח״כ אלכס קושניר יו״ר ועדת הכספים של הכנסת
ח״כ אלכס קושניר יו״ר ועדת הכספים של הכנסת
ח״כ אלכס קושניר יו״ר ועדת הכספים של הכנסת
(צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה)

ח"כ אלכס קושניר, יו"ר ועדת הכספים, לא הסתיר את אי הנוחות שלו גם מהתוצאה הסופית, ואמר כי "הצו הזה לא מושלם, ויש דברים שיש גם לי הרבה ספקות לגביהם, אבל אנחנו לפעמים חייבים לקבל החלטות בתנאים של אי ודאות. כשאני לוקח את הנזק המשקי של תופעת המהילה, ואת הדרך שעשינו בוועדה למיטוב הצו, אני חושב שהוא בשל להצבעה. יחד עם זאת, נעשה דיון חתך בעוד 4 חודשים, לאחר שרשות המסים תאסוף את החומר, ואם נצטרך שיפורים - נעשה אותם. ברור שרוצים לעצור את המהילה ב-100%, אבל צריך לשאול מה המחיר. צריך גם לשאול את השאלה ההפוכה, ונוכח הנזק ותופעת העבריינות שאנחנו סובלים כבר שנים, אני חושב שזה צו מאוזן".
במהלך הדיונים עלו טענות כי אפשר למנוע את תופעת מהילת הדלקים בדרכים נוספות, כמו הגברת האכיפה, והגברת הסנקציות המוטלות על תחנת דלק שהתברר כי מכרה לצרכנים דלק מהול.