סגור

בלעדי
האוצר והמעסיקים בקרב על הכסף שהשאירה קרן מעגלים

הקרן להכשרות מקצועיות פעלה כעשור ונסגרת בהוראת שרת הכלכלה. בהסתדרות ובארגונים העסקיים טוענים שהצטברו בה 220 מיליון שקל שלא נוצלו ובכוונתם להקים קרן חדשה. באוצר תוקפים: חישוב מוטעה, לא ניתן להשתמש בתקציב שלא נוצל

קרן מעגלים, שטיפלה בעשור האחרון במתן הכשרות מקצועיות לעובדים במקצועות שוחקים, נמצאת בימים אלה בהליכי סגירה בעקבות הוראה של שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי.
בהסתדרות ובארגונים העסקיים שהובילו את פעילות הקרן טוענים כי הצטברו בה 220 מיליון שקל שלא נוצלו במהלך השנים ובכוונתם להקים קרן חדשה בתחום זה שבה ינוצלו כספים אלה.
אלא שבאוצר שוללים עמדה זו מכל וכל וטוענים שבקרן לא הצטברו סכומים כאלה מכיוון שרק במקרים חריגים ניתן להסיט תקציב שלא נוצל משנה לשנה.
2 צפייה בגלריה
יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד
יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד
יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד
(צילום: דוברות ההסתדרות)
"הרגולטור היה גם המתחרה"
הקרן הוקמה ב־2011 מתוקף הסכם שהושג ב־2007 בין משרד האוצר לבין נשיאות הארגונים העסקיים וההסתדרות, כשברקע כוונת המדינה להעלות את גיל הפרישה של העובדים. הסיכומים אז היו שהקרן תתוקצב ב־600 מיליון שקל בעשור ותפעל להכשרות והסבות מקצועיות של עובדים במקצועות שוחקים שגילם מעל 50, והם עתידים לעמוד לפני קשיים כספיים עם העלאת גיל הפרישה.
ב־2017 מבקר המדינה פרסם דו"ח חריף על התנהלות הקרן. הוא מצא שפעילותה לא ממוקדת ונעדרת ראייה מערכתית; בתוכניות העבודה השנתיות שלה לא נקבעו מדדי תוצאה וכך גם לא נבדק אם הקורסים שאליהם נשלחו עובדים אכן הובילו להסבתם המקצועית ושיפרו את מצבם הכלכלי. המבקר ציין כי בהסכם שבין המדינה לארגונים העסקיים וההסתדרות נקבע כי משרד הכלכלה יקיים פיקוח ובקרה על פעילות הקרן, שהתבססה על כסף ציבורי, אולם גם פעולות אלה נעשו בעצלתיים – אם בכלל.
אלא שלפי נתונים שהוצגו בישיבת הסגירה של הקרן, שנערכה לפני שבועיים, מעגלים פעלה בעשור האחרון להכשרות ולהסבות מקצועיות של כ־40 אלף עובדים במכללות רבות ברחבי הארץ. לפי הקרן, מאז פרוץ מגפת הקורונה הפנו כ־1,500 מעסיקים כ־6,000 עובדים להכשרות ולהסבות מקצועיות במסגרת הקרן: "התקשרנו עם יותר ממאה מכללות טכנולוגיות למען הכשרות והסבות בכל רחבי הארץ", אמרה ל"כלכליסט" יו"ר הקרן בעשור האחרון, יפה ויגודסקי. לדבריה, "במקרה הזה, הרגולטור שלנו, שהוא זרוע העבודה במשרד הכלכלה, היה גם המתחרה שלנו".
בימים האחרונים קיבלו כ־20 עובדי קרן מעגלים מכתבי פיטורים שייכנסו לתוקף בתחילת ינואר. יו"ר הוועד המנהל של הקרן, דובי אמיתי, שהוא גם יו"ר התאחדות האיכרים, ויו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד פועלים כעת להקים קרן חדשה שתפעל על בסיס ה־220 מיליון שקל שלטענתם לא נוצלו.
"בהסכם עם המדינה כתוב בצורה ברורה שהכסף שיוזרם לקרן נועד אך ורק לטיפול בעובדים במקצועות שוחקים. המדינה לא יכולה לקחת את הכסף הזה למטרות אחרות ואם היא תרצה – לא אאפשר זאת", אמר אמיתי ל"כלכליסט". לדבריו, "ננהל בקרוב שיח עם משרדי הכלכלה והאוצר כדי להקים פלטפורמה חדשה שתתבסס על היתרות של מעגלים לטובת עובדים במקצועות שוחקים וייתכן שנוסיף לה מטרות נוספות, כמו העלאת הפריון במשק".
2 צפייה בגלריה
מימין יו"ר הוועד המנהל של מעגלים דובי אמיתי ויו"ר הקרן יפה ויגודסקי
מימין יו"ר הוועד המנהל של מעגלים דובי אמיתי ויו"ר הקרן יפה ויגודסקי
מימין: יו"ר הוועד המנהל של מעגלים, דובי אמיתי ויו"ר הקרן יפה ויגודסקי
(צילומים: עמית שעל, יאיר שגיא)
"אין נתונים על אפקטיביות"
אלא שלפי משרד האוצר, בפני בר דוד ואמיתי צפויה מערכה לא פשוטה על הכסף שהם טוענים ש"נצבע" מבעוד מועד לטובת הכשרות של עובדים שחוקים. מהאוצר נמסר בתגובה כי מתוקף ההסכם מ־2007 בין המדינה לבין המעסיקים וההסתדרות הובהר להם כי ניצול הכסף יהיה על בסיס שנתי, ורק במקרים חריגים ניתן יהיה להסיט את התקציב משנה לשנה: "לפיכך, אופן הצגת הנתונים כך שישנם 220 מיליון שקל שלא נוצלו – אינו מדויק. כמו כן, לא הוצגו נתונים שמראים על אפקטיביות ואיכות ההכשרות שבוצעו במסגרת הקרן", אמרו באוצר. הם הוסיפו כי במסגרת הרפורמה להעלאת גיל הפרישה לנשים ל־65, שאושרה באחרונה בכנסת, תוקצבו תוכניות אחרות להכשרת נשים מבוגרות ביותר מ־80 מיליון שקל לשנה.
אמיתי הגיב: "עם כל הכבוד לאוצר, הכסף הזה לא יחזור אליו ואם נצטרך, נגיע עם זה לבית המשפט".
יו"ר הוועד המנהל של הקרן, דובי אמיתי: "עם כל הכבוד למשרד האוצר, הכסף הזה לא יחזור אליו ואם נצטרך, נגיע עם זה לבית המשפט"