סגור
משה דרורי
השופט לשעבר משה דרורי. כינה את התקשורת הישראלית "ערוצי התבהלה (צילום: אתר בתי המשפט)

פנייה ליועמ"שית: לבטל את מינוי השופט לשעבר דרורי לוועדת האיתור של התאגיד

מכון זולת טוען כי מינויו של השופט לשעבר משה יאיר דרורי לראש ועדת האיתור של מועצת התאגיד "משרת אג'נדה פוליטית מובהקת" וכי מדובר ב"חוסר התאמה קיצוני לתפקיד לאור התבטאויותיו נגד התקשורת"

מכון זולת פנה ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה בדרישה לבטל את ההחלטה למנות את שופט המחוזי לשעבר משה יאיר דרורי לראש ועדת האיתור של מועצת תאגיד השידור לאחר שמינויו אושר בחודש שעבר על ידי ועדת המינויים בשירות הציבורי. במכתב ששלחה ד"ר יפעת סולל בשם המכון נטען כי דרורי "משרת אג'נדה פוליטית מובהקת" וכי מדובר בחוסר התאמה קיצוני לתפקיד. במכתב צוינו התבטאויות עבר של דרורי כנגד התקשורת. "עמדת מכון זולת היא כי התבטאויותיו של השופט דרורי עומדות בסתירה לצורך לשמור על אמון הציבור בשירות הציבורי", נכתב.
מועצת התאגיד היא הגוף הקובע את תוכניות השידורים ומינויים בכירים ואחראי על הביקורת על תאגיד השידור, כך שלגוף שיקבע את מועצת התאגיד הבאה יש השפעה משמעותית על השידור הציבורי.
דרורי, שמונה על ידי שר המשפטים יריב לוין לעמוד בראש הוועדה לבחינת הרוגלות, כיהן כשופט בית המשפט המחוזי עד 2019, אז יצא לגמלאות. ב-2009 היה מועמד לבית המשפט העליון אך בסופו של דבר המועמדות הוסרה. זאת לאחר שפורסמה הכרעת דין שנתן בעבר ובה זיכה אברך שתקף קופאית ממוצא אתיופי על אף שהודה בדברים.
במכתב ששלח מכון זולת נטען כי פסק הדין וההתנהלות של דרורי כשופט מעידים על חוסר ההתאמה הקיצוני שלו לתפקיד שכן כללו גילויי גזענות ומיזוגניה. "נדמה כי אין צורך להדגיש את עוצמת הגזענות, המיזוגניה וההתנשאות שבדברי השופט דרורי. התנשאות שזיכתה אותו בביזוי ציבורי נרחב כראוי להתבטאות כאמור".
לפי המכתב של זולת, בפסק הדין טען דרורי שיש להימנע מהרשעה של הנאשם מכיוון שברצונו להתמנות לדיין בבית הדין הרבני ואף נמנע מפרסום שמו של הנאשם. לטענת זולת מדובר בעדות לכך שדרורי סבורכי ניתן למנוע מידע מוועדות מינויים – מה שמקשה על בחירתו כראש ועדת מינוי. "מדובר אם כן בשופט שחושב שמניעת מידע מוועדת מינויים היא פעולה ראויה. לא יעלה על הדעת ששופט שזו תפיסת עולמו לגבי דרך מינוי בעלי תפקידים ציבוריים בעלי חשיבות, יעמוד בראש אחת מוועדות המינויים החשובות בשירות הציבורי", נכתב.
במכתב מתייחסים גם להתבטאות פומבית של דרורי כנגד התקשורת, בראיון לחדשות 13 בה כינה את הערוץ "ערוצי התבהלה". "התבטאויותיו כאמור של השופט דרורי מצביעות על המטרה האמיתית של מינויו – לא חיזוקו של השידור הציבורי, אלא החלשתו. לא עצמאות מערכתית, אלא הכפפה לרצון השלטון", נכתב.
מכון זולת לשוויון וזכויות אדם הוא מכון מחקר שמטרתו לקדם מדיניות סדר יום הומניסטי. המכון תומך בגופים הפועלים בישראל לקידום ערכים המזוהים עם השקפת עולם של שמאל-ליברלי: קידום זכויות האדם, זכויות אזרח, שוויון ושותפות בין כל מגזרי החברה הישראלית.