סגור

דעה
תשובה לגרעין האיראני: פיתוח מטריית מגן מעל ישראל

גם המקלים בנושא בלימת תוכנית פיתוח הפצצה הגרעינית יודעים שזה עניין של זמן עד שהיא תהיה, עם או בלי הסכם. הפתרון הוא הקצאה של עשרות מיליארדי דולרים לפיתוח תוכנית הגנה מקיפה בדומה ל"מלחמת הכוכבים" האמריקאית, עליה הכריז רייגן ב-1983

בשנת 1983 הכריז הנשיא האמריקאי רונאלד רייגן על תוכנית "מלחמת הכוכבים".
אמריקה הייתה אמורה לבנות מטריית הגנה מלאה מעל גבולותיה כאמצעי התגוננות מניסיונות לירות עליה טילים גרעיניים.
תוך 8 שנים בריה"מ, שלא היו לה האמצעים הפיננסים לפתח תוכנית מקבילה, קרסה. הנשיא קלינטון כבר לא צריך היה להמשיך להשקיע בתוכנית ולמעשה הוא ביטל אותה בשנת 1991.

אנחנו יכולים לחלום על הבלימה של פיתוח הפצצה הגרעינית האיראנית אבל גם המקלים ראש יודעים שזה עניין של זמן עד שתהיה פצצה כזאת, עם הסכם או בלי הסכם. עדיף שההסכם שנחתם עם איראן לא היה מבוטל על ידי הנשיא דונלד טראמפ, בעידוד ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, כי ביטול ההסכם רק קרב את האיראנים לסין ואיפשר להם לפתח את הפצצה ללא מגבלות. האם קיום הפצצה מאיים על מדינת ישראל? התשובה היא: כן. ראשי ממשל נורמליים כנראה יאיימו איתה אבל לא יעזו להשתמש בה מול ישראל. אבל תמיד עלול להיות המטורף או המיואש או הפונדמליסט שתהיה לו גישה והוא ילחץ על הכפתור ויביא להרג מסיבי של אנשים חפים מפשע בשני הצדדים.

1 צפייה בגלריה
איראן גרעין צנטריפוגות במתקן הגרעיני ב נתאז
איראן גרעין צנטריפוגות במתקן הגרעיני ב נתאז
צנטריפוגות במתקן הגרעיני בנתנאז, איראן
(צילום: איי פי)

מה עושים?
כל התוכניות המועלות מפעם לפעם הן על עיכוב פיתוח הפצצה (מה שההסכם היה אמור לעשות) או השמדה צבאית. עם כל הכבוד למפקד חיל אוויר החדש וליצירתיות הישראלית, נזק חלקי רק ישהה את הפיתוח. נזק טוטאלי עלול לדחוף את האיראנים להחזיר לעצמם מהר את היכולות עם עזרה סינית או צפון קוריאנית כדי להעניש את מי שפגע בהם כך. אין גם ספק שפעולה צבאית מורכבת כזאת עלולה לגרום לתגובת נגד מכאיבה של "ידידי איראן" בלבנון ובעזה. אולי נצליח במטרה אבל לבטח העלות בחיי אדם גם בצד שלנו לא תהיה זניחה.
ההצעה שלי היא שבנט יכריז על "מלחמת הכוכבים הישראלית". בנט יכריז על הקצאה של עשרות מיליארדי דולרים לפיתוח מטריית מגן מעל ישראל. מאיפה יבוא הכסף? ממיסים ייעודיים, מהאמריקאים, אולי מהאמירויות שתובטח להם אספקה של מערכת כזאת וממדינות אחרות בעולם. מה יהיה במערכת הזאת? שורה של לוויינים שמשקיפה מעל אירן ומסוגלת לדווח בזמן אמת על כל בור או פתח שנפער שם באדמה. עוד לוויינים עם מערכות לייזר שיכולים לחורר כל טיל הנמצא בדרכו לישראל. טילים נגד טילים לטיפול בטילים שחמקו מהמערכת העילית ובכלל בטילים נמוכי שיוט.
לצורך זה יידרשו פיתוחים סופר מתקדמים של לוויינים, של מערכות לייזר, של מכ"מים, של אמצעי חישה, של מערכות עיבוד תמונה סופר מהירות עם יכולות AI מתקדמות לניטור בזמן אמת של כל מה שנראה חשוד. זה ידרוש בניית טילים ארוכי טווח, מערכות תקשורת מוגנות, מערכות בקרה מתוחכמות ואמצעים נוספים. קשה? כן, מאוד קשה. אבל לפתח את זה היום זה קלי קלות מול מה שרייגן רצה לפתח ב-1983. אז – באמת לא היו האמצעים האמיתיים, כוח המיחשוב, הידע (AI למשל) והסנסורים.
מה זה יעשה?
זה ייתן דחיפה נוספת להייטק הישראלי.
זה ייתן גאווה רבה לכל ישראלי ויהודי באשר הוא שם.
זה יחזק את ישראל בעולם.
זה יהפוך את המשך הפיתוח האיראני של הפצצה הגרעינית לבדיחה. יש סיכוי טוב שגם יגרום לביטול הפיתוח כי אם יש היום הצדקה כלשהי באיראן לפיתוח (יכולת לאיים על האימפריאליסטים הציונים), המשך פיתוח ללא תוחלת תוך המשך הפגיעה הכלכלית בתושבים, יעלה את רמת התסכול והכעס לכזו שתסכן את המשטר.
אני מאמין שהגיע גם הזמן לפנות לעם האיראני מעל ראשי המנהיגים שלו ולהגיד לאנשים שם: פנינו לשלום. אין לנו שום עניין להילחם איתכם או לפגוע בכם. להיפך, נשמח לשתף פעולה איתכם ולעבוד יחד למען עולם טוב יותר, מתקדם יותר, בטוח יותר.
אני לא מציע באמת לקרוא לתוכנית הזאת "מלחמת הכוכבים הישראלית". פנינו לשלום, לא למלחמה. אני מציע לקרוא לה "עולם בטוח יותר", Safer World. תמיד היינו חזקים ב-SW.
הכותב הוא דב מורן, מנהל שותף בקרן הון הסיכון גרוב וונצ'רס וממציא הדיסק-און-קי