לשינוי ימי המסחר בבורסה בישראל יהיו השלכות משמעותיות
בינואר הקרוב תיכנס לתוקף הרפורמה שמשנה את ימי המסחר בשוק ההון בישראל מראשון עד חמישי לשני עד שישי. לכאורה זה רק שינוי טכני אבל בפועל ההשלכות הן רבות: מקיצור שבוע העבודה ועד לשינויים המתחייבים בתחבורה הציבורית
בעוד שבועות ספורים תיכנס לתוקף אחת הרפורמות הדרמטיות ביותר שידע שוק ההון הישראלי מאז היווסדו: מעבר המסחר לימים שני עד שישי, במקום ראשון עד חמישי. לכאורה, שינוי לוח שנה טכני. בפועל, מדובר ברעידת אדמה שתחלחל למבנה התעסוקה, לאופן שבו בנוי יום העבודה של עשרות אלפי עובדים, ולאופן שבו מתנהלת כלכלת ישראל בימי השבוע.
כבר בינואר הקרוב ייסגר יום ראשון כמועד מסחר - לראשונה זה כמעט מאה שנה - בעוד יום שישי יהפוך ליום מסחר מקוצר. ההיגיון הפורמלי עומד על כוונה מוצדקת: להתאים את ימי הפעילות של הבורסה לשווקים המערביים ולהגדיל את הסיכוי להצטרפות למדדים חשובים כמו MSCI אירופה. אך בשטח, מהלך זה יוצר אפקט דומינו שמעטים בישראל משערים את עומקו.
ראשית, שוק התעסוקה הפיננסי עומד להשתנות מן היסוד. יום ראשון, שהיה במשך שנים היום העמוס ביותר עבור חדרי מסחר, בתי השקעות, חברות ביטוח וקרנות — יהפוך ליום שבתון מבחינה פיננסית. לא רק שהמסחר יהיה סגור - גם כל מנגנוני הדיווח, הסליקה, התשואות והבקרה יעמדו מלכת. התוצאה היא קיצור שבוע העבודה בפועל: חמישה ימי פעילות פיננסית יורדים לארבעה וחצי. יום ראשון יהיה יום שבתון עבור העובדים בתחום הפיננסי, ואילו יום שישי יהפוך לשילוב מוזר בין חצי יום עבודה לבין אירוע לוגיסטי מורכב.
המהלך הזה מצמצם את שעות העבודה במגזר הפיננסי, וזה יעורר דילמות חדשות: האם השכר נשאר זהה למרות הירידה בכמות שעות העבודה? וגם: כיצד מפצים על הזמן האבוד? האם יצטרכו לעבוד יותר בימי העבודה הרגילים?
אבל אתגרי התעסוקה הם רק השכבה הראשונה. השינוי ישפיע בסופו של דבר גם על מערכות עירוניות ותפעוליות .חניונים, מערכות ניקיון, חברות אבטחה, קווי תחבורה - כולם יצטרכו לפעול בשישי בבוקר בקנה מידה שלא היה קיים עד היום. בערים כמו תל אביב, שבהן יום שישי הוא יום בילוי ותרבות, יהיו לכך השלכות גם ברמת עלות החניה עבור עובדים, שהרי תמחור החניונים בימי שישי הוא גבוה בהרבה מהתמחור שלהם בימי השבוע הרגילים. מבחינה תחבורתית יהיה צורך לתגבר את התחבורה הציבורית בימי שישי אם הוא הופך להיות יום עבודה עבור עשרות אלפי עובדי המגזר הפיננסי. זוהי עלות תפעולית וכלכלית לא מבוטלת שספק אם נלקחה בחשבון בהחלטה על שינוי ימי המסחר.
מנגד, העובדה שכל המגזר הפיננסי יהיה מושבת ביום ראשון עשויה גם היא לשנות דפוסי צריכה, תנועה ושירותים בישראל. אם עד היום בתי השקעות, בנקים וחברות ביטוח היו פתוחים ועסוקים בראשון, האם בעתיד יימנעו מהציבור שירותים פיננסיים במשך יום שלם? האם המגזר הפרטי יתאים עצמו? האם ימי ראשון יהפכו ליום עבודה “רגוע” במשק כולו? או שאולי נראה גידול בביקוש לשירותים לא פיננסיים ביום זה, כמו מסעדות, נופשים, תרבות, קניות? כך, למשל, בבתי מלון לרוב התעריף של מוצאי שבת הוא תעריף נמוך מהרגיל. האם זה ישתנה? האם יהיו רבים יותר שייקחו נופש בימים שבת עד שני? ואיך זה ישפיע על תרבות הפנאי של משפחות שבהן אחד מבני הזוג עובד בימים ראשון עד חמישי ואילו השני עובד בימים שני עד שישי?
כדי להבין את מידת ההשפעה של ההחלטה על שינוי ימי המסחר, אפשר לראות מה קרה באיחוד האמירויות מאז שקיבלו החלטה בינואר 2022 לשנות את ימי המסחר מראשון עד חמישי לשני עד שישי, בדומה למה שהולך לקרות בישראל. מבחינת תחבורתית, למשל, נצפתה באמירויות ירידה בעומסי התנועה בימים שבת וראשון לעומת עלייה בעומסים ביום שישי בבוקר. כמו כן, בתי מלון דיווחו על עלייה של 15-10 אחוזים בתפוסה בשבת וראשון, בעיקר מתיירות פנים. השלכה נוספת שנצפתה באמירויות הייתה הצורך בתיאום מחודש בין הממשלה, גופים פיננסיים ומגזר פרטי. זה הצריך חקיקה חדשה, תקנות והנחיות חדשות למעסיקים ולמערכת החינוך וכן תיאום מלא מול בנקים, מערכות סליקה, רשות המיסים, חברות ביטוח, גופים מוסדיים ועוד.
אסור לטעות, שינוי ימי המסחר הוא אינו "עדכון טכני". הוא רפורמה שיש לה השלכות כלכליות וחברתיות שספק אם נלקחו בחשבון. רק בעוד כמה חודשים נדע אם זו תהיה מהפכה שמקדמת את השוק או מהלך שמטלטל מערכות ומשאיר אותנו עם יותר שאלות מתשובות.
חיים קריחלי הוא סמנכ"ל פסגות טרייד של בית ההשקעות פסגות






























