סגור

פרסום ראשון
העליון אישר בקשה לייצוגית: איזו הנחה תקבלו במבצעי "השני בחצי מחיר"?

השופט עופר גורסקופף אישר את הבקשה לתביעה ייצוגית נגד טיב טעם, חצי חינם וסופר דוש וקבע כי במבצעי "השני בחצי מחיר, הזול מביניהם", כאשר הצרכן רוכש ארבעה מוצרים, יצורפו תחילה שני המוצרים היקרים ביותר, ולאחר מכן יצורפו שני המוצרים האחרים, והנחה של 50% תינתן על המוצר הזול בכל זוג

בית המשפט העליון עושה סדר בפרשנות תנאיהם של מבצעי מכירות לצרכן: שופט בית המשפט העליון עופר גרוסקופף אישר היום (א') את הבקשה לתביעה ייצוגית נגד טיב טעם, חצי חינם וסופר דוש ביחס למבצעי "השני בחצי מחיר".


השופט החליט בפסק דינו לקבל את הערעור שהגישו התובעים הייצוגיים על החלטת בית המשפט המחוזי מרכז שדחה בקשתם לאישור התביעה הייצוגית. השופט קבע כי במצבים בהם מספר המוצרים הנרכש עולה על הכמות המינימלית הדרושה לשם החלת המבצע וקיימת שונות בין מחיריהם של המוצרים, עיקרון תום הלב מחייב את הרשת המציעה את המבצע לצרכן לצרף לצורך החלת המבצע תחילה את המוצרים היקרים יותר, כך שההנחה המוצעת במבצע תהיה ההנחה המרבית האפשרית.
1 צפייה בגלריה
סניף רשת סופרמרקט טיב טעם
סניף רשת סופרמרקט טיב טעם
סניף של רשת טיב טעם
(צילום: אלעד גוטמן)
כך למשל, במבצעי "השני בחצי מחיר, הזול מביניהם", אם הצרכן מעוניין לרכוש ארבעה מוצרים המשתתפים במבצע שמחיריהם 80 שקל, 60 שקל, 40 שקל ו-20 שקל , יצורפו תחילה שני המוצרים היקרים ביותר (המוצר שמחירו 80 שקל יחד עם המוצר שמחירו 60 שקל), ולאחר מכן יצורפו שני המוצרים האחרים (המוצר שמחירו 40 שקל יחד עם המוצר שמחירו 20 שקל), והנחה של 50 אחוז תינתן על המוצר הזול בכל זוג (כלומר, על המוצר שמחירו 60 שקל ועל המוצר שמחירו 20 שקל).
השופט גרוסקופף קבע בפסק דינו כי "אף אם בעבר ייתכן שיישום המבצעים באופן האמור היה כרוך בקשיים תפעוליים כאלה ואחרים, בין היתר בשל הצורך להנחות את הקופאים בסניפים לפעול כאמור ולפקח עליהם, כיום, כאשר רובם המוחלט של העוסקים מנהלים את עסקיהם באמצעות מערכות ממוחשבות, כל שדרוש הוא ביצוע התאמה פשוטה במערכות המחשב של העוסק, אשר תבטיח את הענקת ההנחה המקסימלית לצרכן".
המחלוקת בין הצדדים נגעה לפרשנות מבצעים ולאופן בו יושמו על ידי הרשתות. כך, במסגרת בקשת האישור טענו המערערים כי הם וצרכנים נוספים, אשר רכשו מספר מוצרים גדול ממספר המוצרים המינימלי הדרוש להחלת המבצע, חויבו על ידי הרשתות יותר משהיו אמורים. זאת, שכן במקום לצרף יחדיו את המוצרים היקרים מאלה שנרכשו לצורך החלת המבצע ולהעניק את ההנחה ביחס למוצר הזול מביניהם באופן שימקסם את ההנחה המוענקת לצרכנים, הרשתות נהגו לממש את המבצע כך שההנחה תחול תמיד על המוצרים הזולים ביותר מכלל אלה שנרכשו (כלומר לצרף יחד את המוצר היקר ביותר עם המוצר הזול ביותר), באופן שמפחית את ההנחה הניתנת לצרכנים.
במהלך ההליך, אחת מן הטענות העיקריות שהעלו הרשתות היא כי פרשנות תנאי המבצעים בהתאם לדרך המוצעת על ידי המערערים צפויה להפוך את הנהגת המבצעים ללא כדאית עבורן ולגרום להן להפסדים.
השופט קבע בהקשר זה כי "טענה זו - אשר לא הובאו כל ראיות ממשיות להוכחתה – אין בה כדי לשנות את התוצאה אליה הגעתי. זאת, שכן חזקה על המשיבות אשר להן השליטה הבלעדית על נוסחם של המבצעים, כי לו אכן היה בכך כדי לגרום להן להפסדים, הן היו מנסחות את תנאי המבצעים בצורה ברורה, אשר אינה מותירה כל מקום לספק בדבר אופן הפעלת המבצע. משלא עשו כן, ובהיעדר מניעה לעשות כן, הרי שעיקרון תום הלב מחייב למנוע מהן לנצל את חולשות והטיות הצרכנים, ולגרוע מהם את מלוא ההטבה הטמונה במבצעים – הטבה אשר על פי תכלית המבצע ראוי שייהנו ממנה".
עורכת הדין הלה פלג, ראש מחלקת רגולציה מונעת, המתמחה בדיני הגנת הצרכן במשרד אגמון ושות' רוזנברג הכהן ושות', מסבירה כי פסק דינו של בית המשפט העליון הוא בעל השפעה נרחבת בהרבה מהסוגייה הספציפית שנדונה במסגרתו: "בית המשפט הבהיר כי קביעתו חלה על כלל ההסכמים הצרכניים במשק. למעשה, בית המשפט קובע כי במקרים בהם הצרכן יכול היה לבחור כיצד לממש הטבה או זכות מסויימת אך הוא אינו מודע ליכולת הבחירה או להבדל באופן מימוש ההטבה, חלה חובה על העוסק לבחור עבור הצרכן את האופציה העדיפה עבורו".
מעו"ד יצחק מירון ממשרד מירון בן ציון פריבס ושות', שייצג את המערערים (גרגורי פאוסט קורצ'מני, מיכל ראובן ואיתמר מירון) בבית המשפט העליון, נמסר: "אנו שמחים ומברכים על ההכרעה הצרכנית החשובה והמסר החשוב שיצא היום מבית המשפט העליון. בעידן של יוקר מחיה מאמיר ועליות מחירים, פסק הדין ויישומו יסייע להגן על צרכנים מפני ניצול לרעה ופגיעה בכיסם. פסק הדין מתווה מסגרת מאוזנת וראויה ליחסי עסקים וצרכנים, אשר מאפשר לשמור על האינטרס הצרכני בהתאם להגינות המתחייבת. פסק הדין אשר מחייב את בעלי העסקים לאפשר את יישום ההנחה שהובטחה לטובת הלקוח כהנחה מירבית מונע ניצול צרכנים על ידי גופים עסקיים ומהווה בשורה אמיתית לאזרחי ישראל בכל הנוגע לדיני הגנת הצרכן".