סגור

פרסום ראשון
בעיצומו של הבלגן בנתב"ג: שמואל זכאי מתפטר מניהולו

זכאי, שעוזב אחרי 10 שנים בתפקיד, נחשב במקור למועמד מוביל להחליף את יעקב גנות כמנכ"ל רשות שדות התעופה, אך כפי שנחשף ב"כלכליסט", החליט לא להתמודד בין היתר מכיוון ששרת התחבורה מרב מיכאלי בחרה ביורם שפירא למ"מ המנכ"ל. במקביל נכנס היום האלוף במיל' חגי טופולנסקי לתפקידו כמנכ"ל רשות שדות התעופה

מנהל נתב"ג, תא"ל במיל' שמואל זכאי, ביקש לסיים את תפקידו לאחר כעשור והודיע על כך למנהל רשות שדות התעופה (רש"ת) החדש חגי טופולנסקי.
זכאי, מפקד אוגדת עזה לשעבר, עובד ברשות שדות התעופה מאז שנת 2005 ומכהן כמנהל נתב"ג משנת 2012 (בשנתיים הראשונות כממלא מקום). הוא נחשב למנהל מוערך, ובשיחות עם בכירים בענף התעופה הוא זוכה למחמאות רבות על ניהול השדה ועל ניסיונו המקצועי.
זכאי נחשב במקור למועמד מוביל להחליף את יעקב גנות כמנכ"ל רשות שדות התעופה, אך כפי שנחשף ב"כלכליסט" זכאי החליט לא להתמודד על התפקיד, בין היתר מכיוון ששרת התחבורה מרב מיכאלי בחרה ביורם שפירא למ"מ המנכ"ל, וזאת בעקבות המלצות מצד בכירים ברשות שלא למנות את זכאי לתפקיד. סיבה נוספת לכך שסיכוייו של זכאי להתמנות לתפקיד מנהל הרשות היו נמוכים היא התבטאויות עבר שלו והזיהוי הפוליטי שלו עם מחנה הימין, שלא תאמו את האג'נדה של יו"ר העבודה מרב מיכאלי. זכאי הוזכר גם כמועמד אפשרי לתפקיד מנכ"ל הרשות כבר בשנת 2012, אך בסופו של דבר גנות נבחר לתפקיד.
זכאי הוא קצין במיל' בדרגת תת-אלוף, ושירת כמפקד אוגדת עזה וכמח"ט גולני. שמו של זכאי נקשר בעבר בכמה סערות תקשורתיות. בין היתר הוא כינה את תנועת המחאה ארבע אמהות בשם "ארבע סמרטוטות", והעיד במשפט אלאור אזריה. כמו כן זכאי סיים את שירותו הצבאי בטון צורם כאשר הרמטכ"ל דאז רא"ל משה יעלון כתב כי הוא ניחן ב"כשל ערכי באמינות כלפי מפקדים ופקודים ועזיבת אוגדה בעת לחימה".
מרשות שדות התעופה נמסר בתגובה: "תא"ל במיל' שמואל זכאי, מנהל נמל התעופה בן גוריון ב-12 השנים האחרונות, הודיע על כוונתו לסיים את תפקידו בסוף השנה. שמואל זכאי מסיים כ-18 שנים במגוון תפקידים ברשות שדות התעופה, ממנהל חטיבת הביטחון, סמנכ"ל מסופים ושדות תעופה פנים ארציים, סמנכ"ל למנהל והמנהל של נמל התעופה בן גוריון. מנהל נמל התעופה בן-גוריון, שמואל זכאי, ימשיך בתפקידו בתקופה מאתגרת של שיאי נוסעים בקיץ ובחגי תשרי, וזאת עד לסוף שנת 2022".
במקביל נכנס היום האלוף במיל' חגי טופולנסקי לתפקידו כמנהל הכללי של רשות שדות התעופה. טופולנסקי נבחר לתפקיד על ידי השרה מיכאלי לאחר שזה הומלץ לתפקיד על ידי ועדת איתור, בראשות מנכ"לית המשרד מיכל פרנק.
טופולנסקי, אלוף במילואים בצה"ל, כיהן בתפקידו האחרון בצבא כראש אכ"א (אגף כוח אדם), ולפני כן כראש המטה וסגן מפקד חיל האוויר, ראש להק אוויר, מפקד בסיס חצרים וראש מחלקת תכנון וארגון בחיל האוויר. בשלוש השנים האחרונות כיהן טופולנסקי כסמנכ"ל בכיר למל"ט ונושאים אסטרטגיים בחברת אלביט, וגם כיום מבצע מילואים כמדריך בבית ספר לטיסה במגמת קרב. טופולנסקי הוא בוגר תואר ראשון בכלכלה וניהול מאוניברסיטת חיפה ותואר שני באסטרטגיה צבאית מ-Air University באלבמה. הוא מתגורר במושב ערוגות, נשוי ואב לארבעה ילדים.
יורם שפירא, שכיהן עד כה כממלא מקום המנכ"ל, מסיים גם הוא את תפקידו ברשות שדות התעופה.
עזיבת זכאי מתרחשת במקביל לעומס בחודשים האחרונים בשדה התעופה בן גוריון. לפני כחודש וחצי העריך זכאי בדיון בוועדה המיוחדת לפניות הציבור בכנסת כי לרשות שדות התעופה חסרים כ־1,000 עובדים: "ב־2019 היו לי 1,700 עובדי ביטחון, והיום יש לי רק 600. למה? כי המדינה הוציאה את העובדים לחל"ת. אלה חבר'ה צעירים, סטודנטים, לא היה להם כוח או יכולת לחכות שנתיים שהתעופה תתאושש. הם כבר נמצאים במקומות עבודה אחרים לחלוטין".