סגור
תפילה משותפת ב כותל המערבי בקריאה לאחדות הפיכה משטרית 23.7
התפילה המשותפת בכותל המערבי בקריאה לאחדות (שלו שלום)

רבבות הפגינו בי-ם נגד ההפיכה ובת"א בעדה; הנשיא לשעבר ריבלין לנתניהו: "הצל את העם הזה"

לאחר סיום הפגנת הענק בירושלים, אלפי מפגינים צעדו ברחובות העיר. המשטרה: "מאות מוחים החלו להפר את הסדר" - המשטרה הפעילה מכת"זית נגד המפגינים; מחר: עשרות מהחברות הגדולות במשק ישבתו, בין היתר קניונים, חברות הייטק וחברות נדל"ן; לקראת פשרה? לפיד מסכים לביטול עילת הסבירות תמורת הקפאת החקיקה ל-15 חודשים

יממה דרמטית: בכנסת החל הבוקר הדיון על החוק לביטול עילת הסבירות, ובערב התקיימו הפגנות ענק של מתנגדי ההפיכה המשטרית בירושלים, ושל תומכי החקיקה בתל אביב. ההסתדרות הודיעה כי אם לא תושג פשרה - היא "תנקוט צעדים". כלכליסט מעביר דיווחים שוטפים מהאירועים.
23:40 - באופן חריג, דווקא ראש האופוזיציה יאיר לפיד מתגמש יותר מיו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ באשר לפשרה אפשרית עם הקואליציה, רגע לפני ההצבעה על ביטול עילת הסבירות. גנץ מתבצר בעמדתו, ולפיה כל החקיקה צריכה להיות רק בהסכמה או שלא תקודם בכלל. לפיד לעומתו מדבר לאחר פגישתו עם הרצוג על 15 חודשי הקפאה והגנה על שומרי הסף - ואף הודה כי התרצה מהצעת הנשיא.
ברקע, על שניהם מופעלים לחצים אדירים מצד אנשי המחאה, שדורשים מהם לא לקבל שום פשרה. "כוח קפלן" כבר ביקרו את הודעת לפיד, שתמכה בהצעת הרצוג, ואמרו כי הם "מביאים במגש כסף את הדיקטטורה לנתניהו".
23:15 - בתום כינוס של "פורום העסקים", שמונה את ראשי כ-150 החברות הגדולות במשק, שמעסיקות את מרבית העובדים במגזר שאינו ממשלתי - הם הכריזו על שביתה "בלית ברירה, כדי לעצור את החקיקה החד-צדדית". נמסר כי "הפורום קורא לחברות ועסקים נוספים להצטרף לצעד החירום שננקט כדי להביא לעצירת החקיקה החד-צדדית וכניסה להידברות. חייבים להגיע להסכמות שימנעו את הפגיעה הדרמטית בכלכלה ואת השסע שקורע את החברה, מפרק את צבא העם ומסכן את הבטחון והעתיד של כולנו". ומי כן יפעלו? רשתות המזון, הבנקים ותחנות הדלק.
22:40 - בינתיים בגן סאקר נערכים מתנגדי ההפיכה המשטרית ללינת לילה עם מאות אוהלים. ככה זה נראה בתמונות -
17 צפייה בגלריה
האוהלים בגן סאקר, הלילה
האוהלים בגן סאקר, הלילה
האוהלים בגן סאקר, הלילה
(צילום: שלמה טייטלבאום)

17 צפייה בגלריה
בנו של חבר הכנסת לשעבר מנחם אליעזר מוזס מאגודת ישראל  אוחז בשלט הזה בגן סאקר
בנו של חבר הכנסת לשעבר מנחם אליעזר מוזס מאגודת ישראל  אוחז בשלט הזה בגן סאקר
בנו של ח"כ לשעבר מנחם אליעזר מוזס מאגודת ישראל בגן סאקר
(צילום: שלמה טייטלבאום)
22:30 - משטרת ישראל התייחסה לחסימות ברחובות המרכזיים בבירה, וטענו כי התהלוכות לא תואמו עם השוטרים בשטח. "מאות מוחים החלו להפר את הסדר, לחסום צירים ולא נשמעים להוראות השוטרים במקום. בדקות האחרונות אף מספר מפרי סדר הבעירו אש שכובתה ברחוב שערי צדק על מסילת הרכבת והחלו בחסימת המסילה", נמסר.
עוד מסרה המשטרה כי "כוחות משטרה פועלים בשעה זו עם כוחות גדולים, פרשים ומכת"זית לפתיחת הצירים ולפיזור המוחים שמפרים את הסדר ולבצע מעצרים. בצירים אלו ישנם שיבושי תנועה וציבור הנהגים מתבקש להישמע להוראות השוטרים". (רוני גרין-שאולוב)

22:00 - ההפגנה בירושלים הסתיימה, וכעת צועדים אלפי מפגינים ברחובות העיר. לאן בדיוק? עוד לא ברור.
17 צפייה בגלריה
המפגינים צועדים לאחר סיום ההפגנה בירושלים
המפגינים צועדים לאחר סיום ההפגנה בירושלים
המפגינים צועדים לאחר סיום ההפגנה בירושלים
(צילום: עופר צור)


21:15 - נואם נוסף בהפגנה בירושלים היה ראש לשכת עורכי הדין עמית בכר שאמר כי אם ההצעה לביטול עילת הסבירות תחוקק - לשכת עורכי הדין תעתור נגדה לבג"ץ ביום שלישי: "מי ששומר על הדמוקרטיה הם בית המשפט העליון ומערך הייעוץ המשפטי לממשלה. אחד הכלים שיש לבית המשפט וליועמ"שית להגביל את כח השלטון ולפעול למען זכויות האזרח זו עילת הסבירות, ואת זה הם רוצים לחסל מחר.... והם עוד אומרים שזו רק ההתחלה - משם ימשיכו למינוי שופטים, לריסוק שומרי סף, לרסק את הדמוקרטיה. קיבלנו היום החלטה שאם החקיקה תעבור מחר, ביום שלישי נגיש בג"צ נגד החוק הזה.אני לא יודע מה הסיכויים אבל אני יודע מה האמת, מה הצדק ומה המדינה צריכה וזה שהחוק לא יעבור ושאם יעבור אז שיבוטל על ידי בית המשפט העליון". (שקד גרין)
17 צפייה בגלריה
יו"ר לשכת עורכי הדין עמית בכר בהפגנה בירושלים
יו"ר לשכת עורכי הדין עמית בכר בהפגנה בירושלים
יו"ר לשכת עורכי הדין עמית בכר בהפגנה בירושלים
(צילום: עמיר קורץ)



20:45- יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד התייחס למאמצים להגיע לפשרה רגע לפני ההצבעה על ביטול עילת הסבירות, ואמר כי "הפערים לא גדולים. אפשר לעשות זאת למען עם ישראל. אני נמצא בקשר רציף עם נשיא המדינה יצחק הרצוג, עם לשכת ראש הממשלה, עם ראשי האופוזיציה ועם כל הגורמים הרלוונטיים. אני קורא לכולם להבין את גודל השעה ולזכור כי אין לנו ארץ אחרת".
20:40 - בינתיים, במחאה בירושלים - על הבמה השנייה הקרובה יותר לכנסת - אייל נווה ורון שרף מאחים לנשק קוראים "לעצור את החקיקה. לא נשרת תחת דיקטטורה. התחייבנו לשרת את הממלכה ולא את המלך". (עמיר קורץ)
17 צפייה בגלריה
אייל נווה ורון שרף מארגון "אחים לנשק" קוראים לעצור את החקיקה מעל הבמה בירושלים
אייל נווה ורון שרף מארגון "אחים לנשק" קוראים לעצור את החקיקה מעל הבמה בירושלים
אייל נווה ורון שרף מארגון "אחים לנשק" קוראים לעצור את החקיקה מעל הבמה בירושלים. "לא נשרת תחת דיקטטורה"
(צילום: עמיר קורץ)

20:31 - רובי ריבלין, נשיא המדינה לשעבר, אמר בקול רועד בנאומו בהגפנה נגד ההפיכה בירושלים: "אחיותיי ואחיי, לא באתי הנה כדי להסיט נגד מישהו אלא באתי להשתתף עם עמנו על מנת להינצל מרגע רע שלא היה כמותו בתולדות המדינה. תפקידנו הוא לראות האם נוכל בשעות הקרובות להציל את המדינה הנפלאה שלנו".
הנשיא לשעבר הקריא ממגילת העצמאות והוסיף: "לא חוקקנו חוקה מאז. ידענו שיש לנו בית משפט עליון שיפרש את חוקינו בהתאם לחוקה שנחקקה כבר, הלא היא מגילת העצמאות שלנו. פירשו אותה במשך הדורות שופטים לא מימין ולא משמאל. כולם פירשו את מגילת העצמאות כמגילה האומרת לעולם כולו - גם 120 חברי כנסת לא יוכלו לשנות את מדינת ישראל כמדינתו של הלאום היהודי, בה יש זכויות שוות לכל האזרחים. גם 120 חברי כנסת אשר פתאום יבואו ויאמרו: 'מדינת ישראלו לא תהיה דמוקרטית' - זה לא יעזור להם! מדינת ישראל נבנתה כמדינה יהודית ודמוקרטית. לא פחות יהודית מדמוקרטית, ולא פחות דמוקרטית מיהודית". (שקד גרין)
17 צפייה בגלריה
הנשיא לשעבר רובי ריבלין בהפגנה מול בית המשפט העליון בירושלים
הנשיא לשעבר רובי ריבלין בהפגנה מול בית המשפט העליון בירושלים
הנשיא לשעבר רובי ריבלין בהפגנה בירושלים
(צילום: התנועה לאיכות השלטון)
"יקיריי, אחיותיי ואחיי", הוסיף ריבלין, "יכול להיות שאנחנו חושבים בנושאים כאלו כך או אחרת, אבל אנחנו אחים וגורלנו משותף. אסור שמדינה שיש בה כל כך הרבה שבטים תהפוך להיות למדינה שיש שבטים שהיא שייכת להם. לא! המדינה מעל כולם".
עוד התייחס ריבלין לחיילים שהודיעו כי לא יתנדבו עוד למילואים אם ההפיכה תעבור, ואמר: "אני מבקש מכם להצטרף לבקשת הסליחה שאני מביע בפני הטיסיים והלוחמים הנפלאים שלנו. אני רוצה לומר לכם, כוותיק קרבות בצה"ל, שהטובים האלה לא היה מגיע להם לשמוע את מה שהם שמעו, ואני גם הייתי בין אותם מבקרים את עצם האמירה שאנחנו צריכים לא ללכת או להחרים את צה"ל, כי צה"ל שלנו ואנחנו של צה"ל".
"אחי ואחיותיי, המשבר היום הוא חמור וממשי, ויש רק אדם אחד בשלב זה וברגע זה שיכול למנוע ממדינתנו היקרה את האסון - בנימין נתניהו. קודם כל ביבי - שרית בת זוגי ואני מאחלים לך מכל הלב רפואה שלמה. אתה ביבי, שרואה את עצמך לא רק כמנהיג שעלה על בן גוריון אלא כמנהיג יהודי שגדול אולי כמו משה רבנו. למנהיג יש תפקיד, ואם אתה מנהיג - הצל את העם הזה ממצב שבו אנחנו עלולים להיות במלחמת אחים", הוסיף.
"כל אזרחי ישראל משוועים היום לדבר אחד - למנוע את המלחמה בינינו", סיכם ריבלין. "עצור את הליך החקיקה, מתוך הבנה שהחלטות שתיפולנה מחר כאן בכנסת, גורלן לעצב את הדמוקרטיה הישראלית שנים קדימה. אנחנו כולנו אוהבים זה את זה, גם כשאנחנו חושבים שאנחנו לא אוהבים. אני אוהב אתכם". (שקד גרין)
19:41 - נשיא בית המשפט העליון בדימוס, אהרן ברק, אמר בנאום וידאו ששודר בהפגנה בירושלים כי ההצעה לביטול עילת הסבירות "תוביל לאסון לאומי כבד". לדבריו, "נתניהו הוציא את דבריי מהקשרם. אם עילת הסבירות תעבור והוועדה לבחירת שופטים תשתנה, תישאר רשות אחת במדינת ישראל. זה יהיה המסמר האחרון בארון הקבורה של הדמוקרטיה הישראלית". (שקד גרין)
19:38 - רבבות בהפגנה בעד הרפורמה המשפטית ברחוב קפלן בתל אביב. ח"כ אביחי בוארון, ממארגני המחאה, שר יחד עם הקהל: "מי שמאמין לא מפחד".
17 צפייה בגלריה
הפגנת תומכי ההפיכה ב תל אביב 23.7.23
הפגנת תומכי ההפיכה ב תל אביב 23.7.23
הפגנת תומכי הרפורמה בת"א
(צילום: JACK GUEZ / AFP)
19:33 - נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש הערב מיד לאחר נחיתתו מארה"ב עם רה"מ בנימין נתניהו המאושפז בבית החולים שיבא תל השומר. הפגישה ארכה כשעה, ובסיומה הודיע הרצוג כי הזמין לפגישה הלילה את יו"ר האופוזיצה יאיר לפיד.
בתוך כך, יו"ר המחנה הממלכתי, ח"כ בני גנץ, הציג הצעה חדשה לפי אם יושג מתווה מוסכם אזי הוא מתחייב לא לשנותו בקדנציה הבאה. בינתיים יש תחרות בין לפיד, גנץ ובר דוד מי ישיג את הפשרה. מי שמוביל בינתיים את המו"מ הוא הנשיא הרצוג. (צבי זרחיה)
19:32 - עשרות אלפי מפגינים כבר התכנסו להפגנה בירושלים, רובם ליד בית המשפט העליון, אך רבים נמצאים גם ברחוב קפלן ומצידה השני של הכנסת. (שקד גרין)
17 צפייה בגלריה
הפגנה מפגינים ליד הכנסת ירושלים 23.7.23
הפגנה מפגינים ליד הכנסת ירושלים 23.7.23
מפגינים ליד הכנסת
(צילום: HAZEM BADER / AFP)

07:23 - השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיע לרחבת בית המשפט העליון ותקבל בקריאות "בושה" ו"טרוריסט" מצד המפגינים. (שקד גרין)
19:12 - המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין החליטה בישיבת החירום שערכה כי אם החוק לביטול עילת הסבירות יאושר היא תעתור לבית המשפט העליון. "ביטול עילת הסבירות יפתח פתח למינויים לא מקצועיים ולקבלת החלטות שאינן מונעות אך ורק משיקולים מקצועיים. מהלך זה יפגע בכל המערכות הציבוריות במדינת ישראל, ובראשן מערכת המשפט, הבריאות, החינוך וההשכלה הגבוהה", הצהירה הלשכה.
ראש הלשכה, עו"ד עמית בכר, אמר לכלכליסט: "אני יודע שזה מה שנכון, זה מה שצודק, ועמוד השידרה של החברה הישראלית נלחם על זה". כשנשאל מה הסיכוי שביהמ"ש ידחה את העתירה, השיב: "זה לא הליך קל. מכופפים את הידיים של בית המשפט בגלל שמשתמשים פה בכלים של חוק יסוד".
עוד גינתה הלשכה את "המתקפה הפרועה נגד היועצת המשפטית לממשלה ונגד שומרי הסף בכלל ופרט בהסתה ובמתקפה האישית והמיזוגנית נגד עו"ד גלי בהרב מיארה ונגד מיכל רוזנבוים". (עמיר קורץ ושקד גרין)
17 צפייה בגלריה
ראש לשכת עורכי הדין עמית בכר ב הפגנה ב ירושלים 23.7.23
ראש לשכת עורכי הדין עמית בכר ב הפגנה ב ירושלים 23.7.23
עמית בכר בהפגנה בירושלים, הערב
(צילום: עמיר קורץ)
18:38 - נשיא המדינה יצחק הרצוג הגיע בשעה זו לבית החולים שיבא בתל השומר, שם הוא מקיים "פגישה דחופה" עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, "כחלק ממאמציו להגיע להסכמה בין הצדדים". הרצוג מסר כי "זו שעת חירום. חייבים להגיע להסכמה".
18:35 - אלפי בני אדם כבר הגיעו לרחוב קפלן בתל אביב, שם תתקיים הערב עצרת התמיכה בהפיכה המשטרית, רגע לפני אישורה הסופי של הצעת החוק לביטול עילת הסבירות. המארגנים טוענים כי "עשרות אלפים עושים את דרכם מכל רחבי הארץ". לדבריהם, "עומסי תנועה נרשמים באזור". יצוין כי עומסי תנועה נרשמים גם בתחנת רכבת השלום בת"א, אליה מגיעים להפגנה בקפלן, אך ממנה גם יוצאים מפגינים לכיוון ירושלים - להפגנה נגד המהפכה המשפטית מול הכנסת.
18:30 - ההפגנה בירושלים נגד המהפכה המשפטית, לקראת אישורה הסופי של ההצעה לביטול עילת הסבירות, התחילה. אלפים רבים כבר הגיעו לבירה, חלקם נמצאים שם עוד מאתמול, אז הוקם בגן סאקר "מאחז הדמוקרטיה". אחרים נמצאים באזור גבעת רם והכנסת. בינתיים, עומסים כבדים נרשמים בתחנת הרכבת יצחק נבון גם מצד המגיעים לבירה וגם מצד אלה שעוזבים אותה לטובת המחאה בעד המהפכה המשפטית, שתתקיים הערב ברחוב קפלן בתל אביב.
17 צפייה בגלריה
המפגינים מקיפים את הכנסת, הערב
המפגינים מקיפים את הכנסת, הערב
המפגינים מקיפים את הכנסת, הערב
(צילום: שקד גרין)

18:25 - בעבר הוא הצהיר שלא ישתתף במחאות בשל מעמדו כנשיא המדינה לשעבר, אך הערב ראובן (רובי) ריבלין ינאם בהפגנה נגד המהפכה המשפטית בירושלים. יחד איתו, על בימת המחאה של התנועה לאיכות השלטון ו"צנחנים למען הדמוקרטיה" בכיכר אגרנט שבין בית המשפט העליון לכנסת, ינאם גם נשיא בית המשפט העליון בדימוס אהרן ברק.
18:20 - אחרי 1,142 הטייסים ואנשי חיל האוויר במילואים שהודיעו על הפסקת התנדבותם בסוף השבוע ו-10,000 המילואימניקים שהצטרפו אליהם אתמול, מודיעים היום (א') 951 מילואימניקים באגף המודיעין על השהיית התנדבותם עד להודעה חדשה. "אנו קוראים לממשלת ישראל ולחברי הקואליציה לעצור לאלתר את המהלכים הדיקטטוריים שמפרים את החוזה בין ממשלת ישראל לאזרחיה. אנו, אשר שירתנו בגאווה, במסירות ובאהבת נפש לאורך שנים ארוכות בשלל מערכי אמ"ן - האיסוף, המחקר המבצעים המיוחדים, הטכנולוגיה והסייבר, החלטנו כאזרחים מודאגים שאיננו יכולים עוד".
17:30 - המוני מפגינים עושים את דרכם בשעה זו לירושלים ברכבת, ומצטרפים לאלפים שהתאספו מוקדם יותר בגן סאקר וכבר החלו לצעוד בדרך לכנסת. "האירוע שהתקיים בגן סאקר היה מלא דגלים ואוהלים והזכיר את יום העצמאות", מספר כתבנו עדיאל איתן מוסטקי. "כשמדברים עם האנשים שהגיעו לפה, מבינים שמבחינתם הם נלחמים על העצמאות שלהם".


17 צפייה בגלריה
המפגינים שהתאספו בגן סאקר לקראת הקפת הכנסת
המפגינים שהתאספו בגן סאקר לקראת הקפת הכנסת
המפגינים שהתאספו אחר הצהרים בגן סאקר
(צילום: עדיאל איתן מוסטקי)

17 צפייה בגלריה
המפגינים שצועדים ברחובות ירושלים בדרך לכנסת
המפגינים שצועדים ברחובות ירושלים בדרך לכנסת
עושים את הדרך לכנסת
(צילום: עופר צור)
16:05 - רה"מ בנימין נתניהו הודיע אחר הצהריים (א') שהוא חוזר מחר לעבודה ולהצבעות בכנסת, לאחר שהלילה הושתל קוצב לב בגופו. ״אני מבקש להודות לרבים מכם שדרשתם לשלומי, שלומי מצוין. מחר בבוקר אני מצטרף לחברי בכנסת", אמר. (צבי זרחיה)
15:25 - נשיא אוניברסיטת תל אביב, פרופ' אריאל פורת, מזהיר שאם חוק עילת הסבירות יעבור, אפילו בגרסה מצומצמת, "הממשלה תסלק את היועצת המשפטית לממשלה, תסלק יועצים משפטיים עצמאיים ותדכא הפגנות בכוח". לדבריו, "אם עילת הסבירות זה לא ענין גדול, כמו שיש מי שטוענים, אז מי שהורסים בגללה את החברה הישראלית צריכים לתת את הדין. עילת הסבירות חשובה רק כשיש מזימות. הם מחזקים כל כך את הממשלה כי הם חושבים להנציח את שלטונם ולא חוששים מממשלה אחרת".

17 צפייה בגלריה
נשיאי האוניברסיטאות מפגינים בירושלים נגד הפיכה משטרית 23.7
נשיאי האוניברסיטאות מפגינים בירושלים נגד הפיכה משטרית 23.7
נשיאי האוניברסיטאות מפגינים בירושלים

פורת דיבר בהייד פארק של בכירי האוניברסיטאות בקמפוס האוניברסיטה העברית בגבעת רם. נשיא האוניברסיטה העברית פרופ' אשר כהן אמר שחוק עילת הסבירות הוא "סנונית ראשונה בהפיכה המשטרית. אי אפשר לקרוא לזה אחרת". נשיא אוניברסיטת חיפה פרופ רון רובין אמר ש"אין ספק שאנחנו ננצח" (שחר אילן).
14:35 - מועצת לשכת עורכי הדין תקיים היום בירושלים בבית הלשכה ישיבת חירום. המועצה תדון בהחלטת ראש הלשכה עו"ד עמית בכר לעתור לבג״ץ כנגד החוק לביטול עילת הסבירות באם יעבור מחר בכנסת, ובהמשך להשבתת לשכת עורכי הדין. המועצה, בה לבכר יש רוב קואליציוני ברור, צפויה לאשר את ההחלטה. מהלשכה נמסר כי מדובר ב"אקט מחאה נגד הליך החקיקה האנטי דמוקרטי" (עמיר קורץ).
14:15 - היום ב-10:00 שעון ניו יורק - 17:00 שעון ישראל - יובילו אראל מרגלית ושותפי JVP יחד עם מטה המאבק של ניו יורק - שרשרת מחאה אנושית לאורך גשר ברוקלין בניו יורק זאת על רקע הכוונה לבטל את חוק עילת הסבירות בקריאה שנייה ושלישית (מאיר אורבך).
14:00 - "ההסתדרות הרפואית הכריזה על סכסוך עבודה, כדי שתוכל לשבות בעוד שבועיים", כך הכריז היו"ר שלה ציון חגי שאמר עוד שההסתדרות תגיש עתירה לבג"ץ כנגד החוק לביטול עילת הסבירות אם יעבור (שלמה טייטלבאום).
12:50 - ישראל שור, 65, אחיו של אבידע שור שנהרג במבצע אביב נעורים לפני 50 שנה בביירות, היה סמ"פ סיירת צנחנים, ומשתתף במאבק המשפחות השכולות ליד משרד החוץ בירושלים: "אנחנו פה כי קרובי המשפחה שלנו מסרו את החיים שלהם לטובת מדינת ישראל חזקה ודמוקרטית, והיום המצב התהפך. המדינה מקעקעת את כל מה שיקירנו נלחמו לאורך השנים. להיות בן למשפחה שכולה לאורך כל כך הרבה שנים זה כאב קשה מנשוא. מה שעזר קצת עם הכאב זה לדעת שהם נלחמו למען הקמת המדינה החזקה הזו. עכשיו קמה ממשלה שמחרחת ריבים שחס וחלילה יגדילו את משפחת השכול. אנחנו המשפחות השכולות לא יכולות לתת לזה יד ונעשה הכל למנוע מהממשלה להעביר את החוקים ולשים בעמדות מפתח אנשים חסרי ניסיון שמזלזלים בביטחון" (עדיאל איתן מוסטקי).

17 צפייה בגלריה
הפגנת הורים שכולים נגד ההפיכה המשטרית
הפגנת הורים שכולים נגד ההפיכה המשטרית
הפגנת משפחות שכולות נגד ההפיכה המשטרית
(צילום: עדיאל איתן מוסטקי)

12:30 - ההסתדרות מסרה כי הסתיימה פגישתם של יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד ויו״ר ההסתדרות ארנון בר דוד. השניים דנו במתווה שיו״ר ההסתדרות ויו"ר המגזר העסקי הציגו לראש הממשלה.
לדברי לפיד, "מדינת ישראל נמצאת ברגעים גורליים ובמאבק על דמותה ונשמתה. חובתנו לעשות כל מאמץ כדי לעצור את הטירוף ולהגיע להסכמות רחבות. המתווה שהניחה ההסתדרות הוא בסיס לשיח משותף".
בר דוד אמר: "אמשיך להפוך אבן על אבן ואפעל בכל כוחי כדי לנסות למצוא את הפשרה הנכונה. אני קורא לשאר הגורמים לגלות מנהיגות אחראית".
12:20 - המכון למחקרי ביטחון לאומי INSS מפרסם "התרעה דחופה": "צבא העם בסכנת פירוק – אנחנו בדרך לצבא חלש ולמציאות שמסכנת את משוואת ההרתעה האזורית, כל זאת אל מול איומים גוברים במגוון חזיתות. קוראים לעצירה מידית של החקיקה החד צדדית וחתירה לשינויים בהסכמה רחבה" (יובל שדה).
11:40 - הסגל האקדמי הבכיר באוניברסיטה העברית הכריז על סכסוך עבודה בשל חשש לפגיעה קשה בתנאי העבודה בעקבות ההפיכה המשטרית. זהו ארגון העובדים הראשון באקדמיה המכריז על סכסוך עבודה על רקע ההפיכה. משמעות ההכרזה היא שבעוד שבועיים ניתן יהיה לשבש ולהשבית את המחקר וההוראה (שחר אילן).
11:30 - פורום העסקים, שהקים אוהל מחאה בירושלים, הודיע כי "בדיון חירום עם פורום ראשי המשק הכולל כ-150 בכירים הוחלט להיערך לעצירת המשק. בעקבות הדיון הצפוי היום בהסתדרות, הוחלט בינתיים להמתין להחלטתם. אנו מבהירים כי בכל מקרה - נעשה הכל, כולל השבתה על פי דין, בכדי למנוע חקיקה חד צדדית הפוגעת אנושות בכלכלה ומפרקת את צבא העם" (עמיר קורץ).
11:10 - רגע לפני האישור הסופי של ביטול עילת הסבירות בכנסת, נשיא המדינה לשעבר ראובן (רובי) ריבלין צפוי לנאום היום בשעות אחר לצהריים - לראשונה - בהפגנה נגד המהפכה המשפטית שתיערך בירושלים. כך נודע ל-ynet. ריבלין הצהיר בעבר שלא ישתתף במחאות בשל מעמדו כנשיא המדינה לשעבר.
11:05 - הרמטכ"ל הרצי הלוי פנה לחיילי צה"ל באיגרת, שבה כתב כי "השירות בצה"ל הוא חובה שהיא זכות גדולה, גם בסדיר וגם במילואים. אם לא נהיה צבא חזק ומלוכד, אם לא ישרתו בצה"ל הטובים ביותר – לא נוכל להתקיים עוד כמדינה באזור". הלוי אמר כי "אין זה מאוחר לתקן. חייבים לתקן, כי אין דרך אחרת ללא הלכידות הפנימית והחיצונית. זו האחריות של כולנו, ובראש ובראשונה האחריות האישית שלי כרמטכ"ל".
10:50 - הביקורים המתוכננים השבוע של ראש הממשלה בנימין נתניהו לקפריסין ולטורקיה נדחו - בגלל מצבו הרפואי. זאת לאחר שעבר הלילה השתלת קוצב לב (יובל שדה)
בתוך כך שורת אירועי מחאה של נשיאי האוניברסיטאות והאקדמיה בכלל צפויים היום. יו"ר ועד ראשי האוניברסיטאות ונשיא אוניברסיטת בר אילן פרופ' אריה צבן ונשיא הטכניון פרופ' אורי סיון גם בחרו להשתתף בצעדת ההסכמה הבוקר מהכותל לכנסת. האירוע כלל תפילה לשלום המדינה, וצבן השתתף בה.
סיון לא השתתף אבל אמר ש"מה שמייחד את האירוע זה שיש בו אנשים שמדברים על הפיכה ואנשים שמדברים על רפורמה, שתומכים ומתנגדים. כולנו קוראים לעצור עכשיו כי אחרת נתעורר ביום שלישי למדינה אחרת. חייבים לעצור לפני שיהיה מאוחר".
צבן אומר שאחרי העצירה חייבים "לקחת את הזמן, הרבה זמן לבנות את האמון מחדש כי האלטרנטיבה נוראית". לדבריו הצעדה המשותפת היא "שביל של תקוה כי הכל מתחיל בבניית אמון".
למרות הקריאות של הסנאטים בחלק מהמוסדות להשבתה כללית, הנשיאים בחרו היום לשבות לבדם. סיון הסביר שמשביתה תפגע בהרבה מאוד סטודנטים שחלקם חושבים אחרת ביחס להפיכה המשטרית. "חשבנו שצריך להימנע משבית בכל דרך אפשרית", הוא אמר.
בתוך כך 20 בכירים בטכניון הודיעו שיצטרפו לשביתת הנשיאים כדי להשתתף בפעולות המחאה, זאת במסגרת יום היעדרות על חשבונם ובשל החשש שההפיכה המשטרית תגרום "לפוליטיזציה והתערבות הממשלה בפעילות האקדמית של האוניברסיטאות".
בין החותמים - המשנה לנשיא למחקר פרופ' קובי רוזנשטיין, המשנה לנשיא לעניינים אקדמיים פרופ' נעמה ברנר, סגנית הנשי לגיוון והכללה פרופ' עדי זלצברג דיקן הפקולטיה לרפואה פרופ' עמי אהרונהיים, דיקן הפקולטה למדעי המחשב פרופ' דני רז, ועוד 15 דיקאני פקולטות ומחלקות. (שחר אילן)
09:45 - שורה של משרדי עורכי דין גדולים הודיעו כי הם יישארו סגורים, וכי הם קוראים לעובדיהם להפגין בירושלים.
נשיא בית המשפט העליון בדימוס אהרון ברק, פרסם הבוקר גילוי דעת, שלפיו הוא מתנגד להצעת החוק לביטול או צמצום עילת הסבירות. בזאת הוא דחה כל ניסיון לייחס לו תמיכה לכאורה בביטול עילת הסבירות - כפי שייחס לו ראש הממשלה בנימין נתניהו.
אלפי בני אדם השתתפו הבוקר ב"תפילה לשלמות העם" יחד עם מובילי המחאה נגד המהפכה המשפטית בכותל בירושלים. בין היתר הגיע למקום גם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ.
17 צפייה בגלריה
תפילה משותפת ב כותל המערבי בקריאה לאחדות הפיכה משטרית 23.7
תפילה משותפת ב כותל המערבי בקריאה לאחדות הפיכה משטרית 23.7
התפילה הבוקר בכותל המערבי
(רני בן שאול)


17 צפייה בגלריה
כותל הכותל המערבי תפילה המונית מחאה הפגנה מפגינים בעד ו- נגד הרפורמה המשפטית ירושלים
כותל הכותל המערבי תפילה המונית מחאה הפגנה מפגינים בעד ו- נגד הרפורמה המשפטית ירושלים
(צילום: Menahem KAHANA / AFP)

המשטרה עצרה הבוקר מפגינה שהשתתפה במחאה מול ביתו של ח"כ דני דנון (הליכוד) ברעננה, לאחר שסירבה להתרחק לאזור המיועד להפגנות במקום. מהמשטרה נמסר כי היא נעמדה בפתח ביתו של דנון, ונעצרה לאחר שסירבה להיענות להנחיות השוטרים וכן לדרישתם כי תתלווה עמם לתחנת המשטרה.