סגור
צופית גורדון מנכלית עמותת יוזמות עתיד
צופית גורדון, מנכ"לית עמותת יוזמות עתיד (צילום: נירי גטמון)

דעה
עידוד יזמות נשית חרדית יוביל לעצמאות כלכלית

שיעור הנשים היזמיות העצמאיות בחברה החרדית הוא 12% - גבוה כרבע משיעורן בקרב יהודיות לא חרדיות. יש להשקיע בתחום כדי להוציא עוד משפחות מעוני, ולהוביל את הנשים למימושן האישי

העוני בחברה החרדית בישראל היא עובדה של קבע המעיקה על החברה הישראלית וכמובן טעונה תיקון. מי שעשוי לקרב את התיקון המיוחל הוא הגורם המשפיע ביותר בתחום התעסוקה במגזר החרדי: ציבור הנשים.
שיעורי התעסוקה בקרב נשים חרדיות הוא 81% - לעומת 83% בקרב היהודיות הלא חרדיות. פער לא גדול, ההופך למשמעותי בתחום ההכנסה: 6908 שקל הכנסה ממוצעת של אשה חרדית לעומת 10,410 אצל לא חרדית. פער של 30% לטובת הלא חרדית, שלרוב יש לה הרבה פחות ילדים להאכיל ויש לה פעמים רבות גם בן זוג עם משכורת משלו, בעוד שיעור התעסוקה בקרב הגברים החרדים הוא 51% בלבד.
אך גם ניתוח איכותני של הנתונים מציג בעייתיות: כמחצית החרדיות עובדות כמורות וסייעות. ההוראה מציעה שעות עבודה נוחות, במקום קרוב לבית - שהוא בית מרובה ילדים שיש לדאוג להם בשובם מן המסגרות שבהן הם מבלים את היום. כל אלה מסלילים כמעט בהכרח את האשה החרדית לתחום החינוך. אך זהו מקצוע שהמשכורות בו נמוכות, לרוב בלי כל קידום – לא בתפקיד ולא בשכר. כך העיסוק בחינוך מפגיש את החרדיות בתקרת זכוכית נמוכה מאוד מבחינה כלכלית וחברתית – שרק מנציחה את העוני המשפחתי.
אם יש היום תקווה לשינוי, זה בין היתר בגלל התפנית שמסתמנת בנושא התעסוקה בקרב הנשים החרדיות. יותר ויותר חרדיות פונות לתחום היזמות ופותחות עסקים קטנים בתחומים מגוונים כטקסטיל, קוסמטיקה, קונדיטוריה ואפייה.
בניגוד למה שחושבים רבים, החברה החרדית היא חברה מעודדת יזמות. החינוך החרדי המעודד "איפכא מסתברא" – סמל לחשיבה מחוץ לקופסה – הוא כר נוח לפיתוח היזמות. שיעור הנשים היזמיות העצמאיות בחברה החרדית עומד היום על 12%, שיעור הגבוה כמעט ברבע משיעורן בקרב יהודיות לא חרדיות. זהו חיל חלוץ המביא בשורה גדולה לנשים החרדיות. בחברה בה ההיצע התעסוקתי מוגבל, יש העדפה ברורה לעבודה בסביבה חרדית, ויש צורך גדול בפרנסה – יש ערך גדול בתחום היזמות.
הפנייה אל תחום היזמות מנפצת את תקרת הזכוכית – ולכן יש לעשות הכל לסייע להן להקים עסק משלהן ולהגיע באמצעותו לעצמאות כלכלית. המדינה יחד עם ארגונים אחרים מציעים תוכניות והכשרות שונות הבאות לתת מענה תעסוקתי בין היתר גם לנשים החרדיות – אבל אין עדיין מגמה של פיתוח מסלולים ליזמות עצמית לחרדיות ובוודאי לא בהיקף של תוכנית לאומית, כאלה שלוקחים בחשבון את הצרכים והמגבלות הייחודיים של אותן נשים. והרי הקמת עסק עצמאי הוא המענה האולטימטיבי לא רק לצורכי האשה החרדית, אלא גם לאלה של משפחתה ושל מדינת ישראל וכלכלתה.
זאת ועוד: כשאנחנו מדברים על נושא התעסוקה אצל נשים חרדיות אנחנו מדברים לרוב במונחים של אוכלוסייה המייצרת הכנסה למשפחתה. חשוב לא פחות שנדבר גם במונחים של הגשמה ומימוש עצמי. הייתי רוצה שנראה ביזמות החרדיות נשים המתייחסות אל מה שהן עושות לא רק כאל מקור הכנסה - אלא גם כאל מימוש הפוטנציאל האישי, הגשמת חלום המביא לידי ביטוי את היכולות של כל אחת מהן. עצמאות כלכלית, מימוש עצמי ותעסוקה הולמת לאוכלוסייה שנמצאת בתת מימוש עצמי – הם יעד שהשגתו יהווה ניצחון של כולנו.
צופית גורדון היא מנכ"לית עמותת "יוזמות עתיד", המלווה נשים בתהליכי הקמה ופיתוח של עסקים עצמאיים
לכתבה זו פורסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של כלכליסט לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.