סגור
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ישיבת סיעה הציונות הדתית 20.11.23
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (צילום: אלכס קולומויסקי)

סמוטריץ' מבקש להעביר כסף להתנחלויות - והתקציב מתעכב

שר האוצר עיכב את אישור התקציב המעודכן כשניסה להעביר 250 מיליון שקל, המיועדים לשטחים, מהכספים הקואליציוניים אל בסיס התקציב בניגוד לנהלים המקובלים. בדרך הוא המשיך להלום בשומרי הסף ובפקידות המקצועית

ברגע האחרון, לפני אישורו של תקציב המדינה המעודכן בכנסת, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' פועל להכניס כספים קואליציוניים לבסיס התקציב בהיקף של רבע מיליארד שקל. מדובר בהליך חריג שבו כספים שמועברים במשך שנים ככספים פוליטיים הופכים לחלק מהתקציב שבו קריטריונים שונים בתכלית. אישור מהלך כזה יקבע את הזרמת הכספים ליישובים בשטחים לשנים הבאות, בלי קשר איזו ממשלה תכהן בישראל. יותר מכך, הכנסת הכספים לתקציב 2023 תגרום לעדכונם האוטומטי בשנים הבאות.
אישור דרישתו של סמוטריץ' יהווה גם פתח לדרישתו של יו"ר ועדת הכספים משה גפני (יהדות התורה) מהשבוע שעבר - להכניס את הכספים הקואליציוניים לבסיס התקציב. כפי שחשף אתר "כלכליסט", גפני אמר: "אני מודיע לנציגי האוצר — לא יהיו יותר כספים קואליציוניים. כסף שלא יהיה בבסיס התקציב לא יעבור פה בוועדה ואני דורש שזה יהיה כבר מהתקציב הקרוב של 2024".
ישיבת הממשלה הסתיימה היום מבלי שאישרה את בקשת סמוטריץ' להעביר את הכספים לתקציב עצמו. אך עדיין נשארו בידי סמוטריץ' כמה מהלכים אפשריים, כמו למשל משאל טלפוני בין שרי הממשלה שיאפשרו את המהלך.

היועצים המשפטיים מתנגדים להעברה

סמוטריץ' דרש בסוף השבוע להעביר 175 מיליון שקל לרשויות מקומיות בשטחים דרך משרד הפנים, ו־75 מיליון שקל לחטיבה להתיישבות באמצעות משרד ההתיישבות והמשימות הלאומיות בראשות חברת מפלגתו אורית סטרוק. כל זאת לא ככספים קואליציוניים, אלא כהעברה רגילה בתקציב המדינה.
הכספים שנדרשת העברתם ממשרד הפנים מיועדים לחטיבה להתיישבות עבור הצטיידות ביטחונית כמו רכבים, מצלמות, תאורה, מכשירי קשר לכיתות כוננות, וציוד עזרה ראשונה בהתנחלויות. כאמור, מדובר בדרישה חריגה מאחר שהכספים הללו נכללים במסגרת הקצאת הכספים הקואליציוניים השנויים במחלוקת בשל ייעודם הפוליטי על חשבון כספים לשיקום מתוצאות המלחמה. בשנת 2023 היקף הכספים הללו הוא 4.9 מיליארד שקל שאותם אישרה הממשלה לפני שבועיים.
175 מיליון שקל יועברו מסעיף מענקים אזוריים של 255 מיליון שקל בתקציב משרד הפנים. 75 מיליון שקל יועברו מסעיף החטיבה להתיישבות שהיקפו 96.3 מיליון שקל במשרד למשימות לאומיות. סמוטריץ' נימק את תביעתו להכיר בכספים הללו לא ככספים קואליציוניים בכך שאלה כספים שמועברים לפי שיקולים מקצועיים בשל הצורך לחזק את מרכיבי הביטחון ביישובים שמעבר לקו הירוק. דרישה זו זכתה להתנגדות הייעוץ המשפטי בטענה שמדובר בכספים פוליטיים. יתרה מכך, הייעוץ המשפטי סבר כי יש צורך בקבלת החלטה מפורשת של הממשלה שאין מדובר בכספים קאליציוניים, זאת מאחר שהממשלה כבר קבעה שמדובר בכספים פוליטיים.
בנוסף לאישור החלטה שאין מדובר בכספים פוליטיים, לצורך הסטתם לתוך התקציב הרגיל של המשרדים נדרשת חוות דעת משפטית של משרדי הביטחון, הפנים והמשפטים. תהליך שלא בוצע עדיין. סמוטריץ' נוהג להילחם בייעוץ המשפטי של משרדו, ואמר בזלזול לפני כמה שבועות כי חוות הדעת של היועץ המשפטי של משרדו אסי מסינג - נגד הקמת הצוות לניהול התקציב בראשות המנכ"ל שלומי הייזלר - "מעניינת לי את קצה הפופיק".
לאחר שלא נענתה דרישתו, ביקש היום להעלות לאישורה של הממשלה "הצעת מחליטים" חדשה בעניין. אלא שגורמים ממשלתיים אמרו כי לא נעשתה עבודת מטה מקצועית כנדרש, ולא הוגשו לממשלה חוות דעת מקצועיות של המשרדים כנדרש על פי הכללים, ואף לא הוגשה אותה הצעת מחליטים.
בעקבות חילוקי הדעות הללו, עיכב שר האוצר את אישורה בוועדת הכספים של הצעת חוק התקציב המעודכן לשנת 2023. הוועדה אמורה היתה לסיים ביום חמישי האחרון את ההצבעות על הצעת החוק אבל ישיבתה פוזרה כ־40 דקות בלבד בגלל המחלוקת עם סמוטריץ' על העברת הכספים. כמו כן, במוצ"ש בלילה בוטלה ישיבת הוועדה שנועדה להתקיים היום ולאשר את התקציב. בלשכת גפני הסבירו בסוף השבוע כי הדחייה נובעת בשל "בעיכובים טכניים של האוצר".

ברקת קיבל 240 מיליון שקל ויצביע בעד

סמוטריץ' כתב היום בפייסבוק כי "העברת התקציב בוועדת הכספים מתעכבת בגלל קשיים שמערימים פקידים ויועצים משפטיים על תקציב למרכיבי ביטחון בהתיישבות ביהודה ושומרון". הוא הבהיר כי "חודשיים לתוך מלחמת חרבות ברזל ששינתה לחלוטין את תרחישי הייחוס הביטחוניים גם ביהודה ושומרון, אחרי שכולם מבינים שצריך לחזק את מערכות ההגנה האזרחיות, אחרי שמאות רבות של מיליוני שקלים (יותר ממיליארד!) הועברו לתקצוב מרכיבי ביטחון וכיתות כוננות בכל רחבי הארץ, חודשיים אחרי - ושקל אחד עוד לא הועבר למרכיבי ביטחון בהתיישבות ביהודה ושומרון. למה? כי כמה פקידים ויועצים משפטיים החליטו שהדם של המתיישבים פחות חשוב ושמה שבכל הארץ מוגדר כסף מקצועי ומועבר בקלות, ביהודה ושומרון מוגדר כסף קואליציוני ודורש שורה של פרוצדורות וחוות דעת שעד כה לא בוצעו".
סמוטריץ' המשיך ותקף את הפקידות המקצועית במשרדו: "מציאות שבה פקידים ויועצים משפטיים מסכלים את מדיניות הממשלה ונמנעים מלהכניס לחוק תקציבים שהממשלה הורתה להם להכניס היא בלתי מתקבלת על הדעת, ובהקשר הנוכחי גם מסכנת חיים".
אם לא יחולו עיכובים נוספים תתבקש ועדת הכספים לאשר את חוק התקציב המעודכן ל־2023 יחד עם רשימה מעודכנת של כספים קואליציוניים, ושינויים בתקציב. בכלל זה הפחתת קיצוץ של 240 מיליון שקל למשרד הכלכלה. היום סיכמו אגף תקציבים באוצר ומשרד הכלכלה על הקטנה של 240 מיליון שקל בקיצוץ המוצע של המשרד לטובת צמיחה וסיוע לעסקים בפריפריה. הסיכום הושג לאחר ששר הכלכלה ניר ברקת איים להצביע נגד התקציב. כעת, לאחר השגת הפשרה, הוא יתמוך בתקציב. ממשרד האוצר נמסר ל"כלכליסט" כי "המקור לכסף הוא בהרשאה מתקציבים שהאוצר נערך לתת ולכן אין מדובר בהגדלת הוצאה".