התעשיינים: הפקק במעברי הגבול עם ירדן גורם לנו נזקים של מיליוני שקלים
הקשחת תנאי הבידוק במעברי הגבול עם ירדן יצרה פקק של משאיות שממתינות להיכנס לישראל עם סחורה. התאחדות התעשיינים: "העיכוב גורם להתייקרות של עלות ההובלה ואובדן ימי עבודה"
המדינה רוצה לשקם את המשק אך לא עושה דבר כדי לסייע לכך – כך אומר נשיא התאחדות התעשיינים רון תומר שדורש להגדיל את מספר המשאיות שנכנסות לארץ מירדן.
בעקבות פיגועי הטרור שהתרחשו בשנה האחרונה במעבר אלנבי בדרום בקעת הירדן, שבו עוברים פלסטינים וירדנים מישראל לירדן ולהיפך, נסגר המעבר למשך כמה ימים. כמו כן הוקשחו תנאי הבידוק במעבר נהר הירדן שבצפון עמק הירדן, המיועד לישראלים וירדנים, מחשש לאירועים דומים. כתוצאה מכך נוצר בצד הירדני פקק של משאיות שממתינות להיכנס עם סחורה לישראל. בהתאחדות התעשיינים קוראים למשרד התחבורה למצוא פתרון לבעיה ודורשים מרשות שדות התעופה האחראית על מעברי הגבול להרחיב את שעות הפעילות של המעברים ולגייס עובדים נוספים להפעלתם.
מעבר אלנבי, המשמש נקודת מעבר מרכזית בין שטחי הרשות הפלסטינית לירדן, הפך בשנה האחרונה לזירת פיגועים. בספטמבר 2024 נהג ירדני פתח באש והרג שלושה מעובדי מעבר אלנבי. בחודש שעבר התרחש במעבר אלנבי פיגוע נוסף שבו נרצחו שני אנשים. המפגע היה נהג משאית שנשכר על ידי הצבא הירדני כדי להעביר ציוד הומניטרי לרצועת עזה.
הקשחת האבטחה במעברים גרמה לכך שמשאיות שמגיעות מירדן לישראל ממתינות זמן רב במעבר אלנבי. לפני הפיגוע בספטמבר 2024 עברו במעבר אלנבי 250-230 משאיות מדי יום. רוב המשאיות מובילות חומרים כמו מתכת, פלסטיק וטקסטיל עבור חברות ישראליות. לאחר הפיגוע ב־2024 צומצם המספר ל־150משאיות בממוצע ביום. כיום עומד הממוצע היומי על כ־100 משאיות בלבד ולעתים אף פחות.
לדברי נשיא התאחדות התעשיינים, במסוף המטענים בצד הירדני יש כ־450 משאיות שמחכות לתורן להיכנס לארץ. בנוסף להן, משאיות רבות ממתינות מחוץ למסוף, ובהן בין היתר חומרי גלם המשמשים את התעשייה הישראלית בתהליך הייצור.
"העיכוב במעבר הסחורות גורם נזק כלכלי אדיר למשק ולתעשייה הישראלית, הנאבקת כבר עתה בקשיי אספקה וסחר חוץ עקב המלחמה המתמשכת", אומר תומר. "יש חברות ישראליות שחלק מקווי הייצור שלהן ממוקמים בירדן ועיכוב מעבר הסחורות מהווה פגיעה חמורה בפעילותן, גורר אובדן ימי עבודה ומביא להפסדים כספיים של מיליוני שקלים לחברות. כשהמשאית מתעכבת במעברים, עלויות ההובלה מתייקרות ולעתים התשלום על ההובלה יקר יותר מהסחורה עצמה. רוצים לחמם את היחסים עם ירדן? תפעלו בהתאם. רוצים לשקם את המשק? תהיו יעילים. פגיעה בתוצר זו פגיעה במשק כולו. לא מדובר במנופים או ציוד יקר, אלא בכוח אדם. אנחנו רוצים לייצא ולמכור יותר, אבל המדינה לא עושה דבר כדי לסייע לנו".
מתחילת המלחמה התריעה התאחדות התעשיינים על העומס במעבר נהר הירדן, וכן על הצורך הדחוף במציאת פתרונות שיאפשרו פעילות תקינה ומהירה במעבר הגבול, זאת במקביל להתמודדות עם האיום הביטחוני.
ההתאחדות התריעה כי יש בעייתיות בכך שעובדי רשות שדות התעופה הם היחידים שפועלים באבטחת המקום, מפני שרבים מהם משרתים במקביל גם כחיילי מילואים. כתוצאה מכך, נוצר במקום מחסור בכוח אדם והמעבר נסגר כבר בשש בערב.
לטענת ההתאחדות, הגדלת כוח האדם תאפשר לשמור את המעבר פתוח שעות רבות יותר ובכך להגדיל את כמות הסחורות המועברות ב־20 משאיות לפחות מדי יום. עוד טוענים בהתאחדות כי רשות שדות התעופה לא נערכה מחדש ולא התאימה את פעילותה במעבר נהר הירדן למצב הביטחוני שנוצר בעת המלחמה.
במכתב ששלח תומר למשרד התחבורה הוא דורש ממנו למצוא פתרון לבעיה, לצד שמירה על בטיחות עובדי הרשות והמשתמשים במעבר. "לא ייתכן כי לאחר שנתיים של מלחמה ולאחר שנה מאז הפיגוע הקודם במעבר אלנבי (שמשפיע על הפעילות בכלל המעברים, ובראשם שער הירדן), לא נמצא פתרון שיבטיח את רציפות מעבר הסחורות דרך הגבול היבשתי המזרחי המרכזי של ישראל, ויבטיח סחר רציף בין ישראל לשותפת סחר מהאזור. אנו דורשים נקיטת צעדים מיידיים להחזרת מעבר נהר הירדן לפעילות מלאה ולקצב עבודה תקין, הן לסחורות הנכנסות לישראל והן לסחורות היוצאות לירדן", כתב תומר.
ממשרד התחבורה נמסר: "בעקבות הפיגוע האחרון במסוף אלנבי והמצב הביטחוני המורכב הנחו גופי הביטחון על הקשחת נוהלי האבטחה במסוף נהר הירדן. כפועל יוצא, קיימת השפעה על היקפי הפעילות במסוף. רשות שדות התעופה פועלת לתת שירות מיטבי תוך מחויבות לשמירה על ביטחון הציבור ועובדי המסוף ובכפוף להנחיות גופי הביטחון".






























