סגור

מעקב כלכליסט
פרשת הפנסיות הרטרואקטיביות: בג"ץ ימתין עד להכרעת מנסור עבאס

ועדת הפנים החליטה פעמיים להכשיר את הפנסיות הבלתי חוקיות לנבחרי רשויות, אבל בג"ץ מעכב את החלטתו כדי שהוועדה תדון שוב

יו"ר ועדת הפנים המיועד של הכנסת, ח"כ מנסור עבאס מרע"מ, הוא שיכריע האם הוועדה תדון מחדש בהכשרת הפנסיות הרטרואקטיביות הבלתי חוקיות לנבחרי רשויות מקומיות. ועדת הפנים החליטה בספטמבר 2020 לשוב ולהכשיר את הפנסיות הבלתי חוקיות. למרות זאת, בג"ץ החליט בשבוע שעבר לדחות את הדיון הבא בפרשה כדי שעבאס יוכל להחליט אם לדון שוב.
בינואר 2017 חשף "כלכליסט" את העובדה שמשרד הפנים משלם מזה 22 שנה פנסיות בניגוד לחוק לשישה נבחרי רשויות מקומיות לשעבר ומבקש מוועדת הפנים של הכנסת להכשיר אותן. מדובר בראשי רשויות או סגנים שסיימו את כהונתם ב־1998 כשהיו בני פחות מ־40 בעוד הכללים אפשרו מתן פנסיה רק למי שעבר גיל זה. בין הנהנים: ראש עיריית בית שאן ז'קי לוי מהליכוד, מ"מ ראש עיריית ירושלים מש"ס צבי כהן, יו"ר ועדת הפנים לשעבר אמנון כהן וחבר מועצת עיריית אור יהודה עוזי אהרון ־ שלושתם מש"ס. הליכוד וש"ס מובילים את המאמצים להכשיר את ההטבה.
הטעות התגלתה ב־2005. למרות זאת, התשלום לא הופסק. משרד הפנים פנה מספר פעמים לכנסת בניסיון להכשיר את התשלומים ונכשל. בכיר באוצר אמר בדיון בכנסת ב־2012 כי "מדובר בתקלה חמורה ביותר, טעות נוראה". העלות האקטוארית של התשלום מוערכת ב־3 מיליון שקל לאיש, כלומר 18 מיליון לאותם שישה הנבחרים. ב־2017 פנה דרעי לוועדת הפנים שבראשה עמד אז ח"כ דודי אמסלם מהליכוד וזו אישרה את הפנסיות הבלתי חוקיות.
1 צפייה בגלריה
מנסור עבאס יו"ר רע"מ 22
מנסור עבאס יו"ר רע"מ 22
מנסור עבאס
(צילום: שרון צור)
נגד ההחלטה הוגשו שתי עתירות לבג"ץ. ב־2019 בג"ץ הורה לוועדת הפנים של הכנסת לדון בנושא מחדש. זו היתה הפעם הראשונה שבג"ץ הורה לוועדה של הכנסת לקיים דיון. אלא שבגלל מערכות הבחירות החוזרות ונשנות הדבר קרה רק בספטמבר 2020. אז החליטה ועדת הפנים ברוב קולות של ש"ס והליכוד לא להפסיק את תשלום הפנסיות.
הכנסת הודיעה לבג"ץ שזו החלטתה הסופית וכי היא מחכה לפסק דין. אבל על פי המלצת היועץ המשפטי לממשלה החליט בית המשפט לחכות עד לאחר הבחירות. לאחרונה נציגת הכנסת עו"ד אביטל סומפולינסקי מסרה לבית משפט עדכון נוסף וציינה שהחלטת הוועדה סופית. למרות זאת החליטה השופטת דפנה ברק ארז לדחות את הדיון הבא עוד לסוף אוקטובר. היא הבהירה שהיא מצפה שהנושא יובא לעיונו של יו"ר הוועדה החדש זמן קצר לאחר בחירתו.
עו"ד שגית בידרמן, המייצגת את אחד העותרים נגד המשך הפנסיות הרטרואקטיביות, קראה לבג"ץ לשים קץ לדחיות ולקבל החלטה. לדבריה, "הכנסת כבר אמרה את עמדתה פעמיים והכספים ממשיכים לזרום, לדידנו, בניגוד לדין והקופה הציבורית משלמת את המחיר".