סגור
תחנת דלק סדש תדלוק בנזין
תחנת דלק סדש תדלוק בנזין (צילום: אוראל כהן)

מחיר הדלק לא יעלה בשלושת השבועות הקרובים; העלות למדינה - 85 מיליון שקל

מחיר ליטר דלק 95 אוקטן יישאר על 6.94 שקלים - לאחר ששר האוצר חתם על צווים להפחתת מס הבלו ב-40 אגורות לליטר, עד ל-21 בדצמבר; באוקטובר הסתכמה ההנחה במס הבלו בכ-70 אג' לליטר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' חתם על צווים להפחתת מס הבלו על הדלק ב-40 אגורות לליטר, עד ל-21 בדצמבר. בכך מחיר הדלק לא יעלה בשלושה שבועות הקרובים, ויישאר 6.94 שקל לליטר. התוספת לשירות עצמי תעמוד על כ-22 אג' לליטר. ההנחה בנובמבר עמדה על 30 אג' לליטר. העלות למדינה של המשך סבסוד המס על הדלק בשלושת השבועות הקרובים תעמוד על כ-85 מיליון שקל.
בשל הקושי במציאת מקור תקציבי למימון אובדן ההכנסות למדינה, הצו עליו חתם סמוטריץ' יהיה בתוקף עד ה-21 בדצמבר בלבד. על פי הודעת רשות המיסים בשבועות הקרובים ינסו למצוא מקור תקציבי חדש למימון ההנחה.
מאז אפריל 2022, לאחר פריצת המלחמה באוקראינה, חותם שר האוצר על צווים להפחתת מס הבלו על הדלק, עקב החשש שמחיר גבוה של הדלק יתגלגל לצרכן הישראלי לא רק בתחנות הדלק, אלא גם במחירי סחורות נוספות. באוקטובר הסתכמה ההנחה במס הבלו על הדלק בכ-70 אג' לליטר, אך בשבוע האחרון נרשמה ירידה במחירי הנפט באגן הים התיכון (המדד המשמש לקביעת מחיר הדלק), כך שצמצום ההנחה התאפשר ללא עליית מחיר הדלק.
הצורך במימון המלחמה וההנחה במס הבלו שכבר עברה את רף 2 מיליארד השקלים מתחילת השנה הובילו לכך שבסוף אוקטובר נמצא מקור תקציבי להנחה רק עד ה-16 לחודש. ממש לקראת ה-16 בנובמבר נמצא מקור תקציבי חדש לסבסוד המס על הדלק. מס הבלו מוטל כסכום קבוע לכל ליטר דלק והוא אחד מהפרמטרים לפיהם קובע משרד האנרגיה את מחיר הדלק, יחד עם המע"מ, שער החליפין ומחיר הנפט באגן הים התיכון.