סגור

פורסם המכרז לניהול שלושת קווי המטרו בגוש דן

חברת נת"ע פרסמה את מסמכי המיון המוקדם לתפקיד מנהלי ומתכנני קווי המטרו M2, M1 ו-M3 במטרופולין תל אביב. היקף המכרז מוערך במיליארדי שקלים, כאשר לפי גורמים בנת"ע קיימת התעניינות בינלאומית רבה בפרויקט, וקבוצות רבות צפויות להתמודד עליו. בכל קבוצה מתמודדת תהיה לפחות חברה ישראלית אחת בתפקיד ניהולי מרכזי

חברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים), שמנהלת את תכנון פרויקט המטרו בגוש דן, פרסמה היום (ה') את מסמכי המיון המוקדם לאיתור חברות ניהול ותכנון מקומיות ובינלאומיות לתפקיד מנהלי ומתכנני הקווים של שלושת קווי המטרו - M1, M2 ו-M3 - במטרופולין תל אביב.

לצפייה במפת קווי המטרו של גוש דן - לחצו כאן
הקבוצות שיזכו במכרז יהיו אחראיות על תכנון, ניהול התכנון וניהול קבלני הביצוע של הקווים עד לתחילת ההפעלה המסחרית של כל אחד מקווי המטרו. היקף המכרז מוערך במיליארדי שקלים וגורמים בנת"ע סבורים כי קיימת התעניינות בינלאומית רבה בפרויקט, וכי קבוצות רבות צפויות להתמודד. לפי אותם גורמים, הסיבה לכך היא שמדובר ב"מגה-פרויקט", אפילו בקנה מידה בינלאומי. לפי חברת נת"ע, במכרז זה הושם דגש על יכולות השוק המקומי הישראלי בניהול ובאחריות על הפרויקט. בכל קבוצה מתמודדת תהיה לפחות חברה ישראלית אחת בתפקיד ניהולי מרכזי.
2 צפייה בגלריה
חיים גליק נת"ע
חיים גליק נת"ע
מנכ"ל נת"ע חיים גליק
(צילום: נת"ע)
בתחילת השבוע פרסמה נת"ע את רשימת הקבוצות שמתמודדות במכרז לניהול רשת פרויקט המטרו בגוש דן. קבוצת החברות שתזכה במכרז תפעל ליצור תכנית פעולה מלאה לבנייה והפעלה של רשת המטרו העתידית של המטרופולין. אחריות זו כוללת בין היתר את ניהול הפרויקט, יצירת המכרזים הרלוונטיים ולאחר מכן גם את ניהול הפרויקט בפועל ואת האחריות על ההקמה. עלות המכרז מוערכת במאות מיליוני שקלים, למשך מספר רב של שנים. ההכרזה על הזוכה צפויה עד לסוף השנה.
הקבוצה הראשונה מורכבת מקבוצת ברן הישראלית, חברת Deutsche Bahn הגרמנית ו-Ineco הספרדית; הקבוצה השנייה מורכבת מדנה הנדסה הישראלית, WSP הקנדית ו-Systra הצרפתית; הקבוצה השלישית מורכבת מקבוצת גדיש הישראלית ו-Egis הצרפתית; הקבוצה הרביעית מורכבת מפורן שרים הישראלית, Artelia הצרפתית ו-RINA האיטלקית.
בנת"ע מחכים לראות מה יעלה בגורלו של חוק המטרו, שהוצא בימים האחרונים מחוק ההסדרים. בשלב זה, האוצר ומשרד התחבורה עוד לא החליטו מי תהיה החברה שתנהל את הפרויקט העצום שתקציבו עומד כרגע על כ-150 מיליארד שקל, אך כל עוד אין החלטה שקובעת כי הפרויקט יועבר לחברה ממשלתית חדשה שתוקם או לחברה ממשלתית אחרת, אזי האחריות על התכנון והביצוע יישארו אצל נת"ע. בהנחה ונת"ע אכן תנהל את הפרויקט העצום, התקציב שהחברה תנהל יכפיל את עצמו במאות אחוזים, והדבר יגדיל גם באופן משמעותי את מצבת כוח האדם של החברה.
קו M1 צפוי לכלול 31 תחנות ואורכו יהיה 45 ק"מ. חלקו הדרומי של הקו יתחיל בצומת חולון ומשם ימשיך דרומה ויתפצל לשלוחה מערבית שתגיע לראשון לציון, נס ציונה ורחובות ושלוחה מזרחית שתעבור דרך ראשון לציון לבאר יעקב, רמלה ולוד.
קו המטרו M2 יעבור בציר מזרח מערב ויחבר את ערי הטבעת התיכונה והפנימית לגלעין המטרופולין. אורכו של הקו יהיה כ-26 ק"מ והוא צפוי לשרת 9 רשויות מקומיות ולכלול כ-22 תחנות לאורכו. הקו צפוי לשרת את תושבי חולון, בת ים, תל אביב יפו, גבעתיים, רמת גן, בני ברק, גבעת שמואל, פתח תקוה והמועצה האזורית דרום השרון.
אורכו של קו M3 של המטרו יהיה 40 ק"מ והוא יכלול 25 תחנות. הקו יתחיל בהרצליה ויסתיים בבת ים, ויכלול שלוחה לכיוון נמל התעופה בן גוריון. הקו יעבור דרך בתי החולים אסותא, שיבא ובילינסון, ויעבור דרך אזורי התעסוקה של הרצליה פיתוח, רמת החיל, קריית אריה, חולון מזרח וניסנבוים בת ים.
2 צפייה בגלריה
קו מטרו M2 פתח תקוה תל אביב נתע
קו מטרו M2 פתח תקוה תל אביב נתע
קו מטרו M2
(צילום: נתע)
אורך רשת קווי המטרו צפויה להיות 150 ק"מ, ולכלול 109 תחנות ב-24 רשויות. המטרו צפוי לשרת כשני מיליון נוסעים ביום. רשת קווי המטרו עתידים לחבר את כלל מטרופולין תל אביב, החל מלוד, רמלה ורחובות בדרום ועד רעננה וכפר סבא בצפון, ופתח תקווה במזרח. עלות ההקמה של הפרויקט מוערכת בלמעלה מ-150 מיליארד שקל.
מנכ"ל נת"ע, חיים גליק: "אנשי ההנדסה והתכנון בארץ עלו שלב. הניסיון והידע שנצבר בקווים האדום, הירוק והסגול, מאפשרים היום לחברות ישראליות לתפוס תפקיד מרכזי יותר בעשייה, גם בפרויקטים תשתיתיים מסוג זה שלא הכרנו בארץ בעבר. אין ספק ששילוב קבוצות בין לאומיות המביאות ידע וניסיון מהעולם, יחד עם הקבוצות הישראליות שביצעו בארץ פרויקטים מורכבים בתחום התשתית, הוא שילוב מנצח. בקצב הדברים אני צופה כי גם אנחנו, בעתיד הלא רחוק, נייצא יידע וניסיון לעולם".