סגור
מטוס הקרב KF-21
מטוס הקרב KF-21 (KAI)

עסקת נשק ענקית בין פולין לדרום קוריאה היא חדשות רעות לתעשיות הביטחוניות בארץ

פולין תרכוש מהקוריאנים 180 טנקי K2 ו-48 מטוסי קרב FA-50 ב-17 מיליארד דולר, ותעביר מטוסים וטנקים מהעידן הסובייטי לאוקראינה. העסקה מסמלת את הפיכתה של מי שהיתה לקוחה גדולה של התעשייה האווירית, רפאל ואלביט ליצרנית נשק משמעותית ולמתחרה

יונדאי מוטור מוכרת היטב לישראלים כיצרנית רכב וכחברה-האם של קיה, אבל חטיבה אחרת שלה מייצרת רכבים קצת שונים מאלה של השכן, רכבות ובעיקר טנקים כבדים. יונדאי מייצרת מאז שנות ה-80 את טנק המערכה הקוריאני, המקביל לטנק המרכבה הישראלי.
אתמול הודיעה פולין כי היא מנהלת מו"מ מתקדם עם דרום קוריאה על עסקת הנשק הגדולה ביותר של הקוריאנים עד היום עם לקוח זר: 180 טנקי K2 ו-670 תותחי K9 מתנייעים ב-14.5 מיליארד דולר ו-48 מטוסי קרב FA-50 ב-2.5 מיליארד דולר נוספים. הזמינות של מערכות הנשק הקוריאניות היו אחד השיקולים לבחירה בהן: טנקים ראשונים יגיעו לפולין כבר בסוף השנה, ומטוסי קרב – בשנה הבאה.
הפולנים נמצאים בשנה האחרונה במסע התחמשות מהיר לאור הידרדרות היחסים עם רוסיה והפלישה שלה לאוקראינה. פולין הכפילה את ההוצאות הצבאיות שלה ל-3% מהתמ"ג, הרבה יותר מ-2% מהתמ"ג שדורשת ארצות הברית מחברות נאט"ו, בין השאר כדי שתוכל לוותר על מערכות לחימה מהעידן הסובייטי, בעיקרי טנקי T-72 ומטוסי מיג 29, שהיא מבקשת להעביר לאוקראינה.
עבור הקוריאנים מדובר לא רק בעסקת היצוא הגדולה ביותר בתולדותיהם, אלא אחת שמתבצעת עם מדינה אירופית החברה בנאט"ו. העסקה מגיעה אחרי ציון דרך נוסף ביצוא הביטחוני של סיאול, אחרי שבתחילת השנה חתמה איחוד האמירויות על רכישת מערכת הגנה אווירית קוריאנית ב-3.5 מיליארד דולר, בעסקת יצוא ראשונה עבורה.
ההודעה הפולנית מגיעה בשבוע שבו המריא לטיסת בכורה מטוס הקרב הקוריאני החמקן החדשKF21, מטוס דו-מנועי, שמזכיר את אף-22 האמריקאי אולם נחות ממנו ברמת המערכות, ובעיקר בהיעדר תא חימוש פנימי, שאמור להתווסף בעתיד. כיום ברגע שהוא נושא טילים או פצצות החמקנות שלו נפגעת. משרד ההגנה הקוריאני מתכוון לרכוש 120 מטוסים כאלה, שמפותחים במימון חלקי של אינדונזיה, והודיע כבר כי המטוס יהיה זמין גם ללקוחות זרים.
דרום קוריאה דומה לישראל בהישענות על מערכות נשק אמריקאיות ובהתמודדות עם איום ביטחוני משמעותי, צפון קוריאה במקרה שלה. בעבר היתה סיאול לקוח משמעותי של התעשיות הביטחוניות מישראל: הקוריאנים רכשו מהתעשייה האווירית את מכ"ם החץ ומל"טי הרון, ומרפאל טילי ספייק NLOS. בפרויקט KF-21 משולבת אלביט עם מערכת למניעת התנגשות בקרקע בטיסה נמוכה, והמכ"ם שלו כולל טכנולוגיות של התעשייה האווירית.
אבל ההשקעה הקוריאנית במחקר ופיתוח מקומיים מתחילה לבוא על חשבון התעשיות הישראליות. בשנה שעברה החליט משרד ההגנה בסיאול, אחרי שנים של שיחות עם רפאל, לפתח מערכת מקומית ליירוט רקטות ולא לרכוש מישראל את מערכת כיפת ברזל. השנה חשפו הקוריאנים מל"ט גדול ראשון מתוצרת מקומית שייכנס לייצור בשנה הבאה, ויתחרה בשוקי היצוא מול הרון TP של התעשייה האווירית.
מערכת ההגנה האווירית הקוריאנית כבר מתחרה מול ברק-8 של תע"א ושרביט קסמים של רפאל במכרזים בחו"ל, ומטוס FA-50, שצויד עד כה במכ"ם של חטיבת אלתא של התעשייה האווירית, מוצע לפולין גם עם מכ"ם אמריקאי קוריאני, שדומה יותר לזה של מכ"ם מטוסי האף-16 החדשים שהזמינה בעבר מארצות הברית, מה שיעניק לפולנים יתרון באחזקה ובהכשרת טייסים.
הקוריאנים לא מפסיקים לרכוש מערכות ישראליות. הם בוחנים כעת נגמ"ש חדש שמצויד בצריח של אלביט ובטילים של רפאל. לפי פרסומים בחו"ל, הם התאימו את טנק K2 להתקנת מערכת מעיל רוח של רפאל, לפי דרישת נורווגיה ששוקלת לרכוש אותו, ותהיה זמינה גם עבור הפולנים. אבל במקביל הם מפתחים מערכת מתחרה משלהם, במהלך שהופך לנפוץ יותר ויותר.