סגור
תחנת אוטובוס ב תל אביב 3.7.24
תחנת אוטובוס בתל אביב. "הרפורמה המשמעותית ביותר בתחבורה הציבורית" (צילום: עוז מועלם)

החוק להקמת רשויות תחבורה אזוריות נתקע בין ועדות הכנסת

רפורמת ענק שתעביר את ניהול התחבורה הציבורית לרשויות המקומיות תקועה בכנסת. משרדי האוצר והתחבורה הסכימו לקדם את החוק במסגרת תקציב 2025, אך בירוקרטיה ואולי כיפופי ידיים פוליטיים בולמים חיסכון של מיליארדים למשק 

חוק רשויות התחבורה המטרופוליניות, שצפוי לחסוך למשק מיליארדי שקלים ולהפחית את הפקקים, קודם במסגרת חוק ההסדרים אך נתקע בגלל חוסר הכרעה בשיוך החוק לוועדה בכנסת - כלכלה או מיזמים ציבוריים. כעת ארגוני התחבורה דורשים ממשרד האוצר לקבל החלטה ולדחוף את המיזם קדימה.
חוק רשויות התחבורה המטרופוליניות הוא למעשה רפורמה שמטרתה הקמת גופים אזוריים שינוהלו על ידי ראשי הרשויות המקומיות, ויאפשרו ניהול אפקטיבי ומקוון של התחבורה הציבורית ברמת המטרופולין. הרפורמה אמורה לשחרר את משרד התחבורה מקבלת החלטות נקודתיות ולהעביר סמכויות כמו קביעת קווים, מסלולים, תעריפים ואכיפה לגופים מקומיים עם סמכות רחבה יותר.
במסגרת תקציב 2025 הושגה הסכמה בין משרד התחבורה למשרד האוצר לקדם את החוק, כאשר בתזכיר החוק שפורסם לציבור בנובמבר 2024 צוין כי בשלב הראשון יוקמו שתי רשויות מטרופוליניות - בתל אביב־יפו (גוש דן) ובירושלים - ובהמשך ייקבעו רשויות מטרופוליניות נוספות בהתאם להחלטת משרד התחבורה בחיפה ובבאר שבע. המהלך יהפוך את רשות התחבורה הציבורית הארצית לגוף עצמאי עם תקציב נפרד ממשרד התחבורה, והמהלך כבר קיבל את ברכתם של פקידי האוצר.
כיוון שהמשרדים האחראים על הנושא, התחבורה והאוצר, הביעו נכונות לקדמו, החוק כבר יכל להיות מאושר ובשלבי תכנון מתקדמים, אך סוגיה שולית ולכאורה מיותרת מונעת את קידומו - הצדדים מתקשים להחליט לאיזו ועדה לשייך אותו. באופן טבעי נושאי תחבורה נידונים בוועדת הכלכלה, שבראשה עומד ח"כ דוד ביטן ממפלגת הליכוד אליה משתייכת גם שרת התחבורה מירי רגב, אך באוצר מעדיפים כי הנושא ייבחן בוועדה למיזמים ציבוריים, שבראשה עומד ח"כ אוהד טל, שבמקרה או לא במקרה שייך למפלגת הציונות הדתית של שר האוצר בצלאל סמוטריץ'.
לאחרונה פנתה קואליציית ארגוני החברה האזרחית "מנתבים מחדש" למשרד האוצר בדרישה לקדם את החוק. הקואליציה כוללת ארגונים מכל קצוות הקשת: ארגון 15 דקות, התנועה לאיכות השלטון, ארגון ישראל 2050 מבית תנועה ישראלית, מועצת התלמידים והנוער הארצית, עיר להאיר ותחבורה בדרך שלנו, ואליה הצטרפו לובי 99 ופורום קהלת.
הארגונים דורשים משר האוצר סמוטריץ' לקבל החלטות שיניעו את המהלך: "רשויות תחבורה מטרופוליניות מהוות פתרון חיוני והכרחי למשבר התחבורתי בישראל. המודל יאפשר ניהול תחבורה מטרופוליני יעיל ומתקדם יותר. על אף חשיבות הרפורמה וההזדמנות הייחודית שנוצרה לקידומה, הליך החקיקה נתקל בקשיים המעכבים את התקדמותו. אחד המכשולים המרכזיים הוא היעדר הכרעה בנוגע לוועדה הפרלמנטרית שתדון בהצעת החוק. פיצול הפרק מחוק ההסדרים כבר הוביל לעיכוב משמעותי, וכעת, חוסר ההחלטה בדבר מסלול הדיון בכנסת מוסיף עיכוב נוסף".
"רשויות מטרופוליניות הן לא עוד עניין טכני, זו הרפורמה המשמעותית ביותר בתחבורה הציבורית, שתכריע אם ישראל תישאר בפקק או תצא ממנו", אומרת מנכ"לית ארגון 15 דקות, סיון שמואלוביץ', "כבר נעשו צעדים מרחיקי לכת מצד משרדי הממשלה, ואנחנו נמצאים כפסע מלהשלים מהלך תקדימי בעל השפעה רחבה".
ביום בו תצא הרפורמה לפועל, כל גוף אזורי שיוקם יכלול את נציגי הרשויות המקומיות שבתחומו ושני נציגי ציבור שימונו על ידי משרד התחבורה ובאישור משרד האוצר. על מנת לקבל החלטות, כוח ההצבעה של כל נציג בהרכב ייקבע לפי מספר התושבים והיקף נתיבי התחבורה הציבורית ברשות שהוא מייצג. כל רשות תכלול גם צוות מקצועי, כמו מנהל, יועץ משפטי, מבקר פנימי, מהנדס וסגן מנהל לענייני כספים.
לרשויות תינתן סמכות לערוך תוכניות שנתיות בתחום התחבורה הציבורית, קביעת הסדרי חניה, אכיפת עבירות תנועה, מתן רישיונות לקווי שירות ומוניות שירות שבשטחה ובנוסף, לתכנן, להקים ולתפעל חניונים, מסופי תחבורה ציבורית, תחנות וכדומה.
החל מ־2011 החוק עלה מספר פעמים על שולחנה של הממשלה, אך מסיבות שונות לא יצא לפועל, בין היתר עקב חשש של משרד התחבורה מאיבוד סמכות, שיקולי תקציב והתנגדות של מפלגות חרדיות שחששו כי החוק יאפשר תחבורה ציבורית בשבת. עם זאת, במתכונתו הנוכחית החוק לא מעניק לרשויות את הסמכות לשנות את הסטטוס־קוו של תחבורה ציבורית בשבת בתחומן.
בתחילת הקדנציה הנוכחית שלה, הודיעה רגב כי תפעל לחילוץ התוכנית ולהביאה לביצוע מיידי, אך כאמור החודשים חולפים וההחלטה טרם התקבלה.
ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "לאחר שנים רבות של דיונים בנושא, שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', ושרת התחבורה, מירי רגב, קידמו במסגרת חוק ההסדרים האחרון את רפורמת רשויות מטרופוליניות. הרפורמה צפויה להביא לשיפור משמעותי של התחבורה הציבורית בישראל בדומה לאיכותה במטרופולינים מפותחים בעולם. השרים והדרגים המקצועיים במשרדים מחויבים לקידום הרפורמה ומתכוונים לפעול בשבועות הקרובים מול הכנסת על מנת להאיץ את חקיקת ההסדר וליישמו".