במקום 1.4 תביאו 14 מיליארד שקלים!
כשראיתי את הסכום של 1.4 מיליארד שקלים שהקצתה ממשלת ישראל לטובת פרויקט הדיור הלאומי, אמרתי לעצמי מייד שכדאי להוריד את הנקודה שבין הספרה 1 לספרה 4 ולהפוך את הסכום ל-14 מיליארד, סכום שאכן יוציא את ענף הנדל"ן ושוק הדיור מתוך הבוץ העמוק שבהם הם נתונים.
הסכום הזה לא רק שיהיה כדאי לכל השחקנים שבענף שלנו, החל מיזמים וקבלנים, דרך ספקים וכלה ברוכשי הדירות, אלא גם ישתלם מאוד לממשלה ולתקציב המדינה. שהרי מידי שנה מרוויחה המדינה ממיסוי נדל"ן כ-60 מיליארד שקלים וברור בעליל שאם תשקיע 14 מיליארד שקלים, יעניק המיסוי למדינה סכום גבוה פי כמה.
ועם הסכום הזה ניתן יהיה באמת להזיז את כל מה שצריך. ניתן יהיה להגדיל משמעותית את המערכת שעוסקת בהענקת היתרים ולקצר הליכים פי כמה וכמה, ניתן יהיה להביא 80 אלף עובדים מקצועיים מסין ומדינות נוספות, ניתן יהיה להקצות סכומים משמעותיים לפיתוח תשתיות משלימות ובכך גם להזניק את ההתחדשות העירונית שנכון להיום מקרטעת יותר ויותר, להגדיל באופן דרמטי את מספר הממ"דים שכיום מכסים רק כשליש מהדירות בישראל. זו תהיה בשורה גדולה לאלפי קבלנים שרבים מהם פשטו רגל ובמקרה הטוב נקלעו לקשיים, בשורה גדולה לעיריות ולרשויות המקומיות, הן באזור הביקוש במרכז הארץ והן בפריפריה וכמובן בשורה גדולה לכל אותם זכאים וחסרי דיור שהאפשרות שלהם לרכוש דירה במחיר בר השגה או לחליפין לשכור דירה לטווח הארוך, תהיה גדולה הרבה יותר.
ואדגיש כי נכון להיום מצוי שוק הדיור בחוסר הולך וגדל של דירות, שמגיע על פי ההערכה לכ-200 אלף דירות, שבכל שנה נוספים לנו כ-200 אלף ישראלים נוספים, שזה כ-60 אלף בתי אב ושעל פי כל הערכות אנו צפויים להגיע תוך 30 שנה בלבד למספר הבלתי נתפס של 18 מיליון תושבים בישראל.
וזה אומר שיהיה צורך לקדם עוד קרוב ל-3 מיליון דירות נוספות(!) במהלך שלושת העשורים הבאים, (שזה כבר מחר בבוקר) כלומר, ממוצע של 100 אלף דירות לפחות מידי שנה, כפליים יותר מההיצע הנוכחי, וברור שבאמצעות אותה תכנית מוגבלת לפריפריה בתקציב של 1.4 מיליארד שקלים, לא ניתן יהיה להתניע את המשימה האדירה הזאת.
וזה אומר שאם באמת בכוונת הממשלה ויתר מקבלי ההחלטות ליישב את הפריפריה, כפי שהוכרז במסגרת התוכנית הנוכחית, ממש לא די בניסיון להרחיב את מעגל נושא הדיור, אלא יהיה צורך לשלב בתוכו גם את כל מה שקשור לנושא קידום מערכת היסעים ? המונית בין הפריפריה למרכז ובד בבד קידום כל מה שקשור לנושא התעסוקה. זה אומר כבר היום לתכנן ולבנות קו רכבות לנוסעים ורכבת משא בצמוד לכביש 6 כאשר השטח מסביב עדיין פנוי ופתוח לביצוע העבודה.
ואי אפשר שלא להזכיר את מי שלא הוזכר משום מה, אותם מאות אלפי יוצאי המילואים ויתר כוחות הביטחון, שתרמו דם, יזע ודמעות במהלך השנתיים האחרונות, ועל המדינה לעשות את הכול, אבל את הכול, על מנת לדאוג לכל אחד ואחת מהם ליכולת להגיע לדיור.
ואם, חלילה, זה לא יתבצע, נמשיך לדבר על מה שאנחנו מדברים זה שני עשורים, על ביורוקרטיה שאיננה נגמרת, על התחדשות עירונית מקרטעת, על עלויות מימון בלתי אפשריות לקבלנים, על החזר משכנתא שמזנק לשמיים, על מכרזי רשות מקרקעי ישראל שרק מתדלקים את מרות המחירים, על ריבית בנק ישראל שהנגיד מסרב להוריד אותה זה שנתיים, על מחסור גדל והולך בהיצע ועל פחות ופחות ישראלים שמסגולים לרכוש דירה ועל מחירים שממשיכים לעלות.
אז הבנתם סוף סוף מדוע שווה להוציא על כך 14 מיליארד שקלים?!
*כותב המאמר רוני מזרחי הוא יו"ר ובעלי קבוצת "מזרחי ובניו ונשיא לשכת הקבלנים לשעבר






























