סגור
מל"ט מזל"ט כטב"מ הרון Heron MK II התעשייה האווירית 2020 תערוכה סינגפור
מל"ט (ארכיון) (צילום: בלומברג)

משרד הביטחון: 9,000 רישיונות שיווק נשק למדינות לא יציבות - הוגבלו ב-2022

משרד הביטחון לא מפרט באילו מדינות מדובר, אבל השיקולים נוגעים בין השאר לחשש להפרות של זכויות אדם מצד המשטר או שינויים ואירועים שחלו במדינות שבעבר לא היתה כל הגבלה לסחור איתן

בשנת 2022 האגף לפיקוח על היצוא הביטחוני (אפ"י) שבמשרד הביטחון התלה יותר מ-9,000 רישיונות שיווק לחברות ביטחוניות מישראל בעקבות שינויים שחלו במדינות היעד שלהן. כך עולה מנתונים שנתיים שפרסם היום (ב') משרד הביטחון. ההחלטה על התליית הרישיונות התקבלה כתגובה להתערערות היציבות הפוליטית באותן מדינות ובמסגרת מעקב קבוע שמקיים האגף על שינויים גאו פוליטיים בעולם.
משרד הביטחון לא מפרט באילו מדינות מדובר, וגם לא נוקב בפרטי החברות ובסוג מערכות הנשק ששיווקן באותן מדינות הוגבל. אבל השיקולים נוגעים בין השאר לחשש להפרות של זכויות אדם מצד המשטר או שינויים ואירועים שחלו במדינות שבעבר לא היתה כל הגבלה לסחור איתן. הדבר מעניין במיוחד נוכח המשך החקיקה להחלשת מערכת המשפט בישראל והתעלמות הממשלה מהביקורת כלפיה בעולם.
ראשת אפ"י, רחלי חן אמרה כי "2022 חייבה את השותפים למלאכת הפיקוח על הייצוא הביטחוני לשינויים והתאמות במדיניות הפיקוח אל מול השינויים בזירה הבינלאומית, לעיתים תוך הידוק הפיקוח".
בתהליך קבלת ההחלטות על מתן רישיונות שיווק לקראת יצוא אפשרי של מערכות נשק שותפים גורמים מקצועיים ממשרדי הביטחון והחוץ. כל חברה ביטחונית או סוכן שמבקשים לקדם עסקת נשק מול לקוח זר חייבים לקבל לשם כך רישיון שיווק מאפ"י, וזאת מתוקף החוק לפיקוח על היצוא הביטחוני.
מדובר בהליך מקדים לקראת ביצוע של עסקאות ביטחוניות, אך משמעותי שכן ללא רישיונות שיווק חברות לא יכולות להציע את מערכותיהן ללקוחות אפשריים במסגרת מפגשים עסקיים או תערוכות נשק שמתקיימות חדשות לבקרים בעולם. לפי חוק אפ"י, עם הבשלת המגעים בין החברה המייצאת לבין הלקוח על היצואנית לבקש ממשרד הביטחון רישיון יצוא שמאפשר לקיים את העסקה.
הרישיונות שמשרד הביטחון התלה אשתקד מהווים כ-4.5% מכלל רישיונות היצוא שסיפק לחברות ביטחוניות במהלך 2022 ומספרם עולה על 19 אלף. מדובר ברישיונות המתירים שיווק של מערכות ישראליות בכ-155 מדינות. בנוסף, אפ"י נתן אשתקד מעל 6,000 רישיונות לייצוא של מערכות נשק לכ-130 מדינות. מדובר ביצוא של כ- 10,000 פריטים שרשומים באגף, וכוללים מל"טים, טילים, מערכות שליטה ובקרה, מכ"מים ועד מערכות סייבר, תוכנות, שבבים ועוד.
מנתוני אפ"י עולה כי אשתקד הוא חקר 161 חשדות להפרה של חוק הפיקוח על היצוא, שכללו גם ביקורות באותן חברות. במהלך השנים האחרונות מספר ההפרות הממוצע הוא כ-120 בשנה. מכלל המקרים החשודים אשתקד, רק 23 הגיעו לשלב של שימוע, וזאת לאחר שבאגף הפיקוח התרשמו כי נעשו הפרות של החוק. באפ"י לא אומרים כמה חברות הורשעו בתום השימוע, ובכל מקרה סך הקנסות שחויבו לשלם חברות שהפרו את החוק הוא 3 מיליון שקל בלבד. היצוא הביטחוני של ישראל ב 2021 הסתכם בכ- 11.3 מיליארד דולר ונתוני היצוא הביטחוני לשנת 2022 טרם דווחו – אך על פי הערכות היקפו יהיה דומה ואף ייתכן שגבוה יותר, וזאת על רקע קדחת רכישת הנשק בעולם, בין השאר על רקע המלחמה בין רוסיה לאוקראינה והסכמי אברהם.