סגור
קריית ארבע קרית ארבע 2023
קריית ארבע (צילום: שאול גולן)

קריית ארבע? זה בנגב: החוק שיעביר תקציבים להתנחלויות על חשבון הפריפריה אושר בטרומית

לפי הצעת החוק של ח"כ סון הר מלך, יישובי דרום הר חברון וקריית ארבע יזכו לתקציבי הרשות לפיתוח הנגב והגליל. השר לפיתוח הנגב והגליל, יצחק וסרלאוף: "לא יילקח שקל אחד מהנגב". יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד: "קריית ארבע זה לא בנגב - תקנו מפה"

הכנסת אישרה היום (ד') בקריאה טרומית, ברוב של 52 מול 37 ח"כים, את הצעת החוק של ח"כ לימור סון הר מלך (עוצמה יהודית) לפיה החוק לפיתוח הנגב והגליל יורחב כך שיחול גם על יישובי דרום הר חברון ומועצת קריית ארבע, המצויים מעבר לקו הירוק, ואשר הוחרגו ממנו לפני כמה שנים. המשמעות של כך היא שתקציבי הרשות לפיתוח הנגב והגליל יחולקו גם להתנחלויות על חשבון יישובי הפריפריה בתוך הקו הירוק.
רה"מ וכמעט כל השרים לא השתתפו בהצבעה, שהיתה הצבעה שמית. יו"ר עוצמה יהודית, השר איתמר בן גביר, נעדר אף הוא מההצבעה. המשך החקיקה ייעשה בתיאום עם הממשלה והכוונה היא להאיץ את קצב החקיקה עד לסיום כנס הקיץ.
הרשות לפיתוח הנגב הוקמה ב־1991 כדי לתמוך ולעסוק בפיתוח חבל זה בתחומים השונים. בין תפקידיה: ליזום ולעודד הכנת תוכנית לפיתוח הנגב, לעודד בו פיתוח כלכלי, לתאם בין משרדי הממשלה, הרשויות והגופים העוסקים בפיתוחו, לספק מידע וליזום מחקרים בנושאים כלכליים וחברתיים בחבל זה. הרשות לפיתוח הנגב פועלת לקידום פרויקטים בתמיכתה ולקידום פרויקטים בתקציב מדינה בפיקוחה. כאמור, כעת מוצע שתקציביה יופנו גם להתנחלויות.
החוק מהווה ניסיון לספח את היישובים הללו מבחינה מעשית ולהחיל עליהם חוקים שחלים בתוך הקו הירוק. בוועדת השרים לחקיקה החליטו כי החוק יקודם בכפוף לתיקון נוסח הצעת החוק – כך שההגדרה לא תשתמע החלה של ריבונות ישראל על שטחי יהודה ושומרון אלא קביעת ההגדרה לצורך זכאות להטבות על בסיס מיקום גאוגרפי.
בעת הצגת החוק במליאה אמרה ח"כ סון הר מלך: "החוק יפסיק אפליה ועוול בן שנים נגד המתיישבים בדרום הר חברון וקריית ארבע. בחוק המקורי של הרשות לפיתוח הנגב שנחקק ב-1991 נכללים גם יישובי הר חברון וקריית ארבע. לפני מספר שנים עברה החלטה שרירותית ומגמתית שבה יישובי דרום הר חברון וקריית ארבע הוחרגו מהחוק. אם יש אזור שמוגדר נגב, אין שום סיבה שיופלה לרעה בגלל שהוא ביהודה ושומרון".
סון הר מלך התייחסה לטענה כי התקציבים שיועברו ליישובים אלו יבואו על חשבון יישובים בנגב. לטענתה, תקציבי הרשות יוגדלו. גם השר לפיתוח הנגב והגליל, חבר סיעתה של סון הר מלך שהרשות נמצאת תחת אחריותו, אמר: "לא יילקח שקל אחד מהנגב. לא מדובר פה על סיפוח; בעז"ה - חזון למועד. מדובר פה על תיקון עוול".
יו"ר האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד, תקף: "כל פעם אנחנו מגיעים לרמה חדשה של טרלול. קריית ארבע זה לא בנגב - תקנו מפה. השר וסרלאוף, יש לך תקציב אחד. שנים הם גונבים את הפריפריה, בסוף אתה הופך את זה לחוק. אתם גונבים משדרות, גונבים מאופקים, גונבים מקריית שמונה. למה הליכוד שותק?".