סגור
כדורי מוצרלה
כדורי מוצרלה. המכס יבוטל מיידית (צילום: שאטרסטוק)

ממוצרלה ועד חלומי: סמוטריץ' מבטל את המכס על הגבינות

הצו הוא תוצאה של הסכמות שהושגו בין הדרגים המקצועיים באוצר לבין נציגי ענף החלב כבר לפני כחצי שנה. לפי הצו, המכס על מוצרלה טרייה, חלומי, ג'מיד וגרגונזולה יבוטל מיידית. המכס על מוצרלה קשה וגבינות רכות מעל 5% שומן יבוטל במספר פעימות בשנים הקרובות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' חתם היום (ה') על צו המבטל את המכס על שורה של גבינות.
הצו הוא תוצאה של הסכמות שהושגו בין הדרגים המקצועיים באוצר לבין נציגי ענף החלב כבר לפני כחצי שנה. החתימה על הצו התעכבה עד עכשיו בשל התנגדות משרד המשפטים ומשרד החקלאות לחתימה על הצו בזמן ממשלת מעבר.
לפי הצו, המכס על גבינות מוצרלה טרייה רכה (מכס של כ־8 שקלים לק"ג), חלומי (8 שקלים לק"ג), ג'מיד (כ־4 שקלים לק"ג) וגורגונזולה יבוטל מיידית. המכס על גבינת מוצרלה קשה (8.32 שקלים לק"ג) יבוטל בחמש פעימות של 20% במהלך חמשת השנים הבאות.
בנוסף, הוחלט לבטל בשתי פעימות שוות את המכס על גבינות שמנת (גבינות רכות מעל 5% שומן) מחלב צאן או מחלב בקר, שכיום יש עליהן מכס הנע בין 8 ל־13 שקלים. הפחתת המכסים צפויה להקטין את הכנסות המדינה בכ-5.3 מיליון שקל.
על פי התיאוריה הכלכלית, חלק מהפחתת המכסים הזו אמורה להתגלגל לצרכן בסופו של דבר. ההוזלה הסופית תלויה ברמת התחרות שיש לאורך כל שרשראות הייצור והאספקה של מוצרי החלב. כמו כן, ההוזלה הסופית תלויה בתחליפים שיש למוצרים שהישראלים מכירים על המדף - אם הישראלים מעוניינים דווקא בגבינה המקומית ומוכנים לשלם על כך פרמיה משמעותית, הרי שהמחיר יירד בהיקף נמוך יותר.
עם חתימתו על הצו, אמר סמוטריץ': "אנחנו ממשיכים את המאבק ביוקר המחיה. אזרחי ישראל, אנחנו במאבק הזה ביחד ובעזרת ה׳ אנחנו ננצח אותו. ביטול המכס על מגוון גבינות יביא לתחרות בשוק זה ומכך לירידה במחיר. זו המדיניות שאני מביא למשרד האוצר, וזו רק ההתחלה".