סגור
עידית סילמן השרה להגנת הסביבה
עידית סילמן השרה להגנת הסביבה (צילום: עמית שאבי)

ללא רקע בנושאי הסביבה: המועמד של סילמן ליו״ר מליאת רשות הטבע והגנים

השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן מבקשת למנות את מנכ״ל החברה לפיתוח גוש עציון, אהרוני נויבואר לתפקיד יו״ר מליאת רשות הטבע והגנים. זאת לאחר שנים בהן פועלת המליאה ללא יו"ר ולמרות שלנויבואר אין רקע מתאים לתפקיד ובתפקידו הנוכחי הוא מתעסק בתחומי הנדל״ן והבנייה

השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, מבקשת למנות את מנכ״ל החברה לפיתוח גוש עציון, אהרוני נויבואר לתפקיד יו״ר מליאת רשות הטבע והגנים. זאת לאחר שנים בהן פועלת מליאת רשות הטבע והגנים מבלי שיש לה יושב ראש. המינוי אושר בוועדה לבדיקת מינויים ועשוי להגיע בקרוב לאישור הממשלה.
נויבואר מתגורר ביישוב נווה דניאל שבגוש עציון, נשוי ואב לשמונה ילדים. בשנים האחרונות החזיק בחנות תכשיטים בשם ׳גולד טיים׳. בחודש יוני מונה כחבר במליאת רשות הטבע והגנים, אך אין לו מלבד זאת רקע מקצועי או אקדמי בתחום ההגנה על הסביבה או חיות הבר.
בשנת 2022 ביקשה השרה דאז להגנת הסביבה, תמר זנדברג, למנות את ד״ר יוסי ביילין לתפקיד, אולם למרות שביילין הוביל בשנת 2007 את הפיכתה של מפלגת מרצ לירוקה והיה בעל זיקה לנושא, מינויו ירד מהפרק לאחר שנפתלי בנט, איילת שקד וגדעון סער טענו כי מדובר ב״מינוי פוליטי״ והתנגדו חריפות למינויו.
כמנכ״ל החברה הכלכלית לפיתוח גוש עציון, נויבואר עוסק בעיקר בתחומי הנדל״ן ובנייה - כך שלמעשה, לעיתים קרובות תפקידו מתנגש עם הגנה על השטחים הפתוחים והטבע. בראיון שקיים בחודשים האחרונים אמר: ״הממשלה החדשה תשחרר יותר קרקעות ביישובים, המחירים יוכלו לרדת. הנוסחה הפשוטה שצריכים לעשות היא להפשיר ולשחרר קרקעות״.
נויבואר מונה לתפקיד חבר מליאת רשות הטבע והגנים על ידי סילמן, למרות היעדר הרקע שלו בתחומי הסביבה. לצידו מכהנים במליאת הרשות חיים יפרח, הממונה על מחוז ירושלים במשרד הפנים, ונוספים אשר לכולם יש רקע בנושאי סביבה; רן אברהם מהמשרד להגנת הסביבה, שמוליק ידוב, מנהל תחום בעלי חיים בספארי, שרה אוחיון, אקולוגית ימית, אלון רוטשילד, ממונה על תחום החברה הביולוגית בחברה להגנת הטבע. כעת פורש מתפקידו ד״ר עמיר גבעתי, מומחה למדעי הסביבה, לאחר שמונה לתפקיד מנהל השירות המטאורולוגי.
רשות הטבע והגנים היא רשות ממשלתית האמונה על שמירת ערכי הטבע והמורשת בישראל. היא כפופה למשרד להגנת הסביבה ואחראית על ניהול שמורות הטבע והגנים הלאומיים, שימור ושיחזור אתרי מורשת ואכיפת חוקי שמירת הטבע בשטחים הפתוחים. בנוסף, הרשות אחראית גם על טיפול בחיות הבר בישראל. היא מנהלת את בית החולים לחיות הבר ואחראית על השבת בעלי חיים לטבע והגנה עליהם.
בחודשים האחרונים נקלעה הרשות למשבר בשל קיצוצי עומק משמעותיים בתקציבה. הרשות נאלצה להוציא לחל״ת 300 עובדים ולפטר כ-300 נוספים ולהקפיא פרויקטים והתקשרויות. זאת, למרות שהיא נאלצת לשאת בעול כבד של התמודדות עם נזקי המלחמה, אותם מעריכים אנשי הרשות בכ-250 מיליון שקל.
עמית ברכה מנכ"ל אדם טבע ודין, אמר בנוגע למינוי; ״רט״ג היא אחת הרשויות החשובות והראויות ביותר להגנה על הסביבה בישראל. מינוי חלילה של אדם לא מתאים יצטרף לשורה של החלטות פסולות, פוליטיות ואנטי סביבתיות של סילמן: השלמה עם ביטול המס על הכלים החד פעמיים, תמיכה בבניית ישובים חדשים בניגוד להגיון הסביבתי והלאומי, קידום הצעת חוק אקלים מוטת אינטרסים של התעשייה והאוצר ועוד, הם רק חלק ממחדליה ופעולותיה הבעייתיים. השרה סילמן היא תקלה קשה לסביבה בישראל ומה שמניע אותה הוא בראש ובראשונה הוא השיקול הפוליטי ולא הדאגה לסביבה".
תגובת השרה עידית סילמן: "הניסיון של ארגוני שמאל לטרפד כל מינוי של אדם מקצועי רק בגלל שהוא מתגורר ביהודה ושומרון היא פרקטיקה מגונה שאינה מקובלת עליי. לשמחתי אהרוני נויבואר אושר ע"י הועדה לבדיקת מינויים בראשות השופטת בדימוס שולמית דותן לאור ניסיונו העשיר והמקצועי ובהתאם להמלצת היועצת המשפטית של המשרד. הוא משמש כחבר ועדת הכספים ברט"ג וחבר בפורום ראשי החברות בישראל ויש מאחוריו שנים של הצלחה. ב-5 השנים האחרונות שימש כמנכ"ל החברה לפיתוח גוש עציון והוא בעל ניסיון ניהולי של מאות עובדים והצלחה מרובה בעתות משבר". באשר לשאלה האם לנויבואר תואר אקדמי סילמן בחרה שלא להגיב.