סגור
שקל דולר שקלים דולרים מט"ח
(צילום: Igal Vaisman / Shutterstock)

מנהל רשות המסים: "נחדש את מבצע גילוי מרצון של נכסים בחו"ל ללא קנסות"

כך חשף שי אהרונוביץ בכנס אלי הורביץ של המכון לדמוקרטיה; הממונה על התקציבים באוצר יוגב גרדוס: "אם לא נשלב את האוכלוסיה החרדית והערבית במשק, עתידנו הכלכלי שלנו יהיה קשה מנשוא". מנכ"ל משרד האוצר: "שירות צבאי הוא ערך ראשון במעלה, אין פטור לאיש ממצוות ההגנה על הארץ"

"אנחנו צריכים עוד אנשים שיעזרו לנו לסחוב את הכלכלה קדימה, הפתרון חייב לבוא מהחרדים והערבים שצפויים להיות רוב בעוד כמה עשורים" כך אמר היום (ג') הממונה על התקציבים, יוגב גרדוס, בכנס אלי הורביץ לכלכלה וחברה של המכון הישראלי לדמוקרטיה.
קריאתו של גרדוס לפעול לגיוס חרדים נאמרה באופן חריף אף יותר, על ידי מנכ"ל משרד האוצר, שלומי הייזלר: "לא צריך ללמד אותי על חשיבות לימוד התורה, אני מאמין בכך בכל ליבי, ומאמין שהתורה מגינה ומצילה, אבל דווקא בשל זאת אני רואה בשירות צבאי ערך ראשון במעלה, כמעט מצוה מן התורה, אני מצפה שכך יראו זאת כל אחינו במדינת ישראל".
"גם הצבא יידרש למצוא פתרונות שכל אחד יכול להתגייס", אמר עוד הייזלר, שהדגיש עם זאת: "אבל אין פטור לאיש ממצוות ההגנה על הארץ. כל המגזרים יצטרכו להיכנס מתחת לנטל. פשוטו כמשמעו. אירועי השביעי באוקטובר, לא הותירו מקום לספק. אם לא תוגדל מכסת החיילים, הנטל הכלכלי על מדינת ישראל יהיה עצום".
הממונה גרדוס פתח את נאומו בציטוט מספר הילדים המפורסם 'עץ הנדיב' "אני מצטער ילד, אמר העץ, לא נשאר לי שום דבר לתת לך, הלוואי ויכולתי, אבל לא נשאר לי כלום". ואמר "הסיפור מדבר על אדם שפתר את כל הבעיות שהיו לו באמצעות שימוש בעץ, עד שמהעץ נשאר רק גזע כרות. זו גם היתה התגובה הרגילה שלנו עד כה, כשהיה חסר לנו כסף למלחמה, ביטלנו את סבסוד הדלק, העלינו מע"מ. כשהיו חסרים לנו חיילים, הצענו להאריך את שירות החובה, ותוך כדי השתמשנו במאות אלפי חיילי מילואים".
גרדוס אמר כי בכדי להימנע מתרחיש 'העץ הנדיב', יש עלינו לשאול את עצמנו את השאלה הקשה "כמה כסף ניתן להוציא? כמה עוד נוכל לקחת מבלי לשבור את העץ? מבלי שיישאר רק גזע כרות?". מבחינת גרדוס, התשובה העיקרית לשאלה הגדולה הזו, היא הגדלת התרומה הכלכלית והבטחונית של האוכלוסיה הערבית והאוכלוסיה החרדית בישראל.
1 צפייה בגלריה
יוגב גרדוס
יוגב גרדוס
יוגב גרדוס, הממונה על התקציבים באוצר
( צילום: עודד קרני)
"האתגר הכלכלי המרכזי שלנו הוא דמוגרפי, בעוד כמה עשרות שנים כ-50% מהאוכלוסיה תורכב מקבוצת ששיעורי ההשתתפות ופריון עבודה נמוכים, זה איום על היכולת לממן את הבטחון שלנו, ועל רמת החיים שלנו ושל ילדינו". גרדוס קבע כי "הפתרון חייב להגיע מאותם 50%, האוכלוסיות שיהפכו לרוב, אנחנו צריכים עוד אנשים שיעזרו לסחוב את הכלכלה".
באופן קונקרטי אמר גרדוס כי יש "צורך להשקיע בחינוך איכותי בחברה החרדית, בשילוב כלכלי של חברה הערבית ובמיגור הפשיעה". גרדוס התייחס לשאלת ההיתכנות הפוליטית לשינוי בחברה החרדית: "אני לא יודע אם ניתן לשכנע את החרדים שיתגייסו או לא. אני לא יודע אם נצליח לשלב ערבים בשירות לאומי או לפתור את בעיית הפשיעה. אבל אני כן יודע שאם לא נצליח לשלב את האוכלוסיות האלה באופן מלא במשק - העתיד הכלכלי שלנו ושל ילדינו יהיה קשה מנשוא".
גרדוס הדגים את הנטל הצפוי לנו בהגדלת תקציב הבטחון באמצעות הדוגמה הבאה: "הגדלה של תקציב הבטחון ב-1% תוצר, תחייב העלאה נוספת של המע"מ ב-3% בערך. זה נטל אדיר על הצמיחה, ועוד בלי לדבר על ההוצאות הנוספות שלנו, גם עלויות ריבית בגלל ירידת הדירוג והעליה בהיקף החוב".
גרדוס הדגיש שמה שיפגע יותר בצמיחה הוא הגידול המסתמן בשירות החובה ובימי המילואים, ללא גידול בהיקף האוכלוסיות המשרתות. במהלך נאומו, התייחס גרדוס ברמיזה למשל המפורסם של נתניהו על 'האיש השמן והרזה', ואמר "המגזר הציבורי שהיה בעבר שמן, עבר דיאטה חריפה, אבל כעת החייל הרזה, צריך לסחוב על עצמו לא רק את המגזר הציבורי, אלא גם את הנטל הבטחוני".
מנהל רשות המסים: יחודש מבצע "גילוי מרצון"
"קיבלנו אישור מהייעוץ המשפטי לממשלה לקדם מהלך של גילוי מרצון של נכסים בחו"ל, המבצע יהיה עד לסוף 2025, הוא יכלול פטור מקנסות ועוד הקלות. אבל זו תהיה הפעם האחרונה. תהיה חקיקה שתמנע מלהעביר מבצעי 'גילוי מרצון' נוספים", כך חשף מנהל רשות המסים שי אהרונוביץ בכנס. אהרונוביץ' הוסיף כי מטרת המהלך היא לסייע בעיקר לבעלי נכסי קריפטו לדווח על נכסיהם.
הכלכלן הראשי באוצר ד"ר שמואל אברמזון התייחס אף הוא לנושא המיסוי ואמר: "אם רוצים לספק שירותים חברתיים, ולספק רווחה וביטחון לציבור, אין לנו ברירה אלא להרחיב את בסיס המס. חייבים להכניס אוכלוסיות נוספות לשוק העבודה ולהיאבק בהון השחור. רק זה יאפשר לנו לקיים את המדינה". לדבריו, יהיה כמעט בלתי אפשרי להעלות את המס על האוכלוסיות והחברות שכבר משלמות מסים.
מנכ"ל רשות המסים לשעבר ערן יעקב הציע לבחון את הפחתת נקודות הזיכוי להורים. "היום הורים לשלושה ילדים לא משלמים מס עד כ-17 אלף שקל מפני שהובלנו את נקודות הזיכוי. אחד החוליים של המהלך הוא שזה מקטין את הרצון לעבודה. זה דבר שצריך לטפל בו". צעד אחר שהזכיר ערן יעקב היה הגדלת המיסוי על ההון. "אנחנו לא רוצים לפגוע בתמריץ לכניסת הון לישראל, אבל צריך לבדוק אפשרויות של מס על עשירים, וכדאי לעשות מס שנעשה בעבר", אמר. ככל הנראה רומז יעקב להצעות של 'מס רכוש' על קרקעות. בנוסף, אמר יעקב כי הוא תומך בתיקון עיוותים במערכת המס, הוא הזכיר את פטורי המע"מ וקרא להקים ועדה ציבורית לבחינת הטבות המס על החסכון הפנסיוני.
המלחמה בהון השחור כמקור תקציבי הוזכרה גם בדבריו של מנכ"ל משרד האוצר, שלומי הייזלר. עובדה זו זכתה לביקורת מצד שאול מרידור, הממונה על התקציבים לשעבר, שאמר: "צר לי שבאירוע כזה, הדבר הראשון שמנכ"ל האוצר אומר שצריך לטפל בו זה ההון השחור. ישראל זקוקה עכשיו לקבל החלטות קשות על חלק מהאוכלוסיות בישראל". עם זאת, יש להזכיר כי הייזלר דיבר בסוף דבריו בצורה חריפה על הצורך לשלב את החרדים בצה"ל ובכלכלה.