סגור

ממשיכים להתנדנד: עלייה באבטלה במאי, אך גם בשיעור התעסוקה

שיעור התעסוקה עמד לפני הקורונה על 61.1%, אך למרות חזרת המשק לתפקוד כמעט מלא, המחסום הזה טרם נחצה - שוב ושוב שיעור התעסוקה מתקרב לנתון זה ואז מתרחק ממנו. גם נדנדת האבטלה נמשכת: נרשמה עלייה מ-3.1% באפריל ל-3.5% במאי, לאחר שבאפריל נרשמה ירידה מ-3.4%

נתוני האבטלה והתעסוקה ממשיכים להתנדנד: אחוז האבטלה בחישוב המצומצם של הלמ"ס עלה קלות מ-3.1% באפריל (133 אלף מובטלים) ל-3.5% (151 אלף) בחודש מאי, זאת לאחר שבאפריל נרשמה ירידה מ-3.4% במרץ - כך עולה מנתוני סקר כוח האדם לחודש מאי שמפרסמת היום (ב') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. בשיעור התעסוקה נרשמה עלייה מ-60.1% באפריל ל-60.8% במאי (4.17 מיליון), לאחר שבאפריל נרשמה ירידה מ-60.6% במרץ.
שיעור האבטלה בחישוב המצומצם כולל רק בלתי מועסקים שמחפשים עבודה. גם אחוז האבטלה החצי חודשי עלה קלות מ-3.4% במחצית הראשונה של מאי ל-3.7% במחצית השנייה. נזכיר כי במחצית הראשונה של אפריל נרשם נתון נמוך במיוחד של 2.9%.
בחישוב המורחב, נותר שיעור האבטלה 4.7% (206 אלף איש). שיעור האבטלה בחישוב המורחב כולל גם אנשים שנמצאים בחל"ת וכן מובטלי קורונה שאינם מחפשים עבודה. המשמעות שלו פחתה בעקבות פתיחת המשק שמקלה מאוד על חיפוש עבודה.
שיעור התעסוקה ושיעור האבטלה הם שני נתונים משלימים שמרכיבים ביחד את שיעור ההשתתפות בשוק העבודה. משק בצמיחה יביא בדרך כלל לעלייה בתעסוקה וירידה באבטלה ולהיפך. עם זאת, הם אינם בהכרח נתונים תלויים. שיעור התעסוקה מעיד על היקף הפעילות במשק הרבה יותר משיעור האבטלה, וחשוב ממנו בהרבה. האבטלה נמדדת רק מבין המשתתפים בכוח העבודה, כלומר מועסקים או מחפשי עבודה. לעומת זאת, שיעור התעסוקה נמדד מול כלל אוכלוסיית בני ה-15 ומעלה.
שיעור התעסוקה עמד לפני הקורונה (פברואר 2020) על 61.1%. למרות חזרת המשק לתפקוד כמעט מלא, המחסום הזה טרם נחצה - שוב ושוב שיעור התעסוקה מתקרב לנתון של 61.1% ואז מתרחק ממנו. לא צפוי שיפור משמעותי בקיץ, כיוון שבחודשי הקיץ יש עלייה עונתית באבטלה וירידה בתעסוקה.