סגור

דעה
סינוואר שינה את כללי המשחק - והוא צעד אחד לפני נתניהו

מנהיג חמאס קובע כללי התנהגות חדשים ומופרעים. בעידן שבו צעירי העולם המערבי חשופים יום יום לאלימות קשה בסדרות טלוויזיה עלילתיות, האכזריות האמיתית והלא אנושית מצד חמאס לא באמת מטלטלת את הצופים ולא גורמת לדעת הציבור להיות לטובתנו. ישראל חייבת לחשוב מחוץ לקופסה

כללי המשחק הפוליטיים הם כללים לא כתובים, אולם הם מקובלים על ידי השחקנים השונים על פי רוח התקופה. אלו כללים המקובלים על ידי יריבים פוליטיים - אם בזירה תוך-ארצית כגון לפני בחירות ואם בזירות בין-מדינתיות על ידי מנהיגיהן. למשל, כלל מוכר ומקובל הוא שמנהיגים אינם מנבלים את פיהם בקללות רחוב נמוכות.
בין כללי ההתנהגות יש כללים וורבליים לרוב - למשל בין נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לבין נשיא רוסיה פוטין. השימוש בכוח צבאי הוא בהחלט אחד הכלים בארסנל המנהיגים, בעיקר בסכסוכים בין מדינות. אולם גם לשימושים בכוח צבאי יש מעין כללים שמאז מלחמת העולם השנייה אפילו כתובים באמנות בינלאומיות, כגון יכבד צבא את אויבו כאשר ירים דגל לבן או את ידיו לאות כניעה. כמובן שלכל הכללים הללו תמיד יימצאו יוצאים מן הכלל ויווצרו תמיד ויכוחים בין הצדדים ואי הסכמות לגבי הפרות מסוג זה.
מעבר להיותו איש מאוד אכזר, מנהיג חמאס יחיא סינוואר הוא פוליטיקאי מצטיין המשנה את כללי המשחק הפוליטי הבין-מדינתי בין ארגון הטרור לבין ישראל. סינוואר משתמש באכזריות איומה כגון רצח אזרחים, בהם ילדים, נשים וזקנים ועינויים ככלי לגיטימי מבחינתו כדי להשיג הישגים פוליטיים. מבחינת סינוואר, ככל שהוא נקט במהלכים אכזריים יותר, כך הוא הצליח להעלות את הנושא הפלסטיני חזרה לאג'נדה הישראלית ובוודאי העולמית. במשחק השח המתקיים בינו לבין נתניהו, הוא מוכיח את יכולותיו הפוליטיות צעד אחר צעד. בדומה למשחק שחמט, הוא מאלץ את יריבו לנקוט במהלכים תגובתיים תוך לקיחת היוזמה לידיו.
הסכנה לישראל אדירה, כי סינוואר הוכיח לאויבינו מצפון - חיזבאללה ואיראן - שאכזריות רצחנית הכוללת תקיפות מיניות היא בהחלט טקטיקה נכונה ואסטרטגיה המשיגה תוצאות פוליטיות משמעותיות. זה האסון הגדול שאותו הביא עלינו נתניהו וה-7 באוקטובר, וזו כנראה רק הצצה למה שעלול לקרות בעתיד.
השימוש הלא לגיטימי (מהבחינה הקלאסית הציבורית) בטרור - שימוש האוסר על מדינה דמוקרטית ליברלית החייבת לציית לחוקי האומות - מייצר לסינוואר יתרונות פוליטיים משמעותיים. בעידן שבו מרבית האוכלוסייה העולמית התרגלה לדם, אונס ואכזריות כתמונות יומיומיות במסכי נטפליקס ושאר חברות הסטרימינג, סביר להניח שסף הרגישות הציבורית העולמית ירד מאוד למראי עינויי הצעירות הישראליות שנחטפו לעזה במהדורות החדשות.
למעשה, התשובה הישראלית של קריאות וזעקות הקורבנות לא משפיעה על שיווקה של העמדה הישראלית. בשלב זה של המלחמה נדרשת חשיבה מחוץ לקופסה מצד ממשלת ישראל, שתפגע בחמאס ותעזור לנו להשיג את מטרותינו. כל עוד המאבק בין נתניהו לסינוואר יימשך כפי שהוא מתנהל היום, כך ידו של האחרון כפוליטיקאי מתוחכם תישאר על העליונה.
ד"ר אילון גנור הוא יזם הייטק, מייסד וולקטק וצלם מקצועי