סגור

התפלת מים בישראל: 80% ממי השתייה כבר לא בידי המדינה

המיזם הכושל ביותר של מקורות נמכר לקרן התשתיות ג'נריישן ולחברת הבנייה שפיר. 80% ממי השתייה בישראל ייוצרו עכשיו בידיים פרטיות. החברות הרוכשות יוכלו להקים לצד המתקן תחנת כוח לייצור חשמל

המיזם הכושל ביותר של חברת המים מקורות, מתקן ההתפלה באשדוד, יוצא לדרך חדשה: קרן ההשקעות בתשתיות ג'נריישן קפיטל וחברת הנדל"ן והתשתיות שפיר ירכשו את המתקן תמורת 909 מיליון שקל. הקרן תרכוש 46% ממתקן התפלה באמצעות החברה־הבת GES ואילו שפיר תרכוש את 54% הנותרים.
מכירת המתקן כוללת אופציה להקים בצמוד אליו תחנת כוח בהספק של 100 מגה וואט לשעה, מה שיעניק ערך מוסף של העסקה. תחנת הכוח שתוקם תשמש בראש וראשונה לאספקת חשמל למתקן עצמו, בדומה למתקן ההתפלה שורק שכולל תחנת כוח פרטית (גם היא בבעלות קרן ג'נריישן) שמספקת חשמל למתקן. קרן ג'נריישן, שמנוהלת על ידי היו"ר יוסי זינגר והמנכ"ל ארז בלשה ונסחרת לפי שווי שוק של כ-1.2 מיליארד שקל, היא גם הבעלים של מתקן ההתפלה פלמחים יחד עם חברת מגדל.
עם השלמת המכירה לא נותרים למעשה עוד מתקני התפלה בבעלות ממשלתית, כשכל חמשת המתקנים — אשקלון, פלמחים, חדרה, שורק והמתקן באשדוד — מצויים בידיים פרטיות.
1 צפייה בגלריה
מתקן התפלה אשדוד
מתקן התפלה אשדוד
מתקן ההתפלה באשדוד. נבנה בעלות של 1.5 מיליארד שקל וצבר הפסדים
(צילום: אלבטרוס צילומי אוויר)
חמשת המתקנים מספקים כ־80% ממי השתייה בישראל. עד 2025 צפויים להיבנות בישראל שני מתקני התפלה נוספים (גליל מערבי ושורק 2), שגם הם יהיו בידיים פרטיות, ואז צפוי היקף התפלת המים בישראל לעמוד על כמות של כמיליארד קוב מים בשנה.
הביקוש למים בישראל צומח בקצב מהיר. לפני קצת יותר משלוש שנים, ביוני 2018, אישרה הממשלה תוכנית חירום להשקעות במשק המים, במטרה להקים מתקני התפלה ולהכפיל את כמות המים המותפלים בישראל.
יחד עם זאת כיום אין בישראל בעיית מים. בשבוע שעבר חתמה שרת האנרגיה קארין אלהרר ושר המים של ירדן מוחמד אל נג'אר על הסכם להכפלת כמות המים שישראל מוכרת לירדן. הכמות הנמכרת עשויה להגיע ל־100 מיליון קוב בשנה, בדומה ליכולת ההפקה של המתקן באשדוד.
עם סיום הקמת שני מתקני ההתפלה הנותרים, מדינת ישראל לא צפויה למצוא את עצמה בבעיות מים ותוכל למכור מים לירדנים, לרשות הפלסטינית ואולי אפילו לשקול לבטל את מכסות המים לחקלאים.

איחור של ארבע שנים

מכירת המתקן באשדוד מביאה לסיומה את אחת הפארסות הגדולות של משק המים בישראל. המתקן הוקם בידי חברת מקורות יזום, חברה בת של מקורות, שקרסה כתוצאה מכישלון הפרויקט. הקמת המתקן ניתנה למקורות לאחר לחץ ובמחיר מים יחסית גבוה, והוא החל להתפיל מים בינואר 2016, באיחור של כארבע שנים מעבר למועד המקורי.
הפרויקט הוקם בהשקעה של 1.5 מיליארד שקל, סבל מבעיות הנדסיות שגררו ירידה משמעותית בכושר הייצור שלו עד לרף נמוך של 25% תפוקה בלבד.
בשלב זה החליטה מקורות להיפטר מהנכס, ורשמה בגינו הפסדים של יותר מ־400 מיליון שקל. בהמשך המתקן עבד בתפוקה מלאה, ומקורות ביצעה בו הליך תיקונים טרם המכירה.
כישלון הפרויקט הוביל לתביעות ממושכות והליכי בוררויות סביב המתקן. בין היתר נתבעה מקורות על ידי המדינה, ומקורות תבעה את החברות הקבלניות. המדינה דרשה ממקורות למכור את המתקן למשקיע פרטי שיתקן אותו ויפעיל אותו במלוא התפוקה. בסופו של דבר מקורות ביצעה את רוב עבודות התיקון והמתקן פועל כיום בתפוקה מלאה ויידרש לעבודות תחזוקה בלבד.
בראש ועדת המכרזים למכירה עמד מנכ"ל מקורות אלי כהן, וההליך בוצע כחלק מהרפורמה הארגונית שאושרה בממשלה לפני כשנתיים, והיא צפויה לחזק את מבנה ההון של מקורות.

תרומה לאיתנות פיננסית

את הליך ההחלטה על המכירה והמו"מ מול הגורמים הפיננסים הוביל יו"ר דירקטוריון מקורות היוצא מרדכי מרדכי שמסר: "אני משאיר לחברת מקורות כשהיא נמצאת במקום נכון יותר, מדויקת יותר בפעילותה ופנויה לקדם פרויקטים לפיתוח משק המים בישראל.
"כשהגעתי לחברה גורלו של המתקן לא היה ברור, ומציאת פשרות בין הגופים המממנים, היזמים, קבלן ההקמה וגורמי הממשלה — כאלו שהובילו בסופו של יום למכירה המוצלחת של המתקן — היוותה אתגר של ממש. התמורה בעד המכירה תתרום לאיתנותה הפיננסית של מקורות ותושקע חזרה בפיתוח משק המים".
לפי הסכמה מוקדמת סכום המכירה של 909 מיליון שקל יתחלק כך שמקורות תקבל 66% ממנו והיתר יקבל משרד האוצר. לדברי החשב הכללי באוצר יהלי רוטנברג: "הצלחת המכרז מהווה אבן דרך חשובה ביישום החלטת הממשלה לקידום האיתנות הפיננסית של מקורות. שיתוף הפעולה בין החשב הכללי, מקורות ורשות המים הביא להצלחה משמעותית במכרז המכירה אשר תתרום למשק המים, וזאת לצד יתר מתקני ההתפלה המוצלחים שהוקמו בשיטת PPP (ראשי תיבות של Public Private Partnership: הסכמים ארוכי טווח לשיתוף פעולה בין המגזר הציבורי למגזר הפרטי, לצורך אספקת תשתית — ע.ר)".
יו"ר רשות המים גיורא שחם מסר: "הסתיים בהצלחה מכרז למכירת מתקן ההתפלה באשדוד. הצלחת המכרז תביא לתיקון הכשלים שליוו את הקמתו ולשיקומו של המתקן. בכך תהיה תרומה ליציבות משק המים. זה נדבך נוסף להצלחת פרויקטי ההתפלה, שמאפשרים למשק המים לספק מים באמינות מירבית ובאיכות מתאימה".