סגור

יו"ר ועדת הכלכלה קורא לפצות את הלולנים על נזקי שפעת העופות: "מחזיקים אותם כבני ערובה"

סגן הממונה על התקציבים שנכח בדיון שהתקיים בוועדה אמר כי "אילו הרפורמה בענף ההטלה היתה מקודמת, היו מוקצים מאות מיליוני שקלים לענף ההטלה". בוועדת החינוך התקיים דיון שעסק בהתקנת התקנות לאיסור על לולי כלובים, במהלכו תקפו החקלאים את שר החקלאות: "בושה, אתה פודל של ליברמן"

"לא נביא תקציב מדינה בלי שהכסף למגדלים ישולם", כך אמר היום (ג') יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ מיכאל ביטון בדיון שהתקיים בוועדה ועסק בזכאותם של בלעי הלולים לפיצויים על נזקי שפעת העופות.


ביטון הכריז במהלך הדיון כי הוא יפעל על מנת שוועדת הכספים לא תאשר את ההעברות התקציביות של משרד האוצר עד אשר יימצא כסף לפיצוי הלולנים על הנזקים העקיפים, בסך של כ-11 מיליון שקל, שנגרמו להם.
2 צפייה בגלריה
כנס קנאביס canabiz עודד פורר
כנס קנאביס canabiz עודד פורר
שר החקלאות עודד פורר
(צילום: אוראל כהן)
נזכיר כי בדצמבר 2021 היתה התפרצות של שפעת העופות בצפון. ההתפרצות הביאה להמתה של כ-600 אלף מטילות ולהשמדה של כ-7 מיליון ביצים ושל כ-500 טון תערובת להאכלת המטילות. במצב הנוכחי, קרן נזקי טבע (קנ"ט) מכסה רק את הנזקים הישירים, כלומר, רק את העלות הישירה של העופות שהושמדו, אך על אובדן ההכנסות בגין השמדת הביצים ובגין ההפסד בזמן שלוקח לאכלוס לול חדש - אין כיסוי ביטוחי.
נציגי האוצר אמרו בדיון כי גם אם יש מקום לבחון את שינוי תנאי הכיסוי הביטוחי בעתיד, הרי שאין מקום לפיצוי רטרואקטיבי. בשלב זה התלהטו הרוחות, כשאיתן דוידי, נציג ארגון מגדלי העופות, כינה את נציג האוצר "חצוף". סגן הממונה על התקציבים, איליה כץ, שנכח בדיון הוסיף אש למדורה בכך שהזכיר כי "אילו הרפורמה בענף ההטלה היתה מקודמת, הרי שהיו מוקצים מאות מיליוני שקלים לענף ההטלה, והיה קל להסיט אותם מפיתוח לפיצוי".
איזכורה המפורש של הרפורמה שמנסה לקדם שר החקלאות פורר, הביא את יו"ר הוועדה מיכאל ביטון – המזוהה עם הלובי החקלאי בכנסת - לחזור ולתקוף את התנהלותו של פורר ואמר: "למרות שאין רפורמה, השר עושה הכל לממש את המדיניות שלו, ולהכניס את ענף ההטלה לסחרור". גם בסיכום הדיון אמר ביטון: "הוועדה לא מקבלת את ההתניה של האוצר, כאילו אם היתה רפורמה בחקלאות, היו משאבים, ולא מקבלת את החזקתן של 85 משפחות מגדלים כבני ערובה".

החקלאים נגד שר החקלאות: "פודל של ליברמן"

דיון נוסף שעסק בענף ההטלה התקיים בוועדת החינוך, בראשותה של ח"כ שרן השכל. הדיון נסוב סביב תקנות צער בעלי חיים שמקuדמות על ידי משרד החקלאות ונועדו להעביר את ענף ההטלה כולו ללולים ללא כלובים ולשפר את רווחת העוף. אלא שכפי שאמרה יו"ר הוועדה שרן השכל "ברור שקיים מתח בין העיקרון של שמירה והגנה על בע"ח לבין התעשייה החקלאית שמשתמשת בבעלי החיים ביומיום, והוועדה תלמד איך לאזן".
2 צפייה בגלריה
כנס קנאביס canabiz חברת הכנסת שרן השכל
כנס קנאביס canabiz חברת הכנסת שרן השכל
יו"ר ועדת החינוך ח"כ שרן השכל
(צילום: אוראל כהן)
שר החקלאות עודד פורר אמר בדיון: "יש לנו תקציב חסר תקדים לרפורמה הזו, כבר שנים מדברים על מעבר ללולים ללא כלובים. יש כאן גם הוראות מעבר, אנחנו לא מתעלמים ממי שבנה לול בטיחותי, אבל 93% מהלולים בישראל לא עומדים בתנאים של השירות הווטרינרי. אי אפשר להמשיך ולדרוך במקום, אני אוהב את החקלאים, ואני חושב שהרפורמה זו הדבר הנכון".
במהלך דבריו של השר התחוללה מהומה כשחקלאים שנכחו בדיון התפרצו לדבריו ותקפו אותו בדברים חריפים: "בושה, אתה פודל של ליברמן, בושה שההורים שלי צריכים להתחנן בשביל פרנסה". החקלאים הוצאו מהדיון בידי נציגי משמר הכנסת.
ח"כ מיכאל ביטון הגיע גם לדיון הזה וצידד בעמדת החקלאים: "אני ממליץ שהתקנות לא יעברו עד שנדע מה הסיוע שמקבל לול ישן בכדי להפוך ללול חופש. יש כאן ניסיון לעשות רפורמה כלכלית בתירוץ של בעלי חיים, זהו ניסיון להרוג את המגדלים הקטנים ולהעניק גושפנקא לטייקונים".