סגור

איגוד רופאי בריאות הציבור: "לשנות מדיניות הבידודים, ולהפסיק להפלות תלמידים לא מחוסנים"

האיגוד הציע לראש הממשלה בנט מדיניות חדשה - השונה לחלוטין מזו שמציעים בכירי משרד הבריאות: "יש להפסיק לבדוק ולבודד מגעים שנחשפו כמדיניות גורפת"; לדבריהם, "יש לעודד התחסנות נגד קורונה בכלים מקצועיים של בריאות הציבור ולא דרך מדיניות תו ירוק"

איגוד רופאי בריאות הציבור בהסתדרות הרפואית (הר"י) פנה אתמול לראש הממשלה, נפתלי בנט, בבקשה שיבצע שינוי מהותי במדיניות הקורונה בשלושת הפרמטרים המרכזיים שלה: בדיקות ובידודים, תפיסת המחלה והמגיפה ואופן התקשורת עם הציבור. האיגוד מציע מדינות שונה לחלוטין מזו שמציעים בכירי משרד הבריאות, בהם ד''ר שרון אלרעי פרייס, המנהלת את שירות בריאות הציבור במשרד.


בנושא הראשון, סבורים רופאי בריאות הציבור כי "המדיניות בישראל של בדיקת אנשים ללא תסמינים והגדרתם כ'חולים פעילים' עם תשובת מעבדה חיובית יוצרת תמונה מעוותת של היקף התחלואה ומובילה לבידודים נרחבים שתועלתם אינה ברורה"; אותה מדיניות בידודים נרחבת "גורמת לטיפול יתר ששוחק את המשאבים החיוניים בזמן מגפה, במיוחד של כוח האדם הרפואי ושל עובדים חיוניים אחרים ותוך פגיעה קשה ולא מוצדקת במערכת החינוך".
האיגוד מראה כי המספרים בישראל בהקשר של בדיקות הוא מוגזם בכל קנה מידה: "בשלב זה של המגיפה עיקר התועלת בבדיקה היא קלינית (לצורך טיפול בחולה הסובל מסימפטומים ותסמינים), ולכן יש להפוך את ברירת המחדל - להפסיק לבדוק ולבודד מגעים שנחשפו כמדיניות גורפת"; הרופאים מציעים לבדוק ולבודד רק אם יש תסמינים או בקרב קבוצות של אנשים בסיכון גבוה או הבאים במגע עם אוכלוסייה בסיכון גבוה. האיגוד גם מפציר לקצר עוד את משך הבידוד, בהתאם לידע המתעדכן על זן האומיקרון ולהמלצות המרכז לבקרת מחלות בארה"ב (CDC) - לעד 5 ימים.

2 צפייה בגלריה
תורים בדיקת קורונה אתמול תל אביב
תורים בדיקת קורונה אתמול תל אביב
תור לבדיקת קורונה בתל אביב
(צילום: שאול גולן)

הנושא השני הוא כאמור תפיסת המגיפה, ובעיקר, תפיסת "בריאות הציבור" שאינה מורכבת רק מקורונה. באיגוד ממליצים להמשיך ולהפעיל את מערכת החינוך - תוך הקלת ההנחיות המחמירות כלפי ילדים לא מחוסנים, שלדבריהם היא אפליה "ללא הצדקה אפידמיולוגית". עוד כותבים שם כי "יש לעודד התחסנות נגד קורונה בכלים מקצועיים של בריאות הציבור ולא דרך מדיניות תו ירוק".
לדברי הרופאים, "יש תיעדוף מופרז של תחלואת הקורונה תוך הזנחה יחסית של בעיות בריאות אחרות", בראש ובראשונה התפרצות השפעת שלדבריהם "מחייבת מענה והשקעה בעידוד ההתחסנות".
באיגוד מזכירים עוד סוגיות קריטיות שמצריכות טיפול מיידיי: "גיוס 'מילואים' והשלמת חוסרים קריטיים במערכת הבריאות, כולל במערך בריאות הציבור, טיפול בסוגיות סביבתיות המשפיעות על הבריאות כגון משבר האקלים או שפעת העופות, מענה לצרכי הציבור מבחינת עידוד התנהגויות בריאותיות, המשך רפואת שגרה והשקעה בבריאות הנפש".
2 צפייה בגלריה
חיסון קורונה חיסון ילדים לקורונה
חיסון קורונה חיסון ילדים לקורונה
מתחסנים ברמת גן
(עופר צור)
הנושא השלישי, כאמור, הוא התקשורת בין הממשלה לבין הציבור שנמצאת בשבועיים האחרונים במשבר עמוק: "המסר החשוב ביותר, 'מי שחולה יישאר בבית', לא מופיע במסרים לציבור של משרד הבריאות. זה המסר שנכון היום ובכל זמן ולגבי כל מחלה מדבקת שצריך להעביר בתקשורת, ברשתות החברתיות ובפרסומי המשרד".
באיגוד ממליצים עוד להדריך את הציבור באילו מצבים יש לפנות לקבלת טיפול רפואי ובאילו מצבים אין צורך לפנות: "יש להתמקד במסרים פשוטים מקדמי בריאות, 'אם חולים – נשארים בבית', 'היגיינה אישית מגנה מהדבקה'". הם מציעים גם "לתקשר גם ממצאים מעודדים וחיוביים ולא רק שליליים – לשקף את שיעור הקטלניות הנמוך בעולם ובישראל, ואת יעילות החיסונים למניעת תחלואה קשה ותמותה".