סגור
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ישיבת סיעה 4.3.24
שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. הבין את המסר ואישר (צילום: אלכס קולומויסקי)

סמוטריץ' התקפל והאוצר מחפש עוד 6 מיליארד שקל

שר האוצר נכנע ללחץ של ח"כים מהקואליציה בוועדת הכספים ושיבש עוד יותר את המאזן הכספי בדרך לאישור תקציב במדינה. בנוסף, אחרי שכבר אושרו 2.9 מיליארד שקל של כספים קואליציוניים, הקואליציה לוחצת להעביר עוד 2.8 מיליארד שקל

אתמול שוב נכנע שר האוצר בצלאל סמוטריץ' והכניס שינויים בהצעת חוק התקציב המעודכן לשנת 2024 בעקבות דרישותיהם של 3 ח"כים מהליכוד שבלעדיהם אין לו רוב בוועדה כדי להעביר את כלל התקציב. לקואליציה 9 חברים בוועדה מול 8 לאופוזיציה. השינויים יעמיקו עוד יותר את בור הגירעון העמוק ממילא. מה גם שבינתיים לא אושרו כמה צעדים שאמורים להוות מקור תקציבי שיאזן את ההוצאות הצפויות. משרד האוצר יצטרך, כנראה, לכסות את הפער התקציבי באמצעות קיצוץ רוחבי נוסף בתקציב.
ראש אגף תקציבים באוצר יוגב גרדוס הזהיר אתמול את ועדת הכספים כי "נכון לשעה זו, יש כמה צעדים שטרם אושרו ואמורים להכניס כ־6 מיליארד שקל בשנים הקרובות, וחשיבותם מכרעת לכלכלת ישראל לצאת מהזעזוע שפקד אותה". הוועדה אמורה לסיים את דיוניה היום ולהעביר את החלטותיה להצבעת הכנסת בשבוע הבא.
300 מיליון שקל הוא פער שנוצר בעקבות התקפלות שר האוצר ודחיית ביטול הפטור לסיגריות בדיוטי פרי. מדובר בחוסר של 200 מיליון שקל בהכנסות המדינה ממסים, שתוכננו לפני הדחייה בביטול הפטור ממס, בשנים 2026-2024. בין 2026 ל־2028 יגבה האוצר רק 100 מיליון שקל במקום 200 מיליון שקל כפי שתוכנן במקור.
מרכז הקואליציה בוועדה ח"כ אליהו רביבו (הליכוד) הוביל את המאבק לדחיית ביטול הפטור על רכישת אריזה של 10 חפיסות סיגריות (200 סיגריות) בדיוטי פרי. רביבו, שנבחר בפריימריז האחרונים בליכוד כנציג מחוז השפלה, זכה לתמיכה רבה מקרב עובדי רשות שדות התעופה (רש"ת). יו"ר ועד העובדים של רש"ת פנחס עידן פקד כ־2,000 מתפקדים, רובם עובדי רש"ת ובני משפחותיהם. ח"כים בליכוד אומרים שהופעלו עליהם לחצים על ידי מתפקדי הליכוד מקרב עובדי רש"ת, שאף נפגשו עם היועצת המשפטית של הדיוטי פרי. חברת לים שמפעילה חנות דיוטי פרי שכרה את שירותיו של משרד הלובינג הקבינט. 4 לוביסטים מטעמו נכחו ביום שני בישיבת הוועדה בעניין.
רביבו הכריז לפני שבועיים בישיבת הוועדה כי "אותי הדיוטי פרי לא מעניין אלא רשות שדות התעופה. הטלת מס לא סביר תפגע בהכרח ברשות על כל עובדיה שהם קהל בוחריי". ח"כ רביבו הוא אחיו של ראש עיריית לוד יאיר רביבו, והוא סייע לאחיו בבחירות לראשות העיר שנערכו לפני שבוע. רבים מעובדי רש"ת, שעליהם ישפיע ביטול הפטור על רכישת סיגריות, הם תושבי לוד - בוחריהם של האחים רביבו.
אחרי שנכנע לרביבו, נכנע סמוטריץ' לדרישת חבר הוועדה ח"כ חנוך מלביצקי (הליכוד) כדי לגייס את תמיכתו. מלביצקי טען בתוקף בתקופה האחרונה כי התקציב המעודכן פוגע בשכבות החלשות, בין היתר בעקבות העלאת המע"מ, הקפאת מדרגות ביטוח לאומי ועוד. לדבריו, לא ניתן לאשר את התקציב בלי לגעת בפנסיות הצבאיות שאישורן עמד במרכזה של מחלוקת בעבר. בישיבת הוועדה בתחילת השבוע יצא מלביצקי במתקפה על סמוטריץ' ואמר כי "אם מישהו חושב שנרים את האצבעות כמו תוכים, הוא טועה". סמוטריץ' הבין את המסר, נעתר לדרישתו, והודיע לו על בחינת פתיחת הסכם הפנסיה. אם הדבר אכן יקרה יחסוך האוצר מאות מיליוני שקלים, אך הדבר מוטל בספק בשל התנגדות מערכת הביטחון.
בנוסף, יו"ר הוועדה לזכויות הילד ח"כ אלי דלל (הליכוד), המשמש כחבר בוועדת הכספים, איים להצביע נגד התקציב אם לא יושווה המס הכללי על הסיגריות האלקטרוניות למס על הסיגריות הרגילות. סמוטריץ' נענה לדרישתו של דלל.
בינתיים, יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני (יהדות התורה) לחץ על העברת 590 מיליון שקל למתן תוספת שכר למורות החרדיות כדי להשוות את שכרן לזה של מורות בהסכם "אופק חדש". גפני עיכב את ההצבעות במשך השבוע בתקווה להגעתן של חוות דעת משפטיות שיכשירו את העברת הסכום. אלא שמשרד המשפטים הביע התנגדות לכך, בהיעדר פיקוח ואכיפה על לימודי הליבה במוסדות הללו, והיעדר ביקורת כמו עריכת מבחני מיצ"ב. הממונה על התקציבים הודיע אתמול לוועדה שהסכום נמצא ברזרבה בתקציב. לאחר שימסרו חוות הדעת המשפטיות, תכונס ועדת הכספים - כבר לאחר אישור התקציב המעודכן במליאה - לצורך העברת הכסף באמצעות "שינויים בתקציב".
אתמול חשף אתר "כלכליסט" כי אחרי שהכניסה לתקציב 2 מיליארד שקל של כספים קואליציוניים (בנוסף לכ־1 מיליארד שקל ב־2023), לוחצת הקואליציה להעברת עוד 2.8 מיליארד שקל. מדובר בכמחצית ממכסת הכספים הקואליציוניים השנה שהיקפה 5.7 מיליארד שקל. בין הכספים שטרם הוכנסו לתקציב: לחינוך העצמאי המקורב ליהדות התורה - 348 מיליון שקל; מעיין החינוך התורני - 192 מיליון שקל; מינהל החינוך הדתי - 88 מיליון שקל; משרד ירושלים ומסורת - 78 מיליון שקל; משרד ההתיישבות - 75 מיליון שקל; הוצאות ביטחוניות ומענקים אזוריים בשטחים - 50 מיליון שקל; מועצות דתיות - 39.5 מיליון שקל; ועוד ועוד.
לעומת זאת, בתחילת השבוע נחשף ב"כלכליסט" כי מעיין החינוך התורני המקורב לש"ס יקבל תוספת של 14 מיליון שקל ממכסת הכספים הקואליציוניים ותקציבו יגיע לכמיליארד שקל. החינוך העצמאי המקורב ליהדות התורה יקבל תוספת של 27 מיליון שקל ותקציבו יהיה 1.8 מיליארד שקל. תקציב תרבות יהודית ייהנה מתוספת של 33 מיליון שקל ויעמוד על 150 מיליון שקל. זאת ועוד: לשרת ההתיישבות אורית סטרוק הוכנסו לבסיס התקציב של משרדה 204 מיליון שקל. לתקציב המשרד לפיתוח הנגב והגליל בראשות יצחק וסרלאוף (עוצמה יהודית) הועברו השבוע כספים קואליציוניים של 169 מיליון שקל. למשרד ראש הממשלה הוכנסו 142 מיליון שקל.
כאמור, גרדוס הזהיר אתמול את ועדת הכספים על הפערים התקציביים. הוא פירט את "הצעדים שיש חשיבות לאשר אותם טרם אישור התקציב באופן סופי: הדלקנים, הדיוטי פרי, בין אם יאושר ובין לא, יש חשיבות לוודאות של הסכום, מס פחמן הוא סכום משמעותי, כל פרק הנדל"ן ושחיקת הפטור ממס על הכנסות משכר דירה, סעיף אגרות הרכב הוא משמעותי ויסייע לנו לאזן את מה שלא אושר בוועדה".