סגור
תהלוכת עדלאידע ב חברון ב מתחם מערת המכפלה

הפתרון של משרד הקליטה לצניחה בעלייה מהמערב: מימון מצעד דגלים בחברון

מסמך פנימי של משרד העלייה צופה כי על רקע ההפיכה המשפטית יצנח השנה מספר העולים ממדינות המערב בעד 60%. אחד הפתרונות של המשרד: העברת 150 אלף שקל לישיבת שבי חברון עבור מצעד בו ישתתפו גם יהודים מצרפת. השר אופיר סופר: אני נמצא בקרב בלימה וזה קהל עם פוטנציאל

משרד העלייה והקליטה צופה ששנת 2023 תהיה שנת שפל בעלייה לישראל ממדינות המערב ומעריך שמספר העולים מהן יצנח בעד שישים אחוז בהשוואה לשנה שעברה. שר העלייה והקליטה, ח"כ אופיר סופר מהציונות הדתית, אישר בשיחה עם שומרים את הפרטים ואמר כי ברור לו שהמצב הפוליטי בישראל משפיע על העלייה. אחד הפתרונות שהגו במשרד כדי להתמודד עם הצניחה במספר הוא תקצוב של 150 אלף שקלים לישיבת שבי חברון שבחברון. הישיבה היא בין מארגני מצעד דגלים שיתקיים השבוע בעיר, ובו צפויים להשתתף יהודים צרפתים שהמשרד מבקש לשכנע לעלות.
מסמך פנימי של המשרד הגדיר החודש את מצב העלייה לישראל כ"מדאיג". שנת 2022, נכתב בו, הייתה שנת שיא בעלייה עם קרוב ל-75 אלף עולים. רובם הגדול של העולים הללו - כ-62 אלף - היו ממדינות חבר העמים לשעבר שהחליטו לעלות על רקע המלחמה באוקראינה.
המלחמה באוקראינה נמשכת אולם ההפיכה המשפטית והמחאה הפכו את ישראל ליעד פחות אטרקטיבי מבחינת העולים שיכולים להיות בררנים וכך צנח מספר העולים ממדינות המערב בחדות. מנתונים המשרד עולה כי בשבעת החודשים הראשונים של השנה עלו לישראל 385 איש מצרפת, לעומת 944 בתקופה המקבילה אשתקד. מארצות הברית עלו באותה התקופה 744 איש לעומת 1,156 אשתקד. מבריטניה עלו 169 איש לעומת 275 אשתקד. מקנדה עלו 109 איש לעומת 183, ואילו מאוסטרליה עלו 54 איש לעומת 80 בשנה שעברה.
"בשביל גלי עלייה גדולים אני צריך את פוטין או חס וחלילה משהו אחר", אומר סופר. לדבריו, "הדברים שמשפיעים על עלייה הם מצב כלכלי, מלחמות ואנטישמיות (...). אם בישראל טוב ובארץ המוצא פחות טוב, אז אנשים יגיעו". סופר הוסיף כי הירידה שנראית השנה בעלייה משקפת גם את המאמצים שעשה המשרד בזמן מגיפת הקורונה.
אתה לא חושב שזה בעיקר המצב הפוליטי בישראל?
"כשפותחים טלוויזיה כל מוצ"ש ורואים את ההפגנות ברור שזה מקרין החוצה", הוא אומר, "אני לא בורח מזה".
סופר מוסיף כי לאורך חודשי כהונתו העניין בקהילות היהודיות בחו"ל במשבר רק התגבר. "אני יכול להגיד שבביקור הראשון שלי בצרפת לא דיברו על זה בכלל, בביקור השני דיברו קצת יותר ובשלישי יותר. אותו דבר בארצות הברית (…) שם זה יותר בוער, וברור שאנשים מדברים על זה". לדבריו, למרות שבאופן כללי האוכלוסיה שעולה היא לרוב "יותר שמרנית, יותר ימנית ויותר אורתודוקסית", המצב הפוליטי עדיין משפיע עלייה. "ברור שזה משפיע - אני לא מתווכח על זה. אני גם מאלה שאמרו שהיה צריך לעשות את הדברים אחרת".
סופר מסביר שתפיסתו היא להשקיע בעיקר בעידוד עלייה של צעירים. "ככל שיותר סטודנטים יהיו באוניברסיטאות בישראל כך נצליח יותר". הוא גם אומר שהוא מעוניין לראות הרבה יותר סטודנטים אמריקאיים בין העולים. "מה שארצות הברית יכולה להביא לישראל זה פחות הגדרות ויותר פתיחות - זו תהיה ברכה".
אלא שבינתיים, עד שהסטודנטים ישתכנעו לעלות, וכחלק מהתמודדות עם משבר העלייה, החליט משרדו של סופר לתקצב בכ-150 אלף שקלים את ישיבת שבי חברון. הישיבה היא בין מארגני מצעד דגלים בעיר שבו, לפחות לטענת המשרד, צפויים להשתתף יהודים-צרפתים רבים. במשרד מסבירים שהחליטו להשקיע באירוע כיוון שהמשתתפים בו הם בעלי פוטנציאל לעלות.
סופר נשאל האם ההשקעה דווקא במצעד בחברון הוא ניסיון לשכנע דווקא קהל יותר ימני ואורתודוקסי לעלות. "אני נמצא בקרב בלימה וזה קהל עם פוטנציאל", הוא השיב, "את העתודה מטילים במאמץ שיש לו סיכוי להצליח".